نقش کلسیم در بدن

نقش کلسیم در بدن

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد …

0 نظر

18 فروردین, 1400

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این ماده برای حفظ سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها لازم و ضروری می باشد. در واقع 99 درصد از کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها بوده و تنها یک درصد باقی مانده در سایر اندام های بدن وجود دارد.

نقش کلسیم در بدن

نقش کلسیم در بدن

همانطور که در بالا اشاره شد. کلسیم از ضروری ترین مواد معدنی بدن است که 99 درصد آن برای استحکام و تقویت دندان ها مصرف می شود. و یک درصد باقی مانده صرف تنگ و گشاد شدن رگ ها، انعقاد خون، انقباض و عملکرد صحیح عضلات، انتقال پیام های عصبی توسط سیستم اعصاب، ترشح هورمونی و عملکرد صحیح سلول های بدن می شود. پس بدن برای حفظ سلامت خود به کلسیم احتیاج دارد و فقر و کمبود این ماده آسیب های جدی را در پی خواهد داشت

پوکی و نرمی استخوان، درد و گرفتگی عضلات بدن، استئوپروز، استئومالاسی در افراد میانسال و راشیتیسم در کودکان از جمله بیماری های خطرناکی است که به دلیل فقر کلسیم در بدن پدیدار می شوند.

منابع تامین کلسیم مورد نیاز بدن

بدن انسان قادر به تولید کلسیم نمی باشد بنابراین کلسیم مورد نیاز بدن را باید از طریق رژیم غذایی و مصرف مکمل های حاوی کلسیم تامین نماید. بسیاری از مواد غذایی مانند شیر و سایر لبنیات مانند ماست و پنیر، سبزیجاتی چون اسفناج و کلم بروکلی، ماهی ساردین، دانه های آجیل، میوه ها و حبوبات سرشار از کلسیم می باشند. اگر به هر دلیلی قادر به مصرف این مواد غذایی نمی باشید می توانید با مصرف مکمل های حاوی کلسیم که در داروخانه ها موجود می باشند، کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

نکات مهم

  • بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیار دارد و کمبود این ویتامین موجب عدم جذب کلسیم و در نتیجه فقر و کمبود کلسیم در بدن می گردد.
  • فسفر از دیگر عوامل تاثیر گذار در جذب کلسیم در بدن می باشد. برای جذب کلسیم باید نسبت کلسیم و فسفر در بدن دو به یک باشد، در غیر این صورت جذب کلسیم با اختلال مواجه می شود.
  • مصرف همزمان قرص کلسیم با مکمل های حاوی آهن جذب کلسیم را کاهش می دهد.
  • سیگار کشیدن میزان جذب کلسیم را کاهش می دهد.
  • مصرف کلسیم را با نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای و قهوه نیز توصیه نمی شود.
  • مصرف بیش از حد کلسیم با خطراتی چون افزایش ریسک حمله ی قلبی و ابتلا به سنگ کلیه و نارسایی کلیه همراه است.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *