کروم پیکولینات چیست؟

کروم پیکولینات چیست؟

کروم یکی از عناصر ضروری در بدن است …

0 نظر

25 اردیبهشت, 1400

کروم یکی از عناصر ضروری در بدن است که در فرایند متابولیسم و تنظیم قند خون نقش دارد. کروم در دو شکل سه و شش ظرفیتی موجود است که نوع سه ظرفیتی آن در غذاها و مکمل ها وجود داشته و برای بدن مفید است. اما نوع شش ظرفیتی آن در آلودگی های صنعتی یافت می شود که مضر بوده و به شدت برای بدن خطرناک است. با وجود نیاز بدن به کروم، این ماده جذب پایینی در بدن دارد، اما نوعی از آن به نام کروم پیکولینات به نسبت جذب بهتری داشته و از این رو از این نوع کروم در دارو ها و مکمل ها استفاده می شود.

معرفی منابع غذایی غنی از کروم

کروم به میزان فراوان در گوشت و بعضی از میوها، سبزیجات و غلات وجود دارد از جمله تخم مرغ، کلم بروکلی، مخمر آبجو، بعضی از ادویه جات، سیب زمینی، پیاز، سیب، موز، پرتقال، سیر، انگور و غلات با سبوس کامل وجود دارد.

میزان نیاز بدن به کروم با توجه به سن و جنسیت افراد تغییر می کند.  به طوریکه مردان بزرگسال روزانه به 35 میکروگرم و زنان بزرگسال روزانه به 25 میکروگرم کروم نیاز دارند که در سنین بالای 50 سال این میزان روزانه به 30 میکروگرم برای مردان و 20 میکروگرم بران زنان تغییر می کند.

نقش کروم در بدن

کنترل قند خون

کروم حاوی موادی است که در عملکرد صحیح هورمون انسولین موثر است و باعث کنترل بهتر قندخون بیماران دیابتی می شود.

کاهش اشتها

یکی از عوامل موثر در چاقی افراد، پر خوری و میل شدید به مصرف غذاهای حاوی قند و نشاسته است. نتایج آزمایشات نشان داده مصرف روزانه 600 تا 1000 میکروگرم کروم می تواند در طی 8 هفته، با کاهش میزان قندخون میل شدید به پر خوری به خصوص مواد قندی و نشاسته ای را کاهش داده و تاثیر بسزایی روی کاهش وزن و لاغری افراد می گذارد.

موثر در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز چربی

کروم یکی از عناصر موثر در سوخت و ساز چربی بدن است و موجب پایین آمدن سطح کلسترول و تری گلیسرید خون می شود. همچنین می تواند علاوه بر کاهش توده چربی، حجم عضلات را نیز افزایش دهد. از این رو در بین ورزشکاران بخصوص بدنسازان بسیار محبوب است.

 

بررسی کروم و تاثیرات آن در بدن

 

آیا مصرف کروم با عوارض جانبی همراه است؟

تاکنون عوارض جانبی ناشی از مصرف کروم مشاهده نشده است. اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. به طور کلی روزانه مصرف 200 تا 600 میکروگرم کروم مجاز دانسته شده و مصرف بیش از حد آن به ندرت ممکن است باعث مسمومیت و بروز اختلالات کلیوی شود.

همچنین بیماران کبدی و کلیوی تنها طبق نظر و تجویز پزشک قادر به مصرف مکمل های کروم پیکولینات خواهند بود.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *