رژیم غذایی مناسب و نامناسب مبتلایان کم کاری تیروئید

رژیم غذایی مناسب و نامناسب مبتلایان کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای کوچک به شکل بال پروانه …

0 نظر

27 خرداد, 1400

تیروئید غده ای کوچک به شکل بال پروانه است که در قسمت انتهایی سیب گلو قرار گرفته و با ترشح هورمون های تیروئید در خون، بسیاری از فرآیندهای بدن مانند متابولیسم، تولید انرژی و خلق و خوی فرد را تنظیم می کند.  هرگونه تغییر ناگهانی در وزن، تورم و بزرگ شدن گردن، تغییر ضربان در قلب، تغییر در روحیه و انرژی بدن، ریزش مو، احساس گرما و سرمای شدید، نازک یا سخت شدن پوست، تغییر در خلق و خو، اختلالات قاعدگی، اسهال و یبوست مداوم و تغییر حالت چشم ها از جمله شایع ترین نشان های اختلال در غده تیروئید است. اختلال در تیروئید تمام فعالیت های متابولیسمی بدن را تحت تاثیر قرار داده و سلامت فرد را به خطر می اندازد. اختلال در تیروئید با پرکاری و کم کاری تیروئید همراه است.

در پرکاری تیروئید سوخت و ساز بدن بیش از حد افزایش می یابد این نوع اختلال معمولا به طور ارثی به افراد منتقل می شود و در صورت تشخیص به موقع با دارو قابل کنترل و درمان است. اما در کم کاری تیروئید که یک بیماری نسبتا شایع است، درست برعکس پرکاری تیروئید سوخت و ساز بدن به شدت کاهش می یابد. کمبود ید، اختلالات ژنتیکی، مصرف برخی داروها و جراحی هایی که در آن بخشی از تیروئید برداشته شده، از جمله عوامل کم کاری تیروئید هستند. کم کاری تیروئید در صورت تشخیص به موقع قابل کنترل و درمان است. به غیر از دارو درمانی، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب هم می تواند در کنترل و درمان کم کاری تیروئید موثر باشد.
برخی از مواد غذایی برای کم کاری تیروئید مفید و مضر بوده که به شرح زیر می باشند :

منابع غذایی و معدنی مفید برای مبتلایان به کم کاری تیروئید

مصرف ید

یکی از شایع ترین عوامل کم کاری تیروئید در جهان کمبود ید است. مصرف نمک یددار و غذاهای دریایی غنی از ید همچون جلبک دریایی، ماهی، لبنیات و تخم مرغ یا مکمل های غذایی حاوی ید می تواند نیاز بدن به این ماده ضروری را تامین کنند. البته باید به مقدار کافی مصرف شود چرا که مصرف بیش از حد ید نیز می تواند به غده تیروئید آسیب وارد کند.

مصرف سلنیوم

سلنیوم یکی از مواد معدنی ضروری در بدن است که نقش زیادی در بهبود عملکرد اعضای بدن به خصوص غده تیروئید دارد. اکثر غذاهای دریایی، آجیل ها و تخم مرغ  از جمله منابع غنی سلنیوم هستند. سلنیوم علاوه بر فعال کردن هورمون‌های تیروئید به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد، می تواند از غده تیروئید در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

مصرف روی

روی نیز یکی از مواد ضروری، جهت حفظ سلامت و عملکرد درست اعضای بدن است که در منابع غذایی همچون حبوبات، آجیل، تخم کدو حلوایی، عدس، زرده تخم مرغ، گوشت گاو و مرغ به وفور یافت می شود. عنصر روی نیز در عملکرد صحیح تیروئید نقش داشته و با تنظیم سطح TSH همانند سلنیوم به فعال شدن هورمون های تیروئید کمک می کند.

  مصرف آهن

کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از عوامل تاثیر گذار در کم کاری تیروئید است. از این رو مصرف غذاهای سرشار از آن مثل انواع گوشت، سبزیجات و حبوبات می تواند در پیشگیری از کم کاری تیروئید موثر باشد.

 

رژیم غذایی مناسب و نامناسب مبتلایان کم کاری تیروئید

 

مصرف برخی از مواد غذایی به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و ترکیبات معدنی علاوه بر پیشگیری از کم کاری تیروئید می تواند در کنترل و درمان آن نیز موثر باشند. که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند :

مصرف انواع گوشت

مصرف انواع گوشت قرمز و سفید مانند گوشت بره، گاو و مرغ

مصرف غذاهای دریایی

مصرف انواع آبزیان شامل انواع ماهی قزل آلا، ماهی تن و میگو

مصرف تخم مرغ کامل

مصرف زرده و سفیده تخم مرغ که سرشار از ید و سلنیوم است.

مصرف سبزیجات

مصرف تمام سبزیجات در درمان کم کاری تیروئید موثر است. به جز سبزیجات خانواده‌ی کلم ها که باید به مقدار متوسط و پخته شده مصرف شوند.

مصرف لبنیات

تمام محصولات لبنی همچون شیر، پنیر و ماست

مصرف دانه ها و غلات بدون گلوتن

گلتون موجب تحریک التهاب و حمله آنتی بادی ها به بافت تیروئید می شود. از این رو غلات حاوی گلوتن باید از برنامه غذایی مبتلایان به کم کاری تیروئید حذف شده و به جای آن از غلات و دانه های همچون برنج، گندم سیاه، کینوا، دانه های چیا و دانه های کتان که فاقد گلوتن هستند، استفاده شود.

مصرف میوه ها

مصرف تمام میوه ها به خصوص توت، موز، پرتقال و گوجه فرنگی

 

 

رژیم غذایی مناسب و نامناسب مبتلایان کم کاری تیروئید

 

 

منابع غذایی و معدنی نامناسب برای مبتلایان به کم کاری تیروئید

مصرف منابع غذایی حاوی گواتروژن‌، گلوتن و غذاهای فرآوری‌شده می تواند باعث التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی غده تیوئید شده و باید به طور کل از برنامه غذایی مبتلایان به کم کاری تیروئید حذف گردند. مهترین این منابع غذایی به شرح زیر می باشند:
  • مواد غذایی حاوی سویا مثل پنیر توفو، تمپه و اِدامامه
  • سبزیجات کلم پیج مانند کلم، کلم بروکلی، کِیل، گل کلم و اسفناج
  • میوه ها و سبزیجات حاوی نشاسته همچون سیب‌زمینی شیرین، کاساوا، هلو و توت‌فرنگی
  • آجیل و دانه هایی مانند ارزن، دانه‌ی کاج و بادام‌زمینی
  • مواد غذایی حاوی گلوتن ممثل نان، پاستا، غلات و ماء‌الشعیر
  • غذاهای فرآوری‌شده مانند هات‌داگ، کیک و بیسکوئیت
  • نوشیدنی های تحریک کننده مانند قهوه، چای سبز و الکل

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *