چگونه می توان رفلاکس معده را کنترل نمود؟

چگونه می توان رفلاکس معده را کنترل نمود؟

همه ی ما در طول زندگی رفلاکس معده …

0 نظر

26 خرداد, 1400

همه ی ما در طول زندگی رفلاکس معده را تجریه کرده ایم. این مشکل بسیار آزار دهنده می باشد و بر روی زندگی روزمره ی ما اثرات بدی می گذارد. محصولات دارویی بسیاری برای کنترل و درمان رفلاکس معده در بازار وجود دارد که اغلب آن ها دارای عوارض خطرناکی هستند و سبب مشکلات دیگری می شوند. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه بدون دارو، رفلاکس معده خود را کنترل کنید. با ما همراه باشید.

آشنایی با رفلاکس معده

برگشت اسید از معده به مری را رفلاکس معده می گویند. این بیماری بسیار شایع می باشد و حدود 20 درصد از مردم آمریکا به آن مبتلا هستند.

چگونه رفلاکس معده اتفاق می افتد؟

مری یکی از لوله های دستگاه گوارش است که حلق را به معده متصل می کند. در قسمت انتهایی مری یک دریچه ی حلقوی عضلانی وجود دارد که اغلب اوقات بسته است و فقط در زمان عبور مواد غذایی و نوشیدنی ها از مری به معده باز می شود. در برخی افراد این دریچه در هنگام هضم غذا یا در زمانی که اسید معده زیاد است باز می شود. باز شدن این دریچه سبب ورود محتویات اسیدی معده به مری می شود و فرد دچار احساس سوزش سر معده می شود و بدین صورت رفلاکس معده اتفاق می افتد. مری در برابر اسید معده مقاوم نیست، بنابراین در صورتی که رفلاکس معده درمان نشود، سلامت فرد به خطر می افتد و دچار خونریزی مری یا زخم مری می شود و یا حتی ممکن است به سرطان مری مبتلا شود.

چگونه می توان ریفلاکس معده را کنترل نمود؟

بهترین روش برای کنترل رفلاکس معده چه می باشد؟

در زیر بهترین روش های کنترل رفلاکس معده بیان شده است:

روش اول: حذف غذاهای تحریک کننده از رژیم غذایی

اولین قدم برای درمان ریفلاکس معده این است که غذاها و نوشیدنی هایی که سبب تحریک و شدت یافتن ریفلاکس معده می شود را حذف نمایید. در ادامه برخی از این مواد غذایی بیان شده است:

حذف الکل، قهوه و نوشابه

از مهمترین عوامل ایجاد رفلاکس معده قهوه، نوشابه های گازدار و الکل است. نوشیدن قهوه و الکل سبب شل شدگی مری و باز شدن دریچه ی آن و ایجاد رفلاکس می شود. علاوه بر این، نوشابه ی گازدار و قهوه هم به دلیل داشتن خاصیت اسیدی موجب تشدید رفلاکس معده می شوند. مناسب ترین نوشیدنی برای افرادی که دچار رفلاکس معده شده اند، آب می باشد. البته برخی از متخصصین نیز معتقدند که آب با خاصیت قلیایی هم می تواند در درمان و کنترل اسید معده موثر باشد.

پرهیز از غذاهای تند، چرب و ترش

غذاهای سرخ شده و چرب دیرتر از سایر غذاها هضم می شوند، بنابراین سبب افزایش رفلاکس معده می شوند. غذاهای ترش نیز به دلیل اسیدی بودن سبب تشدید و تحریک رفلاکس معده می شوند. غذاهای زیاد تند هم موجب شل شدن مری و باز شدن دریچه ی آن می شوند، بنابراین افراد مبتلا به رفلاکس معده بهتر است از مصرف این غذاها پرهیز نمایند.

میوه هایی نظیر پرتقال، توت فرنگی، لیمو، فلفل و گوجه فرنگی سبب تحریک یفلاکس معده می شوند، پس بهتر است به مقدار کمتری استفاده کنید. در صورتی که شما عادت به نوشیدن آب پرتقال دارید، لازم است آن را به میزان کم یا به همراه وعده های غذایی خود مصرف نمایید.

روش دوم: دراز کشیدن ممنوع!

افراد مبتلا به رفلاکس معده بهتر است تا یک ساعت بعد از خوردن غذا از دراز کشیدن پرهیز کنند. در صورتی که خسته هستید بهتر است یک یا دو بالش زیر سر خود بگذارید، به صورتی که زاویه ی مری به معده در حدود 45 درجه باشد. اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، بهتر است به پهلوی چب خود بخوابید. در هنگام شب هم اگر به پشت می خوابید حتما از بالش بیشتری برای خوابیدن استفاده نمایید.

روش سوم: افزایش وعده های غذایی

زمانی که معده پر باشد، احتمال افزایش رفلاکس معده بیشتر است. پس برای جلوگیری از آن، بهتر است به جای سه وعده غذای زیاد، تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید و در هر وعده، مقدار کمتری غذا مصرف نمایید.

روش چهارم: کاهش وزن

چاقی و اضافه وزن، فشاری که باعث بسته شدن دریچه ی مری می شود را کاهش می دهد و سبب باز شدن اسفنکتر و رفلاکس معده می شود.

روش پنجم: ترک سیگار

نیکوتین موجود در سیگار قدرت اسفنکتر مری را کاهش می دهد و موجب باز شدن دریچه و رفلاکس معده می شود.

برای کنترل اسیده معده از چه مواد غذایی استفاده نماییم؟

مصرف سبزیجات سبز رنگ نظیر کاهو، خیار و سبزی خوردن نقش مهمی در کاهش رفلاکس معده دارد. مصرف سالاد هم بسیار مفید می باشد اما بهتر است در آن از کمترین میزان سس و مواد افزودنی ترش استفاده کنید. علاوه بر این موارد، استراحت کافی و کاهش اضطراب هم می تواند نقش موثری در درمان رفلاکس داشته باشد.

روش های سریع کنترل اسید معده

در ادامه چهار روش سریع برای کنترل اسید معده و جلوگیری از رفلاکس معده بیان شده است.

روش اول: تعویض لباس های تنگ

پوشیدن لباس های تنگ نیز گاهی اوقات موجب رفلاکس معده می شود. در صورتی که دچار رفلاکس معده شدید هستید، حتما لباس های تنگ خود را عوض نمایید و کمربند خود را باز کنید.

روش دوم: صاف ایستادن

موقعیت بدن تاثیر بسیاری در ایجاد رفلاکس معده دارد. در صورتی که نشسته اید یا خوابیده، حتما بایستید و در صورتی که ایستاده اید سعی کنید صاف تر بایستید.

روش سوم: مصرف آب لیمو و عسل

مخلوط آب با مقداری عسل و آب لیمو نقش بسزایی در کنترل اسید معده و جلوگیری از رفلاکس معده دارد.

روش سوم: مصرف جوشانده ی زنجبیل

زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی است و در کنترل اسید معده موثر می باشد. مصرف چای و زنجبیل یا جوشانده ی زنجبیل نیز می تواند در بهبود رفلاکس معده موثر باشد.

 

منبع

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *