آیا استفاده از ماسک در پیشگیری از کرونا موثر است؟

آیا استفاده از ماسک در پیشگیری از کرونا موثر است؟

از ابتدای شیوع کرونا در تمام جهان یکی …

0 نظر

29 خرداد, 1400

از ابتدای شیوع کرونا در تمام جهان یکی از اصلی ترین توصیه های سازمان بهداشت جهانی جهت پیشگیری از ورود کرونا، پوشاندن دهان و بینی توسط ماسک بوده است. سوالاتی از قبیل این موارد که آیا استفاده از ماسک از ورود ویروس به بدن جلوگیری می کند یا خیر، یا اینکه از چه نوع ماسکی باید استفاده کرد یکی از مهمترین دغدغه های افراد از ابتدای شروع کرونا تا زمان حال بوده است است که در این مقاله این مسائل مورد بررسی قرار می گیرند.

بررسی تاثیر استفاده از ماسک در پیشگیری از کرونا

نتایج تحقیقاتی که در کشورهای مختلف همچون چین و آمریکا جهت نحوه ورود ویروس کرونا به بدن انجام شده نشان دهنده این مطلب است که اصلی ترین راه ورود این ویروس به بدن از طریق مجراهای تنفسی می باشد. ویروس کرونا می تواند توسط ترشحات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه در هوا پراکنده شده و پس از ورود به مجراهای تنفسی به ریه وارد شود و شروع به تکثیر نماید. از این رو پوشاندن دهان و بینی توسط ماسک می تواند تا حد زیادی از ورود ویروس به بدن جلوگیری کند.

چه افرادی باید از ماسک استفاده کنند؟

تا زمان شیوع کرونا تمام افراد ملزم به استفاده از ماسک هستند. چه افراد مبتلا به کرونا که با زدن ماسک می توانند از انتقال این ویروس به دیگران تا حد زیادی پیشگیری کنند. چه افراد سالمی که مجبور به حضور در مکان های عمومی یا پر جمعیتی همچون بازار، محل کار و وسایل نقلیه عمومی هستند.  همه افراد لازم است جهت حفظ جان خود و دیگران از ماسک استفاده کنند.

استفاده از چه نوعی ماسکی در پیشگیری از انتقال کرونا موثر است؟

ماسکها بر اساس کاربردشان در انواع مختلفی تولید می شوند. ساده ترین شکل ماسکها نوع تک لایه آن است که برای مصارف پزشک و جراحی بکار می رود. این نوع از ماسک به دلیل یک لایه بودن تنها می تواند از انتقال ترشحات درشت تنفسی جلوگیری کند و در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا نقشی ندارد. نوع دیگر، ماسک های دو لایه پزشکی و جراحی می باشند که جهت پیشگیری از ذرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه طراحی شده اند و تا حد زیادی می توانند در پیشگیری از انتقال کرونا موثر باشند، اما مقاومت چندانی در برابر نفوذ سایر ترشحات و خون ندارند. نوع بعدی، ماسک سه لایه جراحی است که نسبت به دو نوع قبلی هم در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا موثر است و هم مقاومت بالایی نسبت به نفوذ خون، سایر ترشحات و 95 درصد از ذرات باکتری دارد. این سه نوع  با وجود پر مصرف بودن تنها می توانند از پخش ترشحات تنفسی فرد ماسک زده جلوگیری کنند.

نوع دیگری از ماسک ها به شکل فیلتردار و در دو نوع N و FFP تولید می شوند. این نوع از ماسک ها که بیشتر در زمان آلودگی های هوا مانند گرد و خاک یا توسط افراد مبتلا به آسم استفاده می شود، توانایی تصفیه دو طرفه جریان هوا را دارند و نسبت به نفوذ خون و سایر ترشحات نیز از مقاومت بالایی برخوردار هستند. از جمله ویژگی بارز این نوع ماسک این است که کاملا به صورت چسبیده و به خوبی دهان و بینی را می پوشاند. همچنین به دلیل ضخامت بالایی که دارد قابل شستشو نیز بوده و کارایی خود را از دست نمی دهد. به هنگام استفاده از این نوع ماسک باید توجه کرد که به دلیل سخت کردن تنفس نباید به مدت طولانی به خصوص توسط افرادی که مشکلات تنفسی دارند استفاده شود.

 

آیا استفاده از ماسک در پیشگیری از کرونا موثر است؟

 

نکات بهداشتی

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی رعایت نکات زیر به هنگام ماسک زدن ضروری می باشد:

  1. قبل از زدن ماسک و بعد از جداکردن و دور انداختن آن حتما دست ها با آب و صابون یا ژل های ضد عفونی کنند به دقت شسته و ضدعفونی شود.
  2. قبل از زدن ماسک، زمانی که روی صورت قرار دارد و بعد از در آوردن آن از روی صورت، به هیچ عنوان به جلوی ماسک به دلیل احتمال آلوده بودن به ویروس کرونا دست نزنید.
  3. ماسک ها زمانی که خیس و مرطوب می شوند به دلیل از دست دادن خاصیت خود، حتما باید تعویض و دور انداخته شوند. ماسک های جراحی پس از  3 ساعت و ماسک های فیلتردار بعد از 8 ساعت استفاده مداوم حتما باید تعویض شده و ماسک جدیدی به جای آنها استفاده شود.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *