آلرژی غذایی و غذاهای آلرژی زا

آلرژی غذایی و غذاهای آلرژی زا

هر فرد در طول زندگی تجربه ابتلا به …

0 نظر

16 فروردین, 1400

هر فرد در طول زندگی تجربه ابتلا به آلرژی(حساسیت) را دارد. در برخی افراد دفعات وقوع این بیماری زیاد است و عمدتا بستگی به ژنتیک فرد دارد. یکی از انواع آلرژی، آلرژی غذایی است که در ادامه به بررسی آلرژی زاترین مواد غذایی و راههای مقابله و درمان آن می پردازیم:

آلرژی غذایی و علائم شایع آن

گاهی سیستم ایمنی برخی پروتئین های مواد غذایی را به عنوان خطر تشخیص می دهد و یکسری واکنش هایی نظیر آزاد کردن هیستامین و در نتیجه ایجاد التهاب نشان می دهد.

این اتفاق در برخی افراد بیشتر رخ می دهد و علائم در عرض چند دقیقه تا ۲ ساعت پس از خوردن ظاهر می شود؛ گاهی ۱ تا ۲ روز بعد هم ممکن است شروع شود.

در ادامه به چند نمونه از شایع ترین علائم حساسیت غذایی را معرفی می کنیم:

  • متورم شدن صورت، مخصوصا لب ها
  • متورم شدن دست ها و پاها
  • غش و یا نزدیک به آن
  • باد شکم و نفخ
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکمی
  • اسهال
  • بثورات جلدی
  • خارش پوست
  • کهیر
  • سردرد
  • سرفه
  • آسم

غذاهای آلرژی زا (حساسیت زا)

در زیر چند نمونه از مواد غذایی که احتمال بروز آلرژی غذایی با خوردن آن ها بیشتر است را معرفی می کنیم:

شیرگاو

برخی نوزادان و شیرخوارگان به شیر گاو آلرژی دارند، مخصوصا اگر قبل از ۶ ماهگی شیر گاو بخورند. این حساسیت در بزرگسالان به ندرت دیده می شود. تنها راه درمان آلرژی به شیر گاو استفاده نکردن از آن و سایر موادغذایی مشتق شده از شیر گاو مانند ماست، پنیر و… است. اگر نوزادی از شیر مادر تغذیه می کند، مادر نباید از شیر گاو و مشتقات آن استفاده کند.

تخم مرغ

یکی دیگر از آلرژی زاترین مواد غذایی در دوران کودکی تخم مرغ است، اغلب به پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ حساسیت دارند و آلرژی به پروتئین زرده کمتر است. تنها راه مقابله با این مشکل استفاده نکردن از تخم مرغ و مواد غذای حاوی تخم مرغ است.

آلرژی غذایی

بادام زمینی

شیوع حساسیت به بادام زمینی زیاد است و گاهی می تواند کشنده شود.هنوز مشخص نیست کدام ترکیب موجود در بادام زمینی آارژی زا است ولی تحقیقات نشان داده است ژنتیک در این زمینه مؤثر است؛ اگر در اعضا خانواده خود فردی حساس به بادام زمینی وجود دارد مراقب علائم خود بعد از خوردن آن باشید. علائمی مانند: خارش پوستی، خارش یا سوزش دهان یا گلو، کهیر، آبریزش بینی، تهوع و…

سویا

حدود ٠.۴ درصد از کودکان به سویا حساسیت دارند. اغلب این آلرژی در کودکان زیر ۳ سال بروز پیدا می کند. افراد علائمی مانند خارش،  سوزش دهان،  آبریزش،  بثورات پوستی و در موارد شدیدتر آسم و مشکلات تنفسی نشان می دهند.  در مورد آلرژی به سویا هم راه مقابله حذف آن از رژیم غذایی فرد است.

گوشت قرمز

حساسیت به گوشت قرمز به ندرت اتفاق می افتد و تشخیص آن دشوار است. ماده آلرژی زا در گوشت قند آفاگالاکتوز است. اگر فردی به یک نوع گوشت قرمز آلرژی داشته باشد، معمولا به سایر انواع گوشت قرمز نیز آلرژی دارد. پخت گوشت قرمز می تواند تا اندازه زیادی احتمال حساسیت به گوشت قرمز را کاهش دهد.

میوه خشک

عامل ایجاد آلرژی به میوه های خشک سولفیت است. فردی که به سولفیت حساسیت دارد به این مواد غذایی نیز احتمالا حساسیت دارد: میوه ها و سبزیجات خشک، کنسرو ظده و یا یخ زده، سرکه، انواع ادویه و فلفل

تشخیص آلرژی غذایی

پزشکان معتقدند زمینه ژنتیکی در بروز آلرژی غذایی بسیار مؤثر، به طور مثال اگر فردی در خانواده درجه یک شما آلرژی خاصی دارد باید مراقب بروز علائم آلرژی باشید.

پزشکان یک سری تست های تشخیصی برای تشخیص آلرژی غذایی برای شما می نویسند و اگر نتیجه مثبت باشد درمان را شروع می کنند.

در مقاله روش های درمان آلرژی غذایی به بررسی یک سری روش های خانگی برای درمان اشاره می شود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *