داروی نیترازپام و موارد مصرف

داروی نیترازپام و موارد مصرف

داروی نیترازپام در دسته داروهای ضد اضطرابی جای …

0 نظر

20 مهر, 1400

داروی نیترازپام در دسته داروهای ضد اضطرابی جای می گیرد که در درمان بی خوابی های کوتاه مدت و اسپاسم ها و تشنج کاربرد دارد.

قرص نیترازپام از رده درمانی بنزودیازپین‌ها است که با گیرنده گاما آمینو بوتریک اسید هم‌پوشانی دارد. زمانی که این دارو مصرف می‌شود اتصالی بین گیرنده‌های گابا به وجود می‌آید که اثرات انتقال عصب را افزایش می‌دهد.

چنین اتصالی کانال کلراید را باز می‌کند و پلاریزاسیون عصب را افزایش می‌دهد. در این بخش گیرنده گابا اثر مهارکنندگی دارد و نیترازپام‌ها و به طور کلی خانواده بنزودیاپین‌ها اثر این این گیرنده را تقویت می‌کند و فعل و انفعالات سلول‌های عصبی در بیشتر نقاط مغز، کم می‌شود.

داروی نیترازپام

همان‌طور که گفتیم داروی نیترازپام برای درمان بی‌خوابی‌های کوتاه مدت و درمان تشنج کاربرد دارد. موارد مصرفی نیترازپام گوناگون است و پزشک در موارد زیر تجویز دارو می‌نماید:

داروی نیترازپام

از جمله اثرات این دارو درمان بی‌خوابی کوتاه مدت است. پزشک معالج بسته به وضعیت بیمار، 5 یا 10 میلی‌گرم از این قرص را تجویز می‌کند. تشنج و اسپاسم از دیگر موارد مصرف نیترازپام است.

موارد مصرف

همان‌طور که گفتیم نیترازپام در درمان بی‌خوابی‌های کوتاه مدت و اسپاسم، علی‌الخصوص اسپاسم شیرخواری کاربرد دارد. درصد جذب این قرص برای گوارش عدد ایده آل 87 است که ویژگی باند پروتئینی پلاسمایی نیز دارد.

این دارو با عبور از سد خونی-مغزی و جفت، در کبد متابولیزه می‌شود و در ادامه از طریق ادرار دفع می‌گردد. 20 درصد این قرص نیز از طریق مدفوع دفع خواهد شد.

عوارض جانبی و هشدارها

ممکن است با مصرف این دارو عوارضی مانند خواب آلودگی، بی‌حالی، ضعف عضلانی و عدم تعادل را تجربه نمائید. همچنین در برخی موارد علائمی از افسردگی و اختلال در تکلم دیده شده که شامل لرزش، اختلال بینایی و احتباس ادرار می‌شود.

توجه داشته باشید که این دارو برای مادران باردار و کودکان ممنوع است و باید از مصرف خودسرانه آن جلوگیری کرد. در افراد سالمند بالای 60 سال نیز میزان دوز می‌بایست کاهش یابد چرا که ممکن است باعث بروز علائم خواب آلودگی و عدم هوشیاری شود.

ترکیبات الکلی و مواد مخدر با قرص نیترازپام ممنوع است و از مصرف همزمان این مواد با دارو خودداری کنید. اگر نیترازپام به صورت عضلانی تزریق می‌شود باید توجه داشت که تزریق باید در عضله دلتوئید صورت پذیرد.

توجه داشته باشید که میزان مصرف دارو و تعیین دوز، با پزشک معالج شماست و باید حتماً با وی مشورت نمائید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *