داروی منتازین و موارد مصرف آن

داروی منتازین و موارد مصرف آن

داروی منتازین برای درمان اختلالات گوارشی مانند زخم …

0 نظر

28 مهر, 1400

داروی منتازین برای درمان اختلالات گوارشی مانند زخم های معده و سندروم روده تحریک پذیر به کار می رود. در ادامه به مشخصات آن می پردازیم.

منتازین قرصی است که در دو شکل جویدنی و مکیدنی در دسترس است. نام دیگر این دارو شرین بیان است چرا که از عمده ترکیبات آن به شمار می‌رود.

داروی منتازین که به شکل قرص‌های مکیدنی و جویدنی در دسترس است، برای درمان ناراحتی‌های معده و بیماری‌هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر کاربرد دارد. این قرص گیاهی است و از ترکیب رازیانه و شیرین بیان به همراه اسانس نعنا فلفلی ساخته می‌شود.

داروی منتازین

از جمله موارد مصرف این دارو می‌توان به درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، نفخ و سوء هاضمه اشاره کرد. از جمله ترکیبات تشکیل دهنده قرص منتازین همان‌طور که گفتیم، می‌توان از عصاره رازیانه، اسانس نعنا فلفلی و شیرین بیان نام برد.

مجموع این ترکیبات قرص منتازین را می‌سازند که در درمان دردهای مزمن معده و سندروم روده تحریک پذیر به کار می‌رود و خاصیت تسکین دهندگی دارد. همچنین قرص شیرین بیان موجب می‌شود تا علامت‌های شدید زخم معده کاهش یابند و زخم دوازدهه نیز بهبود یابد.

اگر مشکلات هاضمه دارید نیز می‌توانید از این دارو برای درمان سوء هاضمه استفاده نمائید. یک مورد مصرف دیگر این دارو خاصیت ملین بودن آن است. افرادی که از مشکلات مزاجی رنج می‌برند یا دچار اختلالات گوارشی هستند، می‌توانند با استفاده از داروی گیاهی منتازین علامت‌های خود را کاهش دهند.

ترکیبات موجود در این دارو (رازیانه، شیرین بیان و نعنا فلفلی) در درمان ناراحتی‌ها و اختلالات گوارشی مفید است. بنابراین متوجه شدیم که منتازین در درمان اختلالات زیر کاربرد دارد.

  • کاهش اختلالات گوارشی مانند سوزش سر دل، سوء هاضمه، نفخ و باد شکم
  • درمان سندروم روده تحریک پذیر
  • کاهش علائم و التیام زخم معده و زخم‌های دوزادهه

مکانیسم اثر داروی منتازین

پیش از آنکه نسبت به خرید و تهیه این قرص اقدام نمائید، بهتر آن است با مکانیسم و ساز و کار آن آشنا شوید. شیرین بیانی که در منتازین وجود دارد روی مخاط معده می‌چسبد و با اثرگذاری بر آن زخم‌های مزمن معده را بهبود می‌بخشد.

داروی منتازین

خاصیت ضد باکتریایی این دارو باعث می‌شود تا از شر نفخ و سوء هاضمه رهایی یابید. اثرات ضد اسپاسمی این دارو و خنثی کردن اثرات هیستامین کلرور و استیل کولین به اثبات رسیده است. از دیگر ترکیبات این دارو همان نعنایی است که به اندازه رازیانه و شیرین بیان درون قرص منتازین وجود دارد.

نعنا موجود در منتازین برای اختلالات گوارشی مناسب است و نفخ و باد معده را ریشه کن می‌کند. همچنین نعنا حاوی ماده‌ای به نام منتول است که در درمان سندروم روده تحریک پذیر کارساز می‌باشد. در کنار نعنا و شیرین بیان شاهد وجود رازیانه هستیم.

این گیاه دارای ماده‌ای به نام آنتول است و جلوی اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های شکمی را می‌گیرد. پس تا بدین جا مشخص شد که هر یک از ترکیبات این دارو برای کدامین درد مناسب است. این قرص در بسته بندی‌های 500 میلی‌گرمی و به دو صورت جویدنی و مکیدنی در داروخانه ثابت فارما وجود دارد.

هشدارها و احتیاط ها

افرادی که زیر 18 سال سن دارند در استفاده و مصرف این دارو باید احتیاط نمایند و در صورت استفاده باید حتما زیر نظر پزشک متخصص باشد. همچنین افرادی که دچار مشکلات صفراوی هستند یا با اختلالات صفراوی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌بایست با احتیاط مصرف شود.

بیمارانی که مبتلا به آسم و صرع هستند در مصرف منتازین باید نهایت دقت را به عمل آورند زیرا ممکن است فشار خون آنها بالا رود و یا الکترولیت‌های بدنشان از حالت تعادل خارج شود. مادران شیرده نیز نباید از منتازین استفاده نمایند.

موارد منع مصرف

بیماران با فشار خون بالا نباید از این قرص مصرف نمایند زیرا همان‌طور که گفتیم این دارو ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. همچنین کسانی که از اختلالات کبدی و نارسایی‌های کلیوی رنج می‌برند یا دچار التهاب لوله گوارش هستند باید از مصرف منتازین خودداری نمایند.

در صورتی که دچار رفلاکس معده و مری می‌شوید یا در دوران بارداری هستند بهتر آن است از این دارو و ترکیبات آن بهره نبرید. مواقع ضرورت حتما با پزشک خود مشورت نمائید.

برای این دارو عوارض خاصی گزارش نشده است اما اگر برای طولانی مدت از این دارو استفاده کنید، ممکن است دچار افزایش فشار خون شوید و تعادل‌های الکترولیت در بدنتان به هم می‌ریزد که نتیجه آن تشنج و صرع است.

تداخل دارویی منتازین

برخی داروها را نباید با دیگر داروها همزمان مصرف کرد زیرا عوارض آن را تشدید می‌کند یا بی‌اثر خواهند بود. در موارد زیر نباید از منتازین استفاده نمائید. گلیکوزیدهای قلبی – مدرها ( دیورتیک های لوپ و تیازید ها ) کورتیکواستروئیدها لاکساتیوهای محرک اسپرینولاکتون آمیلوراید و داروهایی که تعادل الکترولیت ها را به هم می زنند.

لازم به ذکر است که بهترین زمان برای مصرف این قرص پس از صرف شام است زیرا باعث هضم بهتر غذا می‌شود. در پایان باید خاطر نشان سازیم که مصرف بی‌رویه هر دارویی ضررهای جبران ناپذیری به بدن وارد می‌کند. بنابراین از مصرف خودسرانه این دارو بدون دستور پزشک اجتناب نمائید.

نظر شما در خصوص داروی منتازین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ثابت فارما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *