فشار چشم چیست و چگونه ایجاد می شود؟

فشار چشم چیست و چگونه ایجاد می شود؟

فشار چشم چیست؟ فشار چشم از بیماری های …

0 نظر

30 خرداد, 1400

فشار چشم چیست؟

فشار چشم از بیماری های رایجی است که ممکن است هر فردی را درگیر نماید. در حالت طبیعی و نرمال فشار چشم بین 10 تا 21 میلی متر جیوه است که با بالا رفتن این مقدار فرد دچار فشار چشم می شود. در بیماری فشار چشم، قسمت جلوی چشم قادر نیست مایعات را تخلیه کند و این مسئله باعث افزایش میزان فشار چشم شده و با بیشتر شدن فشار ممکن است بینایی فرد دچار آسیب شود. در ادامه با این بیماری بیشتر آشنا می شویم و راه های تشخیص و درمان آن را بررسی می کنیم:

نشانه های بیماری فشار چشم

بیماری فشار چشم در اغلب موارد هیچگونه علائم و نشانه هایی ندارد و بهتر است با مراجعه مرتب به پزشک چشم و انجام چکاب های لازم این بیماری را تشخیص دهند چرا که بیماری فشار چشم در صورت تشخیص داده نشدن ممکن است منجر به بیماری های خطرناک دیگری چون آسیب به عصب چشم و ابتلا به بیماری آب سیاه شود. بنابراین معاینه مداوم چشم ها بخصوص در افراد میانسال بسیار ضروری است.

علل بروز بیماری

بیماری فشار چشم، از بیماری های شایع چشم بخصوص در افراد میانسال می باشد. از مهم ترین علل بروز این بیماری می توان به مواردی چون: ضربه و آسیب به چشم، اختلال در جریان مایع زلالیه، برخی از بیماری های چشمی مثل سندرم پراکندگی رنگدانه و نازکی قرنیه و حساسیت به برخی از دارو ها اشاره نمود.

فشار چشم چگونه اندازه گیری می شود؟

برای اندازه گیری فشار چشم، روش های مختلفی وجود دارد. اپلاناسیون تونومتری، پنوماتونومتری، ریبوند تونومتری، تونومتری غیر لمسی از معروف ترین روش های اندازه گیری فشار چشم می باشند که پزشک متخصص با توجه به تشخیص خود از یکی از این روش ها استفاده می نماید.

اندازه گیری فشار چشم

درمان

ساده ترین راه برای درمان فشار چشم، مراجعه پزشک متخصص و مصرف داروها و قطره چشمی تجویز شده توسط پزشک می باشد. اما در صورت حاد بودن و اثر نکردن دارو ها، چشم پزشک با جراحی چشم این بیماری را درمان خواهد کرد.

 

روش های پیشگیری

  • همانطور که اشاره شد مهم ترین راه برای پیشگیری از فشار چشم، مراجعه مداوم به چشم پزشک می باشد.
  • تغذیه و مصرف برخی از مواد غذایی در حفظ سلامت چشم ها و پیشگیری از بروز بیماری های چشمی بسیار موثر هستند.
  • ورزش کردن، بخصوص انجام ورزش های هوازی، در پیشگیری و کنترل فشار چشم تاثیر گذارند.
  • از دیگر روش های حفظ سلامت چشم و درمان بیماری کنترل چشم نوشیدن مایعات و کاهش مصرف کافئین می باشد

منبع

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *