داروی فلوکونازول و موارد مصرف آن

داروی فلوکونازول و موارد مصرف آن

عفونت های قارچی از جمله شایع ترین بیماری …

0 نظر

28 مهر, 1400

عفونت های قارچی از جمله شایع ترین بیماری های پوستی است که ممکن است بروز نماید. برای درمان این بیماری از داروی فلوکونازول استفاده می شود.

قارچ ها دسته ای از موجودات زنده هستند که می توانند روی پوست انسان زندگی کنند. البته برخی از انواع قارچ ها توانایی رشد و تکثیر در بدن انسان را دارند و می توانند منجر به ایجاد عفونت های پوستی، دهانی و واژینال شوند.

از جمله شایع ترین گروه قارچ ها که بیشتر عفونت های پوستی به آنها بر می گردد گروه تینه آ است. از دیگر انواع عفونت های قارچی که بیشتر در مناطق دهان و واژینال شایع اند می توان راش یا برفک را نام برد. این دسته اخیر از رشد بی رویه مخمرهایی به نام کاندیدا به وجود می آیند.

داروی فلوکونازول

علاوه بر سطح بیرونی بدن ممکن است برخی قارچ ها و عفونت های قارچی درون بدن رشد کنند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن دچار مشکلات و اختلالات مختلف می شود، خطر مبتلا شدن به این دسته از عفونت ها بیشتر می شود.

افرادی که تحت شیمی درمانی هستند یا کسانی که داروهایی مصرف می کنند که سیستم ایمنی را ضعبف می کند (داروهایی مانند کورتیکو استروئیدها و داروهای مسکن دردهای روماتیسمی) و کسانی که دچار بیماری های خود ایمنی مانند ایدز هستند در مقابل عفونت های قارچی مقاومت کمتری دارند.

فلوکونازول از جمله داروهایی است که جهت درمان و ریشه کنی عفونت های قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو منجر به از بین رفتن مخمرها و قارچ ها می شود.

نکات مهم پیش از مصرف

اگر در دوران بارداری هستید یا به نوزاد خود شیر می دهید پزشک معالج خود را در جریان بگذارید. اگر دچار مشکلات و اختلالات قلب عروقی هستید یا ضران قلبتان نامنظم است حتما با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید.

در صورت ابتلای به نارسایی های کلیوی و کبدی و بیماری های خونی ارثی باید پزشک متخصص را در جریان بگذارید. برای اطمینان از مصرف این دارو و افزایش کارآیی و اثربشی فلوکونازول لیستی از داروهایی که با نسخه و بدون نسحه مصرف می کنید را در اختیار پزشک قرار دهید. همچنین اگر به این دارو یا هر داروی دیگری آلرژی دارید باید به اطلاع پزشک برسانید.

پزشک این دارو را بر اساس نوع و درجه پیشروی عفونت شما تجویز می کند بنابراین از مصرف خودسرانه آن خودداری نمائید. همچنین باید فلوکونازول را مطابق دستور پزشک استفاده کنید.

برخی عفونت ها با یک دوره درمان از بین می روند اما برخی عفونت های قارچی نیاز به دوره طولانی تری دارند. در این خصوص ختما در نظر داشته باشید که دارو را تا اتمام دوره مصرف کنید و به محض نشانه های بهبودی استفاده از آن را قطع نکنید.

توصیه های دارویی

در طول دوره درمان تحت نظر پزشک باشید و تا زمانی که علائم بهبودی حاصل نشده است وضعیت خود را ارزیابی کنید. همچنین اگر دوره درمانی طولانی بود جهت بررسی کلیه ها و کبد و جلوگیری از عوارض جانبی جدی آزمایشات لازم را انجام دهید.

داروی فلوکونازول

اگر پس از مصرف یک دوره این دارو بهبودی حاصل نشد حتما با پزشک مشورت نمائید. ممکن است عفونت شما پیچیده تر باشد و نیاز به درمانی متفاوت داشته باشد. اگر در دوران شیردهی هستید، مصرف این دارو توصیه نمی شود.

از مصرف همزمان فلوکونازول با سیزاپراید خودداری کنید چرا که ممکن است ضربان قلب شما را نامنظم نماید و از این جهت ممنوع می باشد. ممکن است استفاده از دارو نتایج آزمایش خون را دچار تغییراتی نماید به همین خاطر حتما پیش از انجام ازمایش پزشک را مطلع کنید.

عوارض داروی فلوکونازول

تهوع، استفراغ، معده درد یا اسهال از عوارض این دارو است به همین خاطر برای مصرف دارو آن را با وعده غذایی سبک میل کنید و پس از آن مصرف مایعات را فراموش ننمایید.

از دیگر عوارض فلوکونازول می توان به سردرد اشاره کرد که مصرف مایعات از میزان و شدت آن کم می کند. اگر با این کار سردردتان بهبود نیافت می توانید با دکتر داروساز برای تهیه یک داروی ضد درد مشورت کنید. اما اگر سردرد تداوم داشت باید حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است با مصرف این دارو دچار لکه های پوستی شوید که با بروز آن می بایست پزشک را در جریان بگذارید.

نظر شما در خصوص داروی فلوکونازول چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ثابت فارما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *