چگونه مرطوب کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنیم؟

چگونه مرطوب کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنیم؟

ساده ترین راه برای داشتن پوست شاداب و …

0 نظر

23 خرداد, 1400

ساده ترین راه برای داشتن پوست شاداب و با طراوت استفاده روزانه از کرم های مرطوب کننده و آبرسان می باشد. اما برای خرید کرم مرطوب کننده ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و مرطوب کننده ای مناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. ما بطور کلی پنج مدل نوع پوست داریم که عبارتند از پوست معمولی، پوست خشک، پوست چرب، پوست مختلط و پوست حساس. در ادامه مطلب با محصولات مناسب با هر نوع پوست آشنا می شویم:

راهنمای خرید کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده مناسب پوست معمولی

بهترین انتخاب برای افرادی که دارای پوست نرمال یا معمولی هستند، کرم های مرطوب کننده بسیار سبک که بر پایه آب، روغن های سبک یا سیلیکون تولید شده اند؛ می باشد.

 پوست خشک

افراد دارای پوست های خشک و کم آب برای رفع خشکی پوست خود باید از کرم های مرطوب کننده بسیار قوی استفاده نمایند. بهترین ها برای این افراد محصولاتی هستند که دارای موادی چون دایمتیکون، هیالورونیک اسید، گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، پروتئین، اوره، لانولین، وازلین و روغن های معدنی باشد.

افراد دارای پوست خشک برای رفع خشکی پوست خود، بهتر است قبل از استفاده از کرم های مرطوب کننده از محصولات آبرسان استفاده نمایند.

 پوست چرب

برخلاف تصور عوام، حتی پوست های چرب و مستعد جوش نیز به مرطوب کننده احتیاج دارند. اما این دسته از افراد باید از محصولات سبک مثل فلوئید ها، ژل و لوسیون های مرطوب کننده استفاده نمایند. معمولا محصولات پوست چرب حاوی موادی چون سیلیکا، دایمتیکون، نشاسته، سیکلودکسترین و تیتانیوم دی اکسید هستند. وجود این ترکیبات در کرم های مرطوب کننده پوست چرب باعث کاهش چربی اضافه پوست شده و پوست صورت را مات می کند. برای تشخیص کرم های مخصوص پوست چرب بر روی بسته بندی کرم به دنبال عباراتی چون فاقد چربی و غیر کومدون ساز بگردید.

 پوست مختلط

اگر پوست شما در نقاطی چرب و در سایر نقاط خشک می باشد یعنی نوع پوست شما مختلط است. افراد داری پوست مختلط به بیش از یک نوع کرم مرطوب کننده احتیاج دارند؛ یعنی این افراد نیازمند یک مرطوب کننده سبک برای قسمت های چرب و یک مرطوب کننده قوی برای نقاط خشک هستند. اما اگر به هر دلیلی نمی توانید از دو نوع محصول مختلف استفاده نمایید بهتر است از محصولات حاوی اسکوالن، روغن آرگان، گل رنگ یا روغن دانه کنف باشند، استفاده کنید چرا که این مواد باعث بسته شدن منافذ و بروز جوش و آکنه در نقاط چرب پوست نشده و علاوه بر این سبب تحریک شدن قسمت های خشک پوست نیز نمی گردد.

 پوست حساس

افراد دارای پوست های حساس در انتخاب محصولات مراقبتی پوست خود باید بسیار دقت کنند چرا که در صورت استفاده از محصولات نادرست ممکن است دچار التهابات و مشکلاتی پوستی شوند. اگر دارای پوست حساسی هستید باید از محصولاتی استفاده کنید که فاقد بو، عطر و رنگ باشند و روی بسته بندی عبارت هیپوآلرژیک قید شده باشد. دقت کنید افراد دارای پوست حساس نباید از کرم های حاوی آلفاهیدروکسی اسیدها، گلیکولیک اسید، رتینوئیک اسید و سالیسیلیک اسید استفاده نمایند.

نحوه ی استفاده از کرم های مرطوب کننده

بهتر است مرطوب کننده ها را دو بار در روز و با حرکات آرام روی پوست تمیز ماساژ دهید. اما اگر پوست خشک و کم آبی دارید می توانید به دفعات بیشتر از محصولات مرطوب کننده استفاده نمایید.

نکات مهمی که در خرید کرم های مرطوب کننده باید به آن توجه کنید

  • یکی از مهم ترین فاکتور هایی که باید در هنگام خرید مرطوب کننده به آن توجه کنید نوع بافت محصول می باشد.
  • در هنگام انتخاب مرطوب کننده به بوی محصول نیز دقت کنید چرا که کرم های با بوی تند ممکن است موجب آزار شما شود.
  • اگر پوست شما دارای اگزما می باشد حتما دقت کنید کرم مرطوب کننده ای که انتخاب می کنید فاقد حاوی لاکتیک اسید و اوره باشد چرا که وجود این مواد باعث تشدید اگزما و بروز التهابات و خارش پوستی می شود.
  • برخی از کرم های مرطوب کننده حاوی ویتامین و ترکیبات ضد پیری هستند اگر دوست دارید در کنار رطوبت رسانی به پوست به حفظ طراوت و جوانسازی پوست خود نیز کمک کنید بهتر است از این دسته محصولات آبرسان استفاده نمایید.

اطلاعات بیشتر

مرطوب‌کننده – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (wikipedia.org)

مرطوب کننده صورت : چرا باید هر روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم؟ (lafarrerr.com)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *