یبوست در بدنسازی

یبوست در بدنسازی

در دنیای امروز انسان ها بیشتر به اندام …

0 نظر

19 فروردین, 1400

در دنیای امروز انسان ها بیشتر به اندام خود توجه می کنند و همه دوست دارند هیکل زیبا و اندامی متناسب داشته باشند. از این رو بدنسازی و ورزش کردن بسیار محبوب شده است. معمولا ورزشکاران برای پرورش عضلات و رسیدن به اندام دلخواه خود از مکمل های ورزشی استفاده می کنند. این مکمل ها گرچه فواید زیادی برای ورزشکاران دارد اما ممکن است سبب بروز مشکلات گوارشی مثل یبوست در فرد مصرف کننده شوند.

آشنایی با بیماری یبوست و دلایل بروز این مشکل

یبوست یک بیماری شایع گوارشی است که معمولا در اثر رژیم غذایی نامناسب و کمبود آب بدن به وجود می آید. افراد مبتلا به یبوست با مشکل دفع از بدن مواجه هستند یعنی عمل دفع در این افراد به سختی انجام می شود و یا حتی ممکن است دفعی صورت نگیرد. در موارد خفیف یبوست با رعایت مواد غذایی و مصرف برخی از دارو ها می توان این مشکل را برطرف نمود اما در یبوست های مزمن حتی ممکن است نیاز به جراحی نیز باشد.

بیماری هایی چون کم‌کاری تیروئید، دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. چاقی، استرس، عدم تحرک، کهولت سن، خواب نامناسب، بارداری، مصرف برخی داروها و مصرف مکمل های بدنسازی از جمله دلایل بروز یبوست هستند.

 

یبوست در بدنسازی

یبوست در بدنسازی

همانطور که قبلا اشاره شد مصرف مکمل های ورزشی ممکن است منجر به یبوست شوند. در واقع مکمل های ورزشی به دلیل دارا بودن پروتئین بالا برای هضم شدن به زمان زیادی نیاز دارند بنابراین مدت زمان طولانی تری در معده خواهند بود و بدن برای سوخت و ساز آن احتیاج به آب بیشتری دارد از این رو مصرف مکمل ها موجب دهیدراته شدن و کمبود آب در بدن می گردد و کمبود آب نیز از دلایل شایع بروز یبوست می باشد.

بنابراین ورزشکاران برای پیشگیری از یبوست احتیاج به آب و املاح بیشتری دارند و می توانند با مصرف کافی آب و مواد غذایی فیبر دار این مشکل را برطرف نمایند.

مواد طبیعی درمان یبوست

یبوست در مراحل خفیف و ابتدایی نیاز به درمان دارویی نداشته و به راحتی و با خوردن آب و برخی از مواد غذایی مسهل و ملین کننده شکم می توان این مشکل گوارشی را حل نمود. مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و دانه های آجیل که دارای فیبر بالا هستند، خوردن نوشیدنی های گرم و غذاهای آبکی مثل سوپ، مصرف روغن زیتون، تخم شربتی، خاکشیر و برخی مواد مسهل مثل آلو و انجیر خشک بهترین مواد طبیعی برای درمان یبوست می باشند.

دارو های درمان کننده یبوست

در صورت ادامه دار بودن یبوست و وخیم شدن این بیماری باید حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که احتمال دارد یبوست علائم و نشانه بیماری خطرناک تر در فرد باشد. معمولا پزشکان تا مشخص شدن بررسی ها برای درمان یبوست داروهای ملین و مسهل را تجویز می نمایند. از رایج ترین داروهای ملین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *