فواید و مضرات مصرف روغن آفتابگردان

فواید و مضرات مصرف روغن آفتابگردان

یکی از  مشهورترین انواع روغن های گیاهی، روغن …

0 نظر

28 اردیبهشت, 1400

یکی از  مشهورترین انواع روغن های گیاهی، روغن آفتابگردان است که از عصاره دانه های گل آفتابگردان بدست می آید. این روغن حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است و در حفظ سلامت بدن، کاهش کلسترول خون و بهبود عملکرد قلب بسیار موثر است.

معرفی انواع مختلف روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرپ لینولئیک اسید یا امگا 6 و اولئیک اسید یا امگا 9 است که هر دو از منابع مهم تامین انرژی در بدن هستند و در ساخت و ترمیم غشای سلولی نیز نقش دارند. روغن آفتابگردان انواع مختلفی دارد که در پخت و پز های خانگی، غذاهای بسته بندی، بستنی، شکلات و سرخ کن های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی روغن آفتابگردان بر اساس میزان اسیدهای چرب به 4 نوع تقسیم می شود :

  1. روغن با لینولئیک اسید بالا که حاوی 68% لینولئیک اسید است.
  2. روغن با اولئیک اسید متوسط که حاوی 65% اولئیک اسید است.
  3. روغن با اولئیک اسید بالا که حاوی 82% اولئیک اسید است.
  4. روغن با اولئیک اسید و استئاریک اسید بالا که حاوی 72% اولئیک اسید و 18% استئاریک اسید است. استئاریک اسید باعث می شود روغن در دمای اتاق به حالت جامد باقی بماند.

بررسی ترکیبات روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان فاقد کلسترول، پروتئین، کربوهیدارت، سدیم و اسیدهای چرب ترانس بالا و مضر است. همچنین در مقایسه با سایر روغن های گیاهی سرشار از نوع فعال ویتامین E به نام آلفا توکوفرول، ویتامین A و اسیدهای چرب مفید است. به همین دلیل باعث چاقی فرد نمی‌شود و با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به حفظ سلامت بدن کمک می کند.

 

فواید و مضرات مصرف روغن آفتابگردان

 

ویژگی روغن آفتابگردان برای پخت و پز

روغن آفتابگردان یک روغن هم کاره است که علاوه بر طعم مطلوب، به دلیل داشتن نقطه دود حدود 230 درجه‌ سانتی‌گراد هم در تهیه سالادها و انواع سس ها می توان از آن استفاده کرده، هم در پخت و پز و سرخ کردن مواد غذایی.

فواید و مضرات مصرف روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان نسبت به سایر روغن هایی گیاهی خوراکی بافت سبک تری داشته، بهتر هضم می شود و به درمان یبوست نیز کمک می کند. همچنین حاوی اسیدهای چرب غیراشباع و آنتی اکسیدان است که موجب افزایش سطح انرژی بدن، بهبود سیستم ایمنی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده، بهبود سریع زخم‌ها، بهبود سلامت پوست و مو، کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب و عروق می شود. نتایج آزمایشات نشان داده هر چقدر میزان اولئیک اسید در روغن آفتابگردان بالاتر باشد، خواص بالاتری داشته و در حفظ سلامت بدن تاثیر بیشتری داد.

تاکنون گزارشی مبنی بر عوارض جانبی مصرف روغن آفتابگران منتشر نشده اما همانند سایر روغن های خوراکی، بهتر است از مصرف بیش از اندازه آن خودداری شود. به خصوص آن دسته از روغن های آفتابگردان که حاوی لینولئیک اسید یا امگا 6 بیشتری هستند. مشاهدات پزشکی نشان داده اند افزایش مقدار لینولئیک اسید یا امگا 6  در بدن می تواند باعث بروز واکنش های التهابی همچون افزایش وزن و چاقی گردد.

 

 

 تاثیر مصرف روغن آفتابگردان در بهبود سلامت پوست و مو

همان طور که گفتیم روغن آفتابگردان سرشار از اسید های چرب غیر اشباع اولئیک اسید، لینولئیک اسید و ویتامین E و A است. مصرف این روغن تاثیرات بسزایی روی سلامت پوست و مو می گذارد که به شرح زیر است :

  • به سبب ویتامین E و A سرشار از آنتی اکسیدان است و از پیری زودرس و ایجاد لک های پوستی جلوگیری می کند.
  • به علت وجود اسیدهای چرب غیر اشباع در بهبود خشکی پوست و درمان اگزمای شدید موثر بوده و همچنین از پوست در برابر نفوذ انواع باکتری و آلودگی محافظت می کند.
  • روغن آفتابگردان در حفظ سلامت موها نیز تاثیر گذار است. اولئیک اسید، لینولئیک اسید و سایر ویتامین های موجود در این روغن مانع از نازک شدن موها و شکنندگی انها می شود. همچنین موجب آبرسانی و نرمی موها شده و به علت خواص ضد التهابی در رفع شوره، خارش کف سر و موخوره نیز موثر است.

 

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *