عوامل موثر در ریزش موی صورت آقایان

عوامل موثر در ریزش موی صورت آقایان

ریزش موهای صورت نیز مانند ریزش موهای سر …

0 نظر

16 فروردین, 1400

ریزش موهای صورت نیز مانند ریزش موهای سر برای آقایان نگران کننده و ناراحت کننده می باشد، زیرا ریزش قسمتی از ریش یا داشتن موهای پراکنده، تاثیرات منفی بر روی زیبایی چهره آقایان دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل موثر در ریزش موی صورت آقایان بپردازیم و روش های درمان آن را بیان کنیم.

علل ریزش موی صورت آقایان چیست؟

ریزش ناگهانی موهای صورت آقایان و خالی شدن قسمتی از ریزش و سبیل آن ها در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود که در ادامه ی مطلب به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

کم شدن میزان ترشح هورمون تستوسترون و DHT

تستوسترون و DHT هر دو جزو هورمون های آندروژنیک در آقایان می باشند. این دو هورمون نقش موثری در رویش موهای صورت مردان دارند. تستوسترون موجب تحریک و تقویت فولیکول های مو و رویش آن ها می شود و DHT نیز سبب رشد خطی موهای صورت می گردد. بنابراین کاهش میزان ترشح این دو هورمون در بدن موجب ریزش ناگهانی موهای صورت، کم پشتی و خالی شدن آن ها می شود.

نداشتن رژیم غذایی مناسب و کمبود مواد مغذی در بدن

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن نظیر روی، ویتامین های گروه B، منیزیم، کلسیم و ویتامین های K2 ،A ،D و E نیز سبب ریزش موها می شود و برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است آقایان از رژیم غذایی مناسب یا مکمل های تقویت مو استفاده نمایند.

عوامل موثر در ریزش موی صورت آقایان

فشار عصبی و اضطراب

فشار عصبی، استرس و اضطراب طولانی مدت نیز یکی دیگر از عوامل ریزش موی صورت در آقایان می باشد. این عوامل موجب ترشح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس شده و افزایش این هورمون نیز سبب ریزش موهای ریش و سبیل می شود. در زیر دلایل این ریزش به صورت مختصر بیان شده است:

  • افزایش کورتیزول سبب اختلال در فاز رشد موها می شود، بنابراین موها دچار ریزش می شوند.
  • کورتیزول مانع ترشح هورمون‌های تستوسترون و DHT می شود و از این طریق هم موجب ریزش موها می شود.
  • کورتیزول مانع تنظیم گیرنده‌های آندروژن می‌شود، بنابراین تستوسترون و DHT نمی توانند به فولیکول های مو متصل شوند و وارد DNA شوند.

عدم نگهداری صحیح از موهای صورت

مراقبت و نگهداری صحیح از موهای صورت نیز نقش موثری در رشد و تقویت آن ها دارد. از جمله عوامل ریزش ریش و سبیل در آقایان می توان به شستشوی بیش از حد، شانه زدن با شدت و سشوار کشیدن اشاره نمود.

بروز بیماری ها

برخی اختلالات خود ایمنی نظیر آلوپسی آره آتا و آلوپسی باربا به سلول های فولیکول مو حمله می کنند و موجب ریزش مو و طاسی در برخی از افراد می شود. آلوپسی آره آتا و آلوپسی باربا بر روی موهای صورت تاثیر گذار است و معمولا برای درمان آن از کرم های موضعی و تزریق کورتون استفاده می کنند.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *