استفاده از ضد آفتاب در خانه و ماشین

استفاده از ضد آفتاب در خانه و ماشین

استفاده از ضد آفتاب در خانه و ماشین …

0 نظر

30 خرداد, 1400

استفاده از ضد آفتاب در خانه و ماشین

نور خورشید شامل پرتوهای ماوراء بنفش UVA و UVB است. این پرتوها اثرات ناخوشایندی روی پوست دارند و باعث لک، چین و چروک، آفتاب سوختگی، پیری زود رس و سرطان پوست می شوند. شیشه جلوی ماشین از سه لایه تشکیل شده است که می تواند کاملا جلوی پرتوهای UVB را بگیرد اما حدود 50 درصد پرتوهای UVA می توانند از آن عبور کنند. اما شیشه های بغل و پشت ماشین تنها از یک لایه تشکیل شده اند و تنها می توانند جلوی پرتوهای UVB را بگیرند و پرتوهای UVA به راحتی می توانند از آن ها عبور کنند. طبق مطالعات انجام شده میزان سرطان پوست در رانندگانی که در سمت مجاور آفتاب قرار دارند بیشتر است.

در بخش قبل نیز گفته شد که شیشه پنجره در صورت استاندارد بودن تنها می تواند جلوی ورود پرتوهای UVB را بگیرد و پرتوهای UVA می توانند به راحتی از آن عبور کنند. تحقیقات نشان داده است که مواردی مانند چین و چروک، خطوط پنجه کلاغی عمیق تر، الاستیسیته پوستی پایین تر، لک و خشکی پوستی در افرادی که در محیط های بسته در نزدیکی پنجره مشغول به کار بوده اند و از ضد آفتاب استفاده نکرده اند بیشتر است. به همین دلیل حتی در خانه و محل کار نیز لازم است از ضد آفتاب استفاده کنید.

آیا نور مرئی و مادون قرمز نیز می توانند آسیب رسان باشند؟

اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث ایجاد رادیکال های آزاد در سطح پوست و بروز آسیب های جدی در DNA پوست می شود. اما تنها این پرتوها نیستند که باعث آسیب رسیدن به پوست می شوند بلکه نور مرئی و اشعه مادون قرمز هم می توانند سبب تولید رادیکال های آزاد در سطح پوست شوند. نور مرئی به راحتی می تواند از شیشه عبور کند و تا 33 درصد می تواند باعث آسیب رسیدن به پوست شود.

نور مرئی یا HEV از طول موج 400 نانومتر شروع شده و به رنگ آبی است. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این نور باعث آسیب های جدی به سلول های پوستی و مرگ سلولی می شود. منبع این نور در خانه صفحه گوشی و صفحه کامپیوتر است و افرادی که در طول هفته بیش از 40 ساعت از این ابزار استفاده می کنند به شدت در معرض آسیب های ناشی از نور مرئی هستند.

آیا در محیط های بسته مانند خانه و ماشین نیاز به مصرف ضد آفتاب است؟

محافظت از پوست در برابر آسیب های نور داخل خانه

طبق تحقیقات ضد آفتاب های فیزیکی به دلیل داشتن اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم بهتر از ضد آفتاب های شیمیایی می توانند از پوست در برابر اشعه های UVA و نور مرئی محافظت کنند اما باعث ایجاد محافظت کامل نمی شوند. اضافه کردن ماده ای به نام اکسید آهن به ضد آفتاب های فیزیکی باعث افزایش قدرت محافظت آن ها می شود با این وجود این ضد آفتاب ها تنها 55 درصد می توانند باعث دفع رادیکال های آزاد شوند.

حال این سوال پیش می آید که برای ایجاد محافظت کامل توسط ضد آفتاب ها باید چه کرد؟ راه حل متخصصین برای این مورد افزودن آنتی اکسیدان به ضد آفتاب هاست. وجود آنتی اکسیدان ها تا حد زیادی می تواند اثر منفی رادیکال های آزاد را خنثی کند به طوری که در یک پژوهش، گروهی از افراد از ضد آفتاب حاوی آنتی اکسیدان و گروهی دیگر از ضد آفتاب فاقد آنتی اکسیدان استفاده کردند و مشخص شد ضد آفتاب معمولی قادر به دفع آسیب های ناشی از نور مرئی نیست اما ضد آفتاب حاوی آنتی اکسیدان تا 78 درصد می تواند رادیکال های آزاد را دفع کند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *