همه چیز در مورد ویتامین C

همه چیز در مورد ویتامین C

نحوه تاثیر گذاری ویتامین C ویتامین C یا …

0 نظر

18 فروردین, 1400

نحوه تاثیر گذاری ویتامین C

ویتامین C یا اسید آسکوربیک باعث تشکیل کلاژن و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن می شود. این ویتامین باعث انجام واکنش های اکسیداسیون و احیا شده و موجب کمک به متابولیسم اسید فولیک، نوراتی نفرین، هیستامین، فتیل آلانین، تیروزین، آهن و برخی از سیستم ‎های آنزیمی دارو، ساخت لیپیدها، مصرف کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و کارنیتین می شود. ویتامین C همچنین باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از شکنندگی عروق می شود.

مقدار مصرف

مقدار مصرف خوراکی:

  • از بدو تولد تا سه سالگی: 30 تا 40 میلی‎ گرم
  • سنین 4 تا 10 سال: 45 میلی ‎گرم
  • نوجوانان و بزرگسالان: 50 تا 60 میلی ‎گرم
  • زنان باردار: 70 میلی گرم
  • در دوران شیردهی: 90 تا 95 میلی گرم
  • درمان کمبود ویتامین C: میزان مصرف بنا به شدت بیماری مشخص می شود.

مقدار مصرف تزریقی:

بزرگسالان

پیشگیری از کمبود ویتامین C: بر حسب نیاز بیمار و انفوزیون وریدی

درمان کمبود ویتامین C: بر حسب نیاز بیمار

از طریق تزریق عضلانی ۵۰۰mg/day – 100mg/day به مدت حداقل ۲ هفته

کودکان

درمان کمبود ویتامین C: از راه انفوزیون وریدی و بر حسب نیاز بیمار

از طریق تزریق عضلانی ۱۰۰mg/day – 300mg/day به مدت حداقل ۲ هفته

 

همه چیز در مورد ویتامین C

توضیحات بیشتر

ویتامین C چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریقی جهت پیشگیری و درمان کمبود این ویتامین در بدن مصرف می شود. ویتامین C از مجرای گوارش که ژژونوم نام دارد جذب می شود و متابولیسم آن در کبد صورت می گیرد. این ویتامین از طریق تمام سلول های بدن جذب شده و بیش تر حجم دفعی آن به شکل متابولیت و کمی از آن به شکل تغییر نیافته دفع می گردد.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان دفروکسامین با ویتامین C می تواند باعث مسمومیت بافت با آهن شود.

فواید مصرف

ویتامین C با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی وارد جریان خون شده و مواد شیمایی که به بافت های بدن آسیب می رسانند را نابود می کند. ویتامین C باعث محافظت از پوست در برابر پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید شده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، استحکام دندان ها و لثه ها می شود. این ویتامین باعث کلاژن سازی، کنترل کلسترول خون و پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها می شود. مصرف ویتامین C باعث کاهش عوارض سرماخوردگی و کوتاه شدن دوره آن شده و جذب آهن در بدن را افزایش می دهد. این ویتامین احتمال سکته مغزی را در افراد سیگاری تا 30 درصد و در افراد غیر سیگاری تا 70 درصد کاهش می دهد. برخی از کارشناسان معتقدند مصرف ویتامین C باعث افزایش تراکم استخوانی می شود. برخی دیگر نیز می گویند اگر مقدار زیادی ویتامین C به فرد مبتلا به سرطان تزریق شود باعث توقف رشد توده های سرطانی می شود. ویتامین C باعث پیشگیری از تصلب شرائین شده و از سفتی و خشکی رگ ها پیشگیری می کند بنابراین مصرف آن به افرادی که دچار بیماری های قلبی شده اند توصیه می شود.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *