عوارض داروهای کاهش دهنده ی اسیده معده

عوارض داروهای کاهش دهنده ی اسیده معده

در برخی از افراد اسید معده بیش از …

0 نظر

27 خرداد, 1400

در برخی از افراد اسید معده بیش از حد طبیعی خود ترشح می شود که در این حالت معده اسیدی می شود و به دنبال آن فرد دچار درد، سوزش، رفلاکس معده، نفخ و بوی بد دهان می شود و در صورتی که درمان نشود ممکن است منجر به زخم معده شود. روش های بسیاری برای کاهش اسید معده وجود دارد که یکی از آن ها مصرف داروهای کاهش دهنده اسید معده است. این داروها دارای عوارض بسیاری هستند، به همین دلیل فقط برای افرادی که شرایط وخیمی دارند تجویز می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی این محصولات دارویی بپردازیم و عوارض ناشی از مصرف آن ها را بیان کنیم.

لیست داروهای کاهش دهنده ی اسید معده

این داروها در گروه داروهای مهارکننده پمپ پروتون قرار می گیرند و سبب کاهش اسید معده و جلوگیری از ترشح بیش از حد آن می شود. در زیر چند نمونه از شناخته شده ترین این داروها بیان شده است:

داروی پنتوپرازول

پنتوپرازول به دو صورت شربت و قرص در بازار موجود می باشد. این محصول دارویی با کاهش اسید معده، از سوزش و درد معده، رفلاکس، سرفه مداوم و مشکل قورت دادن جلوگیری می کند.

داروی امپرازول

این محصول یکی از معروف ترین داروهای کاهنده ی اسید معده است که همانند پنتوپرازول هم به صورت قرص و هم شربت عرضه شده است. امپرازول نیز با کاهش اسید معده رفلاکس معده، درد و سوزش را برطرف می کند و مشکل قورت دادن و سرفه ی مکرر را بهبود می بخشد.

 

داروهای کاهنده ی اسید معده چه عوارضی دارند؟

داروی لنزوپرازول

لنزوپرازول یکی دیگر از داروهای کنترل کننده ی اسید معده می باشد که به صورت قرص و کپسول عرضه شده است. این محصول هم، با کم کردن میزان ترشح اسید معده، درد، سوزش و رفلاکس معده را درمان می کند و سبب بهبود مشکل قورت دادن و سرفه ی مداوم می شود.

داروی اسموپرازول

اسموپرازول یا همان نکسیوم به صورت کپسول، قرص و شربت می باشد و همانند محصولات بالا، اسید معده را کاهش می دهد و درد، رفلاکس، مشکل قورت دادن و سرفه مداوم را درمان می نماید.

همه ی محصولات دارویی کاهنده ی اسید معده، عملکرد مشابهی دارند و پزشک با توجه به شرایط بیمار و داروهای دیگری که استفاده می کند، هر یک از این محصولات را برای او تجویز می نماید. بنابراین برای مصرف هر کدام از این محصولات حتما باید به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر او دارو را مصرف نمایید.

آیا دایمتیکون در کاهش اسید معده موثر است؟

این محصول یک داروی ضد نفخ می باشد که در بهبود درد شکم و کاهش گاز معده موثر است. اما در هضم بهتر غذا و درمان نا آرامی ها و درد شکم هم موثر می باشد. ولی داروی کاهنده ی اسید معده نیست و از رفلاکس جلوگیری نمی کند.

عوارض مصرف خودسرانه ی داروهای کاهش دهنده ی اسید معده چه می باشد؟

طبق اطلاعات بدست آمده از سازمان غذا و داروی آمریکا، تعدادی از افرادی که از داروهای کاهنده ی اسید معده استفاده می کنند، دچار شکستگی مچ دست، ستون فقرات و  استخوان لگن شده اند. البته بیشتر این افراد، سالمندان و کسانی بوده اند که به صورت مداوم و بیش از یک سال از داروهای کاهنده ی اسید معده استفاده کرده اند. با این حال ممکن است این موارد در افراد جوان و کسانی که به صورت کوتاه مدت از این داروها استفاده می کنند هم نمایان شود.

علاوه بر این، نتایجی که از تحقیقات دانشگاه ایالتی کالیفرنیا سن دیگو بدست آمده است، نشان می دهد که استفاده ی مداوم و طولانی مدت از قرص و شربت های کاهنده ی اسید معده، احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن کبدی را افزایش می دهد.

تحقیقات دیگری که بر روی موش و انسان ها انجام شد، نشان داد که مصرف طولانی مدت محصولات دارویی ضد اسید معده سبب افزایش رشد و نموی نوعی باکتری گوارشی می شود که به کبد آسیب می رساند. برخی از محقیق معتقدند که مصرف مداوم داروهایی ضد اسید معده سبب بر هم خوردن تعادل فلور طبیعی روده و افزایش رشد و فعالیت باکتری های مضر می شود که این عوامل موجب آسیب به کبد و بیماری های کبدی می شود.

چگونه می توان عوارض ناشی از مصرف داروهای ضد اسید معده را کاهش داد؟

داروهای ضد اسید معده کارایی بسیار مناسبی دارند و به خوبی علائم رفلاکس معده را کاهش می دهند و در حال حاضر هیچ داروی دیگری وجود ندارد که همانند این داروها اثر بخشی مطلوبی داشته باشد، بنابراین تنها راه درمان درد معده و رفلاکس، استفاده از همین داروها می باشد. پس برای جلوگیری از عوارض خطرناک آن ها، FAD توصیه نموده است که تجویز این محصولات دارویی با وسواس بیشتری صورت بگیرد و در افراد بالای 50 سال و کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، این داروها با دوز پایین تری تجویز شود. علاوه بر این، توصیه می کند در صورتی که قصد دارید بیش تر از یک دوره ی چهار ده روزه از این محصولات استفاده کنید، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

منبع

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *