آشنایی با تست های تشخیص کرونا

آشنایی با تست های تشخیص کرونا

کرونا با نام علمی کووید 19 بیماری جدیدی …

0 نظر

21 خرداد, 1400

کرونا با نام علمی کووید 19 بیماری جدیدی است که حدود دو سال است تبدیل به پاندمی شده و باعث ایجاد ترس و وحشت در کل دنیا گردیده است. با وجود تلاش های شبانه روزی محققان هنوز درمان قطعی این بیماری کشف نشده است بنابراین بهتر است هر فردی که علائم این بیماری را در خود مشاهده کرد اقدام به انجام تست نموده و فاصله گذاری اجتماعی و سایر نکات جهت پیشگیری از انتشار ویروس را به دقت انجام دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با این بیماری و انواع تست های تشخیص کرونا بیشتر آشنا کنیم.

علائم کووید 19 شامل چه مواردی است؟

علائم ویروس کووید 19 حدود 2 الی 14 روز پس از آلودگی با ویروس در بدن نمایان می شود. علائم این بیماری شامل: تب (۹۹%)، خستگی (۷۰%)، سرفه خشک (۵۹%)، از دست دادن اشتها (۴۰%)، بدن درد (۳۵%)، مشکلات تنفسی (۳۱%) و خلط (۲۷%) می باشد. بعضی از افراد با وجود ابتلا هیچ علائمی نشان نمی دهند، علائم برخی ظرف چند روز از بین رفته و بهبود می یابند و برخی دیگر (به طور میانگین از هر 6 نفر یکی) دچار مشکلات حاد تنفسی می شوند. این بیماری به خصوص در افرادی که دچار بیماری قلبی و دیابت هستند بسیار خطرناک است و می تواند کشنده باشد.

برخی از علائم مانند گلودرد، سردرد، لرز، از دست دادن بویایی و چشایی، آبریزش بینی، حالت تهوع و استفراغ و اسهال نیز به میزان کم تری در بیماران مشاهده می شود.

انواع تست های تشخیص کرونا

به طور کلی تست های تشخیص این بیماری به دو دسته تقسیم می شود که شامل تست تشخیص عفونی و تست آنتی بادی می باشد.

تست تشخیص عفونی

با کمک این تست مشخص می شود که فرد آلوده به ویروس هست یا نه، که در صورت مثبت بودن فرد باید قرنطینه شود و داروهای لازم را دریافت کند. تست تشخیص عفونی خود شامل دو نوع است:

  • تست PCR: در این نوع تست، ماده ژنتیکی ویروس مورد بررسی قرار داده می شود.
  • تست آنتی ژن: در این نوع تست وجود پروتئین‌های خاص در سطح ویروس مورد بررسی قرار داده می شود.

تست آنتی بادی

آنتی بادی در واقع همان پادتن است. در تست آنتی بادی، میزان پادتن هایی که در بدن در پاسخ به ویروس ساخته شده است اندازه گیری می شود. پادتن ها بین چند روز تا چند هفته پس از ورود ویروس به بدن تشکیل می شوند و ممکن است تا چندین هفته پس از بهبودی نیز همچنان در بدن باقی بمانند به همین علت این تست مناسب تشخیص ویروس فعال کووید 19 نیست. به تست آنتی بادی، تست سرولوژی نیز گفته می شود.

نحوه ی نمونه گیری و تشخیص کرونا

در هر یک از تست های تشخیص کرونا، روش نمونه گیری، مدت زمان تشخیص و اطلاعات به دست آمده از هر تست متفاوت است که در این بخش قصد معرفی آن ها را داریم.

تست PCR

به این روش تشخیصی تست مخاط نیز گفته می شود زیرا برای انجام آن از مخاط بینی یا حلق و حتی بزاق جهت انجام تست استفاده می شود. نتیجه این تست در کم تر از یک هفته مشخص می شود. دقت این روش بسیار بالاست و در بیشتر موارد نیازی به انجام تست مجدد نیست. با کمک این روش می توان ویروس کرونای فعال را در بدن مشخص نمود اما این که فرد قبلا به کرونا مبتلا شده یا خیر با کمک این روش قابل تشخیص نمی باشد.

آشنایی با تست های تشخیصی کرونا

تست آنتی ژن

در این روش نیز از مخاط حلق یا بینی جهت انجام تست نمونه برداری می شود. نتیجه این تست در کم تر از یک ساعت مشخص می شود و درصد خطای نسبتا کمی دارد. اما اگر تست منفی شد و فرد همچنان علائم کرونا داشت به انجام تست PCR ارجاع داده می شود. نتایج این تست نسبت به PCR کم تر قابل اعتماد است.

تست آنتی بادی

این تست از طریق گرفتن نمونه خون از فرد انجام می شود و گاهی ممکن است نیاز باشد تا تست دوباره انجام شود تا نتیجه کاملا قابل اعتماد باشد. تست آنتی بادی مشخص می کند که آیا فرد در گذشته به کرونا ویروس مبتلا شده یا نه، اما این که در همان لحظه به کووید 19 مبتلا هست یا نه را نشان نمی دهد.

چگونه بفهمیم لازم است کدام تست را انجام دهیم؟

پزشک با بررسی وضعیت بیمار تشخیص می دهد که کدام تست برای او لازم است. زیرا همان طور که گفته شد کاربرد هر کدام از تست های تشخیصی کرونا متفاوت است مثلا تست PCR بسیار دقیق است و می توان با آن تشخیص داد که فرد به کرونا مبتلا هست یا نه اما تست آنتی بادی تنها مشخص می کند که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده است یا خیر.

اقدامات لازم پس از انجام تست تشخیص کرونا

در صوت مثبت شدن تست PCR، فرد قطعا به کووید 19 مبتلا است و باید پروتکل های بهداشتی را کاملا رعایت کرده و تحت درمان قرار بگیرید. اما اگر تست منفی شد و فرد همچنان علائم داشت به این معنی است که تا چند روز آینده تست اون مثبت خواهد شد و لازم است مجددا تست انجام دهد.

تست آنتی بادی تنها مشخص می کند که آیا پادتن در بدن فرد تشکیل شده است یا خیر. اما مشخص نیست که پادتن های تشکیل شده مربوط به کووید 19 هستند یا سرماخوردگی. اگر این تست منفی بود که به معنای این است که فرد تاکنون به کرونا مبتلا نشده است اما اگر مثبت بود از آنجا که این تست مشخص نمی کند که آیا در حال حاضر فرد به کرونا مبتلا هست یا خیر بهتر است پروتکل های بهداشتی توسط فرد کاملا رعایت شود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *