وجود آزبست در لوازم آرایشی و بهداشتی

وجود آزبست در لوازم آرایشی و بهداشتی

آزبست که با نام پنبه نسوز نیز شناخته …

0 نظر

20 خرداد, 1400

آزبست که با نام پنبه نسوز نیز شناخته می شود نام گروهی از مواد معدنی است که در طبیعت بصورت الیاف و سنگ یافت می شود این ماده گرچه کاربرد های بسیار زیادی دارد اما بسیار سرطان زاست و خطرات زیادی برای انسان ها دارد. بر اساس یافته های اخیر ثابت شده این ماده خطرناک در شمار زیادی از لوازم آرایشی و حتی لوازم بهداشتی کودکان وجود دارد. در واقع تالک ماده ایست که در بسیاری از لوازم بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد اما معادن استخراج این ماده در کنار معادن آزبست قرار دارد و همین موضوع سبب شده به سادگی پودر تالک با آزبست مخلوط و آلوده شود.

 وجود آزبست در لوازم آرایشی و بهداشتی

خطرات آزبست

آزبست ماده بسیار خطرناک و سمی می باشد و استنشاق آن مشکلات جدی را برای سلامت فرد به دنبال خواهد داشت. بروز مشکلات تنفسی، کاهش عملکرد ریه، خدشه دار شدن ریه و ضخیم شدن بافت ریه و بروز سرطان ریه و تومور تلی یوما از جمله آسیب های آزبست می باشند.

وجود آزبست در لوازم آرایشی و بهداشتی

طبق بررسی و تحقیقات انجام شده وجود آزبست در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی تایید شده است و این مسئله صدمات زیادی بر سلامت بسیاری از انسان ها وارد کرده است. لوازم آرایشی که به شکل پودر هستند و آلوده به آزبست می باشند به راحتی از طریق تنفس وارد بدن فرد می شود. همچنین آزبست موجود در لوازم بهداشتی کودکان نیز صدمات زیادی برای کودکان در پی خواهد داشت.

گرچه شماری از کشور ها در سراسر جهان مانند ایسلند، استرالیا، اتحادیه اروپا، انگلستان، ترکیه و کانادا استفاده از آزبست را در لوازم آرایشی و بهداشتی ممنوع و غیر مجاز اعلام کرده اند اما برخی از برند های آرایشی و بهداشتی در سایر نقاط جهان مانند کشور آمریکا هیچگونه قانون و برنامه ای برای حفاظت از مصرف کنندگان خود در برابر آزبست ندارند.

بسیاری از متخصصین، سازمان های بهداشتی، نهاد های حمایت از محیط زیست و انجمن های حمایت از مصرف کنندگان در تلاش هستند که از تولید و عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی آزبست در بازار ها جلوگیری کنند و همچنین تولید کنندگان این محصولات را موظف می دانند که حتما از وجود آزبست در ترکیبات محصول خود به مصرف کنندگان اطلاع دهند.

توصیه می شود برای حفظ سلامت خود تا حد ممکن خرید و استفاده لوازم آرایشی حاوی پودر تالک خودداری کنید و اگر مجبور به استفاده از این لوازم هستید حتما از برند ها و شرکت هایی تولید کننده ای که بطور دقیق و شفاف و بر اساس مستندات از عدم وجود آزبست در محصولات خود اطلاع داده اند، استفاده نمایید.

منبع

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *