داروی تیوگوانین و موارد مصرف آن

داروی تیوگوانین و موارد مصرف آن

داروی تیوگوانین برای درمان نئوپلاسم و برخی سرطان …

1 نظر

28 مهر, 1400

داروی تیوگوانین برای درمان نئوپلاسم و برخی سرطان ها مانند سرطان خون و لوسمی های حاد به کار می رود. این دارو به شکل قرص موجود است.

داروی تیوگوانین یکی از داروهایی است که برای درمان برخی از سرطان ها مانند لوسمی حاد میلوئیدی به کار می رود. در واقع تیوگوانین یکی از داروهای شیمی درمانی است که رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد و متوقف می کند.

قرص تیوگوانین در درمان لوسمی های حاد و سرطان خون کاربرد دارد. این دارو از جمله داروهایی است که در دوره شیمی درمانی استفاد می شود و به صورت قرص خوراکی در دسترس قرار دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با اطلاعات دارویی تیوگوانین در ثابت فارما آشنا شویم.

داروی تیوگوانین

همان طور که گفتیم از این دارو در درمان بیماری هایی مانند سرطان خون و لوسمی های حاد استفاده می شود. قرص تیوگوانین از انواع داروهای نئوپلاسم است. این دارو صرفا توسط پزشک تجویز می شود و باید در مصرف آن نهایت دقت را به عمل آورد.

مصرف این دارو به همراه آب است و بیمار باید با مصرف آن مایعات زیادی مصرف نماید تا میزان عوارض این دارو به حداقل برسد. دوز دارو بر اساس وزن بیمار و میزان اثربخشی معین می شود و به شدت از مصرف خودسرانه دارو احتناب کنید.

مصرف منظم تیوگوانین بر اثربخشی آن تاثیر می گذارد. این دارو چون از طریق پوست و ریه جذب بدن می شود ممکن است به جنین آسیب و صدمات جدی وارد کند. بنابراین زنان باردار و یا آن دسته از زنانی که قصد بارداری دارند باید با پزشک خود مشورن نمایند.

عوارض جانبی تیوگوانین

هر دارویی به تناسب میزان اثربخشی که دارد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. از جمله عوارض قرص تیوگوانین می توان به حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. بیماران ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند و یا دچار زخم های دهانی شوند. در صورتی که هر کدام از این عوارض شدیدتر شد یا علائم فوق ادامه دار بود باید فورا به پزشک معالج یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

ممکن است بیمارانی که از تیوگوانین استفاده می کنند عوارض جانبی جدی و شدیدتری را تجربه کنند. مطمئن باشید که پزشک متخصص در صورتی این دارو را برای شما تجویز می کند که فواید آن بیشتر از عوارض و مضرات آن باشد.البته ناگفته نماند که اکثر مصرف کنندگان این دارو با مصرف آن عوارض جدی را تجربه نمی کنند.

اگر عوارض زیر را مشاهده کردید باید سریعاً پزشک خود را در جریان وضعیت خود قرار دهید. درد و تورم مفاصل، سیاه شدن مدفوع که می تواند نشانه خونریزی داخلی باشد، استفراغی که شبیه تفاله قهوه است، علامت های بیماری کبدی مانند حالت تهوع و استفراغ مزمن، معده درد و درد دل، زرد شدن رنگ پوست و چشم و تیره شدن ادرار.

مصرف تیوگوانین منجر به کاهش عملکرد مغز استخوان می شود. این حالت باعث می شود سلول های خونی مانند گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها کاهش یابند و نتیجه تمام اینها این است که بیمار دچار کم خونی می شود و به تبع آن قوای بدنی اش تحلیل می رود و در برابر بیماری ها و عفونت ها کاهش جدی می یابد و نهایتا موجب کبودی و زخم در بدن می گردد.

زمانی که هر یک از علائم زیر را در خود احساس کردید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید:

خستگی مفرط و غیرعادی، رنگ پریدگی، نشانه های عفونت مانند لرز و تب و گلو درد مزمن و خونریزی و به راحتی کبودن شدن بدن.

ممکن است علاوه بر عوارض جانبی خفیف و جدی برخی از بیماران نسبت به این دارو حساسیت داشته باشند. البته این حساسیت به ندرت رخ می دهد اما اگر هر یک از علامت های آلرژیک در خود حس کردید سریعا به اورژانس مراجعه نمائید.

راش، خارش، تورم گلو و زبان و صورت، سرگیجه و مشکلات تنفسی از علائم حساسیت است. البته ممکن است هیچ یک از این واکنش ها رخ ندهد و در عوض دچار واکنش های دیگری شوید که در این صورت باید حتما سریع به اورژانس بروید.

داروی تیوگوانین

موارد احتیاطی و منع مصرف

اگر نسبت به این دارو آلرژی دارید یا کلا آلرژی دارید قبل از اینکه این دارو را مصرف کنید، با پزشک معالج خود مشورت فرمائید. این دارو حاوی موادی است که ممکن است منجر به واکنش های حساسیتی شود. در این خصوص با پزشک خود یا دکتر داروساز صحبت کنید و راهنمایی بخواهید.

قبل از اینکه تیوگوانین را مصرف کنید، تاریخچه ای از بیماری های خود را به پزشک اطلاع دهید (مواردی مانند بیماری های کبدی، کلیوی و مشکلات خاصی در آنزیم های مشخصی)

همچنین ممکن است با استفاده از این دارو به عفونت های مختلف مبتلا شوید یا عفونت های فعلی تان شدیدتر شود. از برخورد با کسانی که مبتلا به بیماری های عفونی مانند آبله مرغان یا سرخک هستند دوری کنید. هنگام کار با اشیاء نوک تیز مانند تیغ و ناخن گیر و برای جلوگیری از بریدگی و زخمی شدن مراقب باشید.

اگر عنل جراحی دارید قبل از آن حتما فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشک قرار دهید. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را در جریان روند این کار قرار دهید. بهتر آن است در زمان مصرف این دارو و برای پیشگیری از بارداری از قرص های ضد بارداری استفاده نمائید.

اگر در دوران مصرف تیوگوانین باردار شدید سریعا پزشک خود را باخبر کنید و راجع به خطرات و مضرات دارو برای جنین گفتگو نمائید. البته مشخص نیست که این دارو وارد شیر مادر می شود یا خیر ولی به دلیل اینکه ممکن است چنین اتفاقی بیفتد، بهتر است در دوران شیردهی مشورت های تصصی پزشک را دریافت کنید.

تداخلات دارویی

ممکن است مصرف همزمان دو یا چند دارو نه تنها عملکرد آن را دچار اختلال کنند بلکه عوارض جانبی اش را تشدید نمایند. در زیر برخی از داروهایی که ممکن است با تیوگوانین تداخل داشته باشند آورده شده است:

برخی واکسن ها مانند فلج اطفال، سرخک، اوریون و سرخجه، السالازین، مسالازین، سولفاسالازین، داروهای شیمی درمانی و یا رادیوتراپی که تاثیر منفی بر مغز استخوان دارند.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این دارو عوارض جانبی جدی و شدیدی در پی دارد که از جمله آنها می توان به غش کردن و سختی در نفس کشیدن اشاره کرد. از مصرف این دارو و توصیه آن به دیگران شدیدا خودداری نمائید.

اگر یک دوز از این دارو را فراموش کردید که مصرف نمائید، به محض اینکه متوجه شدید مصرف کنید اما اگر هنگام مصرف دوز بعدی یادتان آمد از مصرف دو دوز با هم خودداری کنید.

نظر شما در خصوص داروی تیوگوانین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ثابت فارما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

رضوی

28 مهر, 1400

سلام هر قرص 40 میلی گرمی تیوگوانین چند گرم ماده موثر داره؟

One thought on “داروی تیوگوانین و موارد مصرف آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *