ال – کارنیتین چیست و چه خواصی دارد؟

ال – کارنیتین چیست و چه خواصی دارد؟

ال – کارنیتین مشتق نوعی اسید آمینه می …

0 نظر

26 خرداد, 1400

ال – کارنیتین مشتق نوعی اسید آمینه می باشد و به صورت طبیعی در بدن موجود است و در تولید انرژی از چربی نقش بسزایی دارد. این ماده در بدن به ترکیبات دیگر نظیر استیل الکارنیتین (acetyl-L-carnitine) و پروپیونیل الکارنیتین (propionyl-L-carnitine) تبدیل می شود. به دلیل چربی سوز بودن ال کارنتین امروزه محصولات بسیاری از آن تولید شده است.

ال – کارنیتین در چه مواد غذایی وجود دارد؟

ال – کارنیتین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. این ماده در پروتئین های حیوانی به مقدار بسیار زیادی وجود دارد. در زیر به برخی از منابع ال – کارنیتین اشاره شده است:

  • ماهی
  • گوشت قرمز
  • شیر
  • سینه ی مرغ پخته شده
  • ماهی کاد پخته شده
  • پنیر چدار
  • نان

مکمل ال – کارنیتین چیست؟

به دلیل خاصیت چربی سوزی ال – کارنیتین امروزه بسیاری از شرکت های دارویی از این ماده مکمل های غذایی متنوعی تولید نموده اند. این مکمل های غذایی به صورت پودر، قرص و ال – کارنیتین مایع به بازار عرضه شده اند و شرکت های سازنده ی آن ها مدعی هستند که این محصولات نقش موثری در چربی سوزی و تولید انرژی دارند.

خواص

چربی سوزی و کاهش وزن

حضور ال – کارنیتین در بدن برای سوخت و ساز و تولید انرژی ضروری است، زیرا اسید های چرب و ترکیبات سمی را به درون میتوکندری انتقال می دهد و سبب تجزیه ی آن ها و تولید انرژی می شود. پس در این مسئله که ال – کارنیتین سبب چربی سوزی می شود، شکی نیست. ولی میزان ال – کارنیتین در بدن اغلب افراد به اندازه ی کافی است. پس سوالی که پیش می آید این است که آیا مصرف مکمل های غذایی حاوی ال – کارنیتین در این افراد هم موثر است و سبب چربی سوزی و کاهش وزن می شود؟

نتایج بدست آمده از تحقیقاتی که بر روی چربی سوزی ال – کارنیتین انجام شده است، نشان می دهد که مصرف مکمل های حاوی ال – کارنیتین در چربی سوزی افراد معمولی اثری ندارد و برای اینکه به وسیله ی مصرف این مکمل ها به نتیجه ی دلخواه برسید، لازم است در کنار مصرف آن به صورت روزانه ورزش کنید و از یک رژیم غذایی مناسب پیروی نمایند. بنابراین تنها زمانی ال – کارنیتین بر روی چربی سوزی اثر دارد که فرد به مقدار کافی ال – کارنیتین در بدن خود نداشته باشد و یا اینکه به صورت مستمر تمرینات ورزشی سنگین انجام دهد.

ال – کارنیتین چیست و چه خواصی دارد؟

عضله سازی

ال – کارنیتین نقش موثری در تقویت و بازسازی عضلات بدن دارد. در واقع مانع تحلیل رفتن عضلات بدن می شود، پس یک گزینه عالی برای بدنسازان و ورزشکارانی که ورزش های سنگین انجام می دهند، می باشد و به تقویت عضلات آن ها کمک می کند. علاوه بر این برای افراد سالمند، کسانی که برای درمان چاقی فعالیت بدنی شدیدی دارند و افرادی که در اثر بیماری دچار آسیب عضلانی شده اند نیز بسیار مناسب می باشد. این مکمل غذایی سبب افزایش استقامت در ورزشکاران رشته های دوچرخه سواری، کوهنوردی، شنا و دو استقامت و ماراتن نیز می شود.

کمک به عملکرد بهتر سلول های مغز

معمولا سلول های مغز برای فراهم نمودن انرژی مورد نیاز خود از گلوکز استفاده می کنند. اما در صورتی که فرد از مکمل های ال – کارنیتین استفاده نماید، ال کارنیتین وارد سلول های مغز می شود و به این سلول ها کمک می کند تا علاوه بر گلوکز از اسیدهای چرب هم برای تامین انرژی خود استفاده کنند. بنابراین سلول های مغز انرژی بیشتر دریافت می کنند که این امر بر روی عملکرد بهتر آن ها تاثیرات مثبتی دارد و سبب بهبود استرس و خلق و خو و همچنین رفع خستگی می شود.

با وجود اینکه ال – کارنیتین در بدن موجود است، اما میزان آن کم است و این مقدار تاثیری بر روی عملکرد سلول های مغز ندارد. طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات مصرف مکمل های ال – کارنیتین در تقویت حافظه در افراد مسن، بهتر شدن خلق و خو در بیماران مبتلا به افسردگی، درمان آلزایمر و بهبود علائم نوروپاتی دیابتی نیز موثر می باشد.

درمان برخی بیماری ها

مصرف مکمل های ال – کارنیتین به درمان برخی از بیماری های نظیر آنژین قلبی، نارسایی قلبی، پر کاری تیروئید و التهاب بافت قلب نیز کمک می کند. علاوه بر این، ال – کارنیتین سبب تقویت قدرت باروری در افرادی که مبتلا به عقیم بودن نسبی هستند، می شود و موجب افزایش تعداد اسپرم و افزایش حرکت اسپرم ها می شود. همچنین این ماده به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه که پروتئین خون خود را از دست می دهند هم کمک می کند و سبب افزایش پروتئین در آن ها می شود.

روش مصرف

دوز مصرفی روزانه ی ال کارنیتین 500 تا 2000 میلی گرم می باشد. اما استیل ال – کارنیتین را می توان روزانه 2500 میلی گرم هم استفاده نمود. ال – کارنیتین در بدن به سرعت جذب می شود، پس بهتر است آن را صبح ها یا قبل از انجام تمرینات ورزشی مصرف کرد. البته بهترین روش این می باشد که روزانه دو میلی گرم از این محصول را در دو وعده ی صبح و قبل از تمرین مصرف کنید.

عوارض

در صورتی که به مدت کوتاه مصرف شود، عوارضی ندارد. اما اگر به مدت طولانی مدت (یک سال) استفاده شود، ممکن است سبب مشکلاتی نظیر استفراغ، سوزش قلب، اسهال، تشنج، بوی بد عرق، ناراحتی معده و بوی نامطبوع نفس شود. استفاده از دو نوع D-carnitine و DL-carnitine سبب اختلال در عملکرد ال – کارنیتین طبیعی بدن می شود.

علاوه بر موارد بالا، ال – کارنیتین با وارفارین و داروهای هورمون تیروئید تداخل دارد، پس بهتر است از این محصولات به صورت همزمان استفاده ننمایید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *