چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهید؟

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهید؟

پوست صورت و بدن انسان انواع متنوعی دارد. …

0 نظر

24 خرداد, 1400

پوست صورت و بدن انسان انواع متنوعی دارد. برای استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی و حتی مراقبتی، لازم است نوع پوست خود را تشخیص دهید و محصول مورد نظر را با توجه به آن انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع پوست بپردازیم و روش تشخیص نوع پوست را آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

معرفی انواع پوست

پوست انسان به پنج دسته تقسیم شده است که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم:

پوست معمولی یا نرمال

بهترین نوع پوست، پوست معمولی یا نرمال می باشد که نه دچار خشکی می شود و نه دارای چربی بیش از حد است. افراد دارای این نوع پوست معمولا جوش نمی زنند و دچار پیری زودرس نمی شوند.

پوست خشک

پوست های خشک معمولا براق نمی شوند و دارای جوش نیستند. این نوع پوست مات، خاکستری و کدر است و منافذ آن بسیار ریز می باشد و دیده نمی شوند. اغلب پوست خشک، پس از شستشو ملتهب، خشک، زبر، خشن می شود و زودتر  دچار پیری و چین و چروک می شود.

پوست مختلط

پوست مختلط به دو قسمت چرب و خشک تقسیم شده است و در واقع مخلوطی از پوست چرب و خشک می باشد.

پوست چرب

معمولا افراد دارای پوست چرب، از چربی بیش از حد پوست خود شکایت دارند. این افراد دارای جوش و منافذ باز زیادی هستند و ظاهر پوست آن ها براق است.

پوست حساس

افراد دارای پوست حساس نمی توانند از هر محصول شوینده یا وسیله ی آرایشی استفاده کنند، زیرا پوست آن ها به سرعت دچار حساسیت، التهاب، خارش، سوزش و قرمزی می شود. این نوع پوست همیشه مقداری دچار التهاب و قرمزی است.

روش تشخیص نوع پوست چیست؟

برای اینکه بدانید پوست شما جزو کدام دسته از انواع پوست می باشد، روش های بسیاری وجود دارد و در این مقاله قصد داریم آسان ترین روش تشخیص نوع پوست را به شما آموزش دهیم.

برای تشخیص نوع پوست، لازم است پوست خود را با آب ولرم مرطوب نمایید و به مدت سی ثانیه تا یک دقیقه پوست را به وسیله ی شوینده ی ملایم ماساژ دهید. سپس پوست صورت خود را با آب سرد یا ولرم شستشو نمایید و با حوله ی نرمی آن را به صورت ضربه ای خشک کنید. برای تشخیص درست نوع پوست، بهتر است تمام مراحلی که بیان شده است را به صورت صحیح و به ترتیب انجام دهید.

پس از گذشت یک ساعت، می توانید پوست خود را بررسی نمایید و نوع پوست را تشخیص دهید. دقت فرمایید در طول این یک ساعت شما به هیچ وجه نباید به پوست خود دست بزنید و یا از مرطوب کننده استفاده کنید. علاوه بر این، پوست در این مدت باید در شرایط کاملا نرمال باشد و در مقابل آفتاب و باد قرار نگیرد و شما هم فعالیت های ورزشی انجام ندهید.

 

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهید؟

نشانه های پوست نرمال

این پوست پس از یک ساعت نرم، لطیف و شفاف می باشد و در صورتی که به دقت آن را بررسی کنید. منافذ آن دیده می شوند، اما بزرگ نمی باشند.

نشانه های پوست خشک

پس از گذشت این مدت در صورتی که از مرطوب کننده استفاده نشود، پوست خشک دچار زبری و پوسته ریزی می شود و در هنگام خندیدن یا بالا بردن ابروها پوستتان دچار کشیدگی می شود. افراد دارای پوست خشک معمولا جوش نمی زنند و منافذ پوست آن ها بسیار ریز هستند و دیده نمی شوند.

نشانه های پوست چرب

پوست چرب یک ساعت پس از شستشو، حالتی براق و روغنی پیدا می کند و در صورتی که یک دستمال کاغذی را به چند قسمت مختلف تقسیم کنیم و بر روی نقاط مختلف پوست بکشیم، متوجه می شویم که بر روی دستمال ها لک های چربی به جا مانده است. این نوع پوست منافذ باز بزرگی دارد که به راحتی دیده می شوند.

نشانه های پوست مختلط

مراقبت از پوست مختلط نسبت به سایر پوست ها سخت تر است. زیرا این پوست در برخی از قسمت ها نظیر دور چشم و گونه ها خشک و نرمال می باشد و در قسمت های چانه، پیشانی و بینی معمولا چرب است.

نشانه های پوست حساس

این پوست پس از شستشو، دچار حساسیت، قرمزی و التهاب می شود.

اطلاعات بیشتر  در مورد تشخیص نوع پوست

تست خانگی برای تشخیص نوع پوست خشک، چرب و حساس (namnak.com)

انواع پوست: راهنمای گام به گام برای تشخیص نوع پوست و نحوه مراقبت از آن (lafarrerr.com)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *