سرم نرمال سالین ( N/S، NS و یا NSS) محلولی با چند کاربرد

سرم نرمال سالین ( N/S، NS و یا NSS) محلولی با چند کاربرد

توضیحات هنگامی که در سال 1831/ 1210 بیماری …

0 نظر

22 مهر, 1400

توضیحات

هنگامی که در سال 1831/ 1210 بیماری وبا در شبه قاره هندوستان شیوع داشت و به دلیل حضور انگلیسی ها در آنجا و رفت و آمدشان به اروپا و کشور انگلستان، خطر گسترش آن بیماری به قاره اروپا وجود داشت، پزشکی به نام William Brooke که از مدرسه پزشکی دانشگاه ادنبرگ فارغ التحصیل شده بود، بیماری وبا و شیوع آن را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسید که تزریق محلول های نمکی با درصد بالای اکسیژن به بیماران مبتلا، می تواند کمک موثری به بهبودی انها نماید. دکتر بروک دستاورد پژوهشش را در مجله Lancet چاپ کرد و از این طریق زمینه لازم را برای ساخت و تولید محلول و یا سرم نرمال سالین فراهم ساخت که تاکنون ادامه دارد.

از نظر فنی، سرم نرمال سالین به طیفی جزو دارو هایی که در ذیل عنوان Crystaloid Fluid قرار دارند، طبقه بندی می شود. سرم نرمال سالین (Normal Saline Serum) اصلحلاحی عمومی است که به محلول  با 0/9 درصد کلرید سدیم ( 9 گرم NaCl در یک لیتر آب مقطر) اطلاق می شود. در مقام توضیح بیشتر، باید گفت وزن یک میلی لیتر ازسرم نرمال سالین 1/0046 گرم در دمای C22 درجه است. وزن مولکولی کلرید سدیم حدود 58/5 گرم بر مول است. بدین لحاظ 58/5 گرم از کلرید سدیم برابر یک مول می باشد و به خاطر اینکه سرم نرمال سالین حاوی 9 گرم کلرید سدیم است، غلظت آن مساوی 0/154 مول در لیتر می باشد. علیرغم وجود این گونه مشخصات، باز هم در برخی موارد، محلول مذکور به سالین فیزیولوژیک یا سالین ایزوتونیک ارتباط داده می شود که از نظر تکنیکی درست نمی باشد. به دلیل اینکه سرم نرمال سالین دقیقا مثل سرم خون نیست.

سرم نرمال سالین

موارد مصرف سرم نرمال سالین

در یک حالت کلی سرم نرمال سالین برای بیمارانی استفاده می شود که در خطر از دست دادن آب بدن شان بوده و یا توان تغذیه به طور معمولی و از راه دهان را ندارند. همچنین در مواردی نظیر: «جبران کاهش مایعات بدن به دلیل اسهال، استفراغ، خونریزی ها، افت اتفاقی فشار خون (در مورد افرادی که سابقه هایپرتانسیون ندارند)، انما یا تنقیه کردن به کار می رود. در چنین وضعیتی، سرم نرمال سالین به صورت وریدی در بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن، سرم نرمال سالین برای ضد عفونی کردن زخم و پوست و نیز انجام برخی فعالیت های آزمایشگاهی همچون آماده سازی گلبول های قرمز در آزمایش کراس مچ و یا رقیق سازی معرف ها نیز کاربرد دارد.

در مجموع می توان گفت سرم نرمال سالین داروی تجویزی می باشد که برای تجدید و ترمیم کمبود مایعات و الکترولیت ها در بدن، به تنهایی یا همراه با سایر داروها، مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی سرم نرمال سالین

البته طبعا سرم نرمال سالین نیز عوارض جانبی دارد که در این رابطه از « اختلال در تعادل الکترولیت ها، احتباس آب در بدن و هایپو کالمی» یاد می شود.

منع مصرف

بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و کلیوی از مصرف سرم نرمال سالین منع می شوند زیرا سدیم موجود در سرم نرمال سالین سبب احتباس مایعات در بدن بیمار شده و به دلیل مصرف سرم، ممکن است فشار بیشتری بر قلب و کلیه ها انها وارد شود. علاوه بر آن در مواقعی پزشکان با احتیاط دستور مصرف سرم نرمال سالین را برای بیماران صادر می کنند.

شرایط نگهداری

اگر بسته سرم نرمال سالین را در اختیار دارید، باید آن در در دمای معمولی اتاق منزلتان و به دور از دسترس کودکان قرار دهید.

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *