روش های مقابله با تعریق بیش از حد

روش های مقابله با تعریق بیش از حد

از جمله مشکلاتی که بسیاری از خانم ها …

0 نظر

26 خرداد, 1400

از جمله مشکلاتی که بسیاری از خانم ها و آقایان با آن درگیر هستند، تعریق بیش از حد می باشد. این مسئله بیشتر در افراد جوان و میانسال دیده می شود و تاثیرات منفی بر روی روابط فردی، اجتماعی و حتی زناشویی دارد. اغلب تعریق در ناحیه زیر بغل، کف دست و پا اتفاق می افتد و در برخی از افراد آنقدر شدید است که در به دست گرفتن فرمان ماشین، قلم و یا حتی دست دادن هم با مشکل رو برو می شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی چندین روش مقابله با تعریق بپردازیم.

چه عواملی سبب تعریق بیش از حد می شوند؟

اکثر افرادی که دچار تعریق بیش از حد می شوند، مشکل خاصی ندارند. اما ممکن است در برخی از افراد به دلایل مختلفی نظیر پر کاری تیروئید، اختلالات غدد، عوامل عصبی و بعضی از بیماری های سیستمیک ایجاد شود.

روش های مقابله با تعریق بیش از حد

روش درمان تعریق بیش از حد چیست؟

فردی که دچار تعریق بیش از حد می شوند، در ابتدای کار باید به پزشک مراجعه کند تا از نظر بیماری های غدد و اختلالات سیستمیک معاینه شود. در صورتی که فرد دچار مشکل خاصی نباشد، از روش های زیر می تواند برای جلوگیری از تعریق بیش از حد استفاده نماید:

استفاده از اسپری ها و مام های ضد تعریق

اولین روشی که هر فرد برای جلوگیری از تعریق بیش از استفاده می کند، اسپری ها و مام های ضد تعریق می باشد. این محصولات به دلیل داشتن نمک فلزات (آلومینیوم) از تعریق پیشگیری می کنند و سبب خوشبو شدن بدن می شوند.

استفاده از ضد تعریق آلومینیوم کلراید هگزاهیدرات

اگر اسپری یا مام های ضد تعریق کارایی لازم را برای شما نداشت، می توانید با تجویز پزشک از ضد تعریق های حاوی آلومینیوم کلراید هگزاهیدرات استفاده نمایید. این ضد تعریق ها معمولا قوی تر از ضد تعریق های آلومینیوم کلراید  هستند و روش استفاده ی آن ها بدین صورت است که در ابتدا دو یا سه شب قبل از خواب از آن استفاده می کنید و پس از آن، فقط باید هفته ای یکبار از این محصول استفاده کنید. زیرا استفاده ی مکرر سبب از بین رفتن تاثیر آن می شود. معمولا ضد تعریق های آلومینیوم کلراید هگزاهیدرات بر ناحیه ی زیر بغل تاثیر فوق العاده ای دارند، اما بر روی تعریف کف پا و دست زیاد موثر نمی باشند.

برخی از افراد در هنگام استفاده از ضد تعریق های آلومینیوم کلراید هگزاهیدرات دچار حساسیت پوستی می شوند، برای جلوگیری از این مشکل بهتر است قبل از استفاده پوست خود را کاملا خشک کنید و پس از مصرف هم، پوست را در مقابل هوا قرار دهید تا به سرعت خشک شود.

استفاده از روش یونتوفورزیس

در روش یونتوفورزیس جریان بسیار خفیف میکروالکتریکی از پوست ناحیه ای که عرق می کند، عبور می نماید و پس از آن مجاری تعریق کوچک می شوند که این امر سبب کاهش میزان تعریق می شود. برای گرفتن نتیجه ی بهتر از این روش بهتر است در ابتدا چند بار در هفته و هر بار ده تا بیست دقیقه از یونتوفورزیس استفاده کنید و پس از آن یک تا سه هفته برای اثر بخشی بهتر استفاده نمایید. روش یونتوفورزیس توسط دستگاه ساده ای انجام می شود و درد و سوزش ندارد و خود بیمار هم می تواند با یادگیری دستور العمل دستگاه به تنهایی از آن استفاده کند.

مصرف داروهای خوراکی ضد تعریق

در صورتی که تمام روش ها را انجام دادید و باز هم تاثیری بر روی تعریق نداشت، می توانید با مصرف داروهای داروهای آنتی کولینرژیک نظیر گلیکوپیرولات (روبینول)، میزان تعریق را تنظیم نمایید. البته مصرف این داروها معمولا سبب عوارض جانبی نظیر تاری دید، احتباس ادرار و خشکی دهان می شود.

استفاده از بوتاکس

از جدید ترین روش های مقابله با تعریق، بوتاکس می باشد که فقط برای ناحیه ی زیر بغل قابل استفاده است. در این روش مقدار مشخصی بوتاکس را به وسیله ی سوزن های بسیار نازک به پوست زیر بغل تزریق می کنند. این روش کارایی بسیار خوبی دارد و تا 14 ماه تعریق بیش از حد ناحیه زیر بغل را کنترل می نماید.

 

روش های مقابله با تعریق بیش از حد

استفاده از لیزر و روش میرا درای 

در روش میرا درای انرژی الکترومغناطیسی به غدد تولید کننده ی عرق تابیده می شوند که این کار موجب تخریب غدد می شود و از این طریق از ترشح بیش از حد تعریق پیشگیری می کنند. برای اثر بخشی بهتر، لازم است این کار دو تا سه بار انجام شود.

در روش لیزر هم غدد تعریق به وسیله ی امواج لیزر تخریب می شوند.

کنترل تعریق با جراحی

با استفاده از روش جراحی اعصاب غدد زیر بغل قطع می شوند و از این طریق از ترشح عرق جلوگیری می کنند. البته این روش عوارض بسیاری دارد و ممکن است سبب اختلالات ریوی و عصبی شود، بنابراین بهتر است از روش جراحی استفاده نکنید.

اطلاعات بیشتر

چرا زیاد عرق می کنیم؟ با علت و دلایل تعریق شدید آشنا شوید – مجله سلامت دکترتو (doctoreto.com)

8 علت اصلی تعریق شبانه چیست؟ (borna.news)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *