چگونه کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت را تشخیص دهیم ؟

چگونه کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت را تشخیص دهیم ؟

با توجه به شیوع کرونا در جهان و …

0 نظر

25 فروردین, 1400

با توجه به شیوع کرونا در جهان و مشابهت آن با بیماری های ویروسی همچون آنفولانزا، سرماخودگی و حساسیت، اکثر افراد علائمی همچون سرفه، آبریزش بینی یا خستگی و بی حالی را نشانه های ابتلا به کرونا تلقی می کنند. حال آنکه ممکن است آنفولانزا، سرما خودگی یا حساسیت باشد. برای اینکه بدانیم به چه بیماری مبتلا شده ایم باید از علائم و تفاوت کرونا، آنفولانزا، سرماخودگی و حساسیت مطلع شویم.

بیماری کرونا ویروس یا کووید-۱۹

این بیماری شامل گروه عظیمی از ویروس هاست که می توانند بدن انسانها و حیوانات را آلوده کنند. موجب آلودگی دستگاه تنفسی می شود. این ویروس به سرعت در حال انتشار در جهان است و تاکنون موجب مرگ هزاران نفر در سراسر دنیا شده است.

علائم شایع کرونا ویروس

طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی شایع ترین علائم کرونا ویروس به شرح زیر می باشد :

  • سرفه خشک
  • خستگی
  • تب

در مبتلایان کرونا ویروس علائمی دیگری همچون جوش زدن پوست یا رنگ پریدگی انگشتان دست و پا، از دست دادن بویایی و چشایی، سر درد، کوفتگی و گلو درد، کم آوردن نفس یا درد و فشار بر قفسه سینه نیز مشاهده شده که نسبت به سایر علائم کمتر شایع هستند.

 

 

بیماری آنفولانزا

آنفولانزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفسی را آلوده می کند. به شدت مسری است و توسط سرفه یا عطسه یا تماس با فرد آلوده منتقل می شود. آنفولانزا همانند کرونا ویروس می تواند موجب مرگ افراد گردد. سالانه افراد زیادی در دنیا جان خود را در اثر ابتلا به آنفولانزا از دست می دهند.

علائم شایع آنفولانزا

گلو درد، درد های عضلانی، گرفتگی، سرفه، تب و علائم گوارش مانند تهوع، استفراغ و اسهال مخصوصا در کودکان، از جمله نشانه های بارز ابتلا به آنفولانزا هستند.

بیماری سرماخوردگی

سرماخوردگی نیز یکی از بیماری های ویروسی است که دستگاه تنفسی به خصوص بینی را مورد حمله قرار داده و باعث تحریک و ترشح در مجراهای تنفسی بینی و گلو می شود. سرما خوردگی بسیار شبیه آنفولانزا و کرونا ویروس است اما شدت کمتری نسبت به آنها دارد. تاکنون گزارشی از مرگ در اثر ابتلا به سرماخوردگی مشاهده نشده است.

علائم شایع سرماخوردگی

شایع ترین علائم سرماخوردگی احتقان، آبریزش بینی، گلودرد، سردرد و خستگی  می باشند که معمولا بعد از هفت تا ده روز برطرف می‌شود.

 معرفی بیماری آلرژی یا حساسیت فصلی

این بیماری در اثر واکنش بدن فرد حساس به مواد حساسیت زا مثل غذاهای خاص، گرده گل، غذای شور یا حیوانات خانگی ایجاد می گردد. همچنین یکی از بیماری های شایع بخصوص در فصل بهار است. این بیماری به هیچ عنوان واگیردار نیست و موجب مرگ نیز نمی شود.

علائم شایع حساسیت

علائم حساسیت بسته به نوع ماده حساسیت زا متفاوت است. اما به طو کلی با عطسه، خارش بینی، چشم و سقف دهان، آبریزش، قرمزی یا تورم چشم ها، خس خس سینه، سرفه و در مواردی هم با کهیر، تورم صورت، گلو یا زبان همراه است.

 

چگونه کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت را تشخیص دهیم ؟

 

نحوه تشخیص کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت

علائمی مانند سرفه، عطسه، گلو درد، تنگی نفس، اسهال، خستگی و ضعف، کوفتگی مفرط، سر درد، آبریزش یا گرفتگی بینی، از دست دادن حس بویایی و چشایی و تب به طور معمول در کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت اما میزان و شدتشان در هر بیماری متفاوت است و همین امر به شناخت نوع بیماری کمک می کند.

  • سرفه : سرفه در کرونا معمولا شایع است و به صورت سرفه های خشک می باشد. وضعیت سرفه در آنفولازا هم شایع و معمولا خشک است. در آلرژی نیز سرفه شایع می باشد اما در سرماخوردگی خفیف است.
  • عطسه : در کرونا و آنفولانزا عطسه وجود ندارد اما در سرماخودگی و آلرژی شایع است.
  • گلو درد : در کرونا و آنفولانزا گاهی گلو درد وجود دارد. در سرماخوردگی شایع است و در آلرژی وجود ندارد.
  • تنگی نفس : در کرونا شایع است. به ندرت در آنفولانزا ، سرماخوردگی و آلرژی اتفاق می افتد.
  • اسهال : در کرونا خیلی کم و جزئی وجود دارد. گاهی در کودکان مبتلا به آنفولانزا دیده می شود و در سرماخودگی حساسیت دیده نشده.
  • خستگی و ضعف : خستگی و ضعف در کرونا متداول است. در آنفولانزا شدید است. در سرماخوردگی خفیف بوده و در آلرژی گاهی وجود دارد.
  • کوفتگی مفرط : کوفتگی مفرط در کرونا بسیار جزئی است. در آنفولانزا متداول، در سرماخوردگی جزئی بوده و در آلرژی اصلا وجود ندارد.
  • سر درد : در کرونا بسیار جزئی بوده، در آنفولانزا شدید است و در سرماخوردگی و آلرژی شایع نیست.
  • آبریزش یا گرفتگی بینی : در کرونا نادر است. گاهی در آنفولانزا اتفاق می افتد. در سرماخودگی و آلرژی شایع است.
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی : از دست دادن حواس چشایی و بویایی در کرونا نادر بوده. در آنفولانزا و سرماخودگی گاهی اتفاق می افتد و در آلرژی اصلا وجود ندارد.
  • تب : در کرونا شایع است. تب در آنفولانزا بالا بوده. در سرماخوردگی نادر است و در آلرژی اصلا وجود ندارد.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *