آیا مصرف قرص آهن در دوره قاعدگی مجاز است؟

آیا مصرف قرص آهن در دوره قاعدگی مجاز است؟

آهن یکی از عناصر ضروری بدن است. طبق …

0 نظر

22 خرداد, 1400

آهن یکی از عناصر ضروری بدن است. طبق مطالعات انجام شده خانم ها به دلیل از دست دادن مقدار زیادی خون در دوره قاعدگی به میزان دو برابر بیشتر از آقایان به آهن نیاز دارند. حال سوال این است که آیا خانم ها باید در دوران قاعدگی از قرص آهن استفاده کنند یا خیر؟

آیا باید در دوره قاعدگی قرص آهن مصرف کرد؟

آهن یکی از عناصر مهم بدن است و کمبود آن باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز و بروز کم خونی می شود. دوره قاعدگی در خانم ها بین 3 تا 7 روز طول می کشد و در این دوره چیزی حدود 220 الی 250 میلی گرم آهن از بدن خانم ها دفع می شود که البته این میزان بسته به عوامل مختلف مانند مصرف نوعی داروی خاص یا ابتلا به بیماری خاص می تواند متغییر باشد. البته به طور کلی نیز در بدن خانم ها آهن کم تری نسبت به بدن آقایان ذخیره می شود. همچنین میزان از آهن در طول دوره قاعدگی از بدن دفع می شود.

بدن خانم ها به صورت طبیعی در پاسخ به کمبود این ماده معدنی جذب آهن را افزایش می دهد. به طور طبیعی میزان جذب آهن در حالت نرمال روزانه به میزان 1 میلی گرم است اما در دوره قاعدگی به دلیل کاهش میزان آهن، جذب آن به 1/5 الی 3 میلی گرم در روز می رسد. به خصوص در خانم هایی که خون زیادی در دوران پریود از دست می دهند و یا خانم های گیاه خوار و افرادی که میزان گوشت کمی مصرف می کنند، بنابراین مصرف قرص آهن در دوره قاعدگی امری ضروری است.

نحوه مصرف قرص آهن در دوره قاعدگی

بهتر است پیش از آن که اقدام به مصرف مکمل آهن در دوره قاعدگی کنید حتما با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است بدن شما اصلا نیازی به دریافت آهن از طریق مکمل ها نداشته باشد و در صورت مصرف مکمل آهن میزان اضافی آن در بدن تجمع پیدا می کند که در این صورت علائمی از قبیل درد مفاصل، خستگی مزمن، دل درد، مشکلات کبدی، بی نظمی در ضربان قلب، حمله قلبی، تغییر رنگ پوست، مشکلات قاعدگی، ریزش مو و کاهش میل جنسی در بدن فرد به وجود می آید.

همچنین علائمی که نشان می دهد بدن شما نیاز به مصرف مکمل آهن در دوره پریود دارد شامل سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و خستگی مفرط می باشد. علاوه بر این ها بدن برای مقابله با کم خونی به اسید فولیک نیز نیاز دارد و بهتر است برای مصرف هر دوی این مکمل ها چه آهن و چه اسید فولیک حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

آیا مصرف قرص آهن در دوره قاعدگی مجاز است؟

زمان مناسب برای مصرف مکمل آهن در دوره پریود

از آنجا که مکمل آهن با معده خالی جذب بهتری دارد بهترین زمان برای مصرف آن نیم ساعت پیش از مصرف صبحانه است. البته برخی از افراد ممکن است با خوردن مکمل آهن دچار حالت تهوع شوند که بهتر است زمان مصرف آن را به قبل از خواب شب تغییر دهند.

برخی افراد به دلیل مشکلات مختلف هر چقدر هم مکمل آهن مصرف کنند باز هم آهنی جذب بدن آن ها نمی شود چنین افرادی به شدت در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن هستند. این افراد باید چه در دوره پریود و چه در دوران عادی از مکمل آهن به همراه ویتامین ث به صورت قرص معمولی یا جوشان و یا آب پرتقال استفاده کنند.

قطع مصرف قرص آهن در دوره قاعدگی

برخی از خانم ها به اشتباه تصور می کنند که در صورت مصرف مکمل های حاوی آهن و فولیک اسید میزان خونریزی آن ها در دوره پریود افزایش می یابد. در پاسخ به این شایعه باید گفت که چنین تصوری کاملا اشتباه است زیرا مشکل کم خونی شما به محض خوردن مکمل آهن برطرف نمی شود و جذب آهن و اثر گذاری آن بر بدن تا چندین روز طول می کشد در نتیجه این اشتباه است که تصور کنید به محض خوردن مکمل آهن میزان خونریزی شما افزایش می یابد.

رژیم غذایی جهت پیشگیری از کمبود آهن

با وجود آنکه کمبود آهن در بین خانم ها بسیار شایع است هرگز نیابد بدون مشورت پزشک اقدام به مصرف مکمل آهن در دوره پریود کنند و بهتر است به جای مصرف مکمل از منابع طبیعی حاوی آهن نظیر گوشت قرمز، حبوبات به خصوص عدس، جگر، اسفناج، تخم کدو حلوایی، کینوآ، بوقلمون، کلم بروکلی، توفو، شکلات تلخ و ماهی‌هایی همچون ساردین و تن استفاده نمایند.

اطلاعات بیشتر

از عوارض قرص آهن چه می دانید؟ راه پیشگیری چیست؟ (namnak.com)

فواید قرص آهن برای زنان به این دلیل است که در دوران عادت ماهیانه خون زیادی از دست می دهند. (abiangroup.com)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *