نقش بیوتین در درمان ام اس

نقش بیوتین در درمان ام اس

ام اس چیست؟ بیماری های خود ایمنی به …

0 نظر

25 اردیبهشت, 1400

ام اس چیست؟

بیماری های خود ایمنی به بیماری هایی گفته می شود که طی آن سیستم ایمنی بدن سلول ها و ارگان های بدن را مورد حمله قرار داده و به آن ها آسیب می رساند. بیماری ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس یکی از شایع ترین نمونه های بیماری خود ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی به مغز، نخاع و سیستم اعصاب بینایی چشم آسیب می رساند.

ام اس می تواند بسیار خفیف باشد که در این صورت نیاز به درمان خاصی ندارد و تاثیری روی زندگی فرد نمی گذارد یا اینکه ممکن است آن قدر شدید باشد که زندگی فرد را مختل کرده و مانع از انجام فعالیت های روزمره شود. از جمله علائم اولیه ام اس می توان به ضعف یا اسپاسم عضلات، گزگز، بی حسی و تاری دید یا دوبینی اشاره کرد. سایر علائم این بیماری نیز شامل اشکال در راه رفتن، احساس خستگی، مشکلات جنسی، درد، افسردگی، سختی عضلات، مشکلات تمرکز و مشکلات ادراری می باشد.

در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین که اطراف سلول های عصبی وجود دارد و از آن ها محافظت می کند حمله کرده و آسیب می رساند. همچنین این بیماری کارکرد میتوکندری را مختل می کند که نتیجه آن کاهش انرژی و افزایش میزان رادیکال های آزاد است. این فرآیند باعث پراکسیداسیون لیپیدها و آسیب رسیدن به غشای سلول های عصبی می شود که نتیجه همه این ها ایجاد اختلال در پیام رسانی میان مغز، نخاع و اعضای بدن است.

 

نقش بیوتین در درمان ام اس

شناخت بیوتین (Biotin)

بیوتین جزء ویتامین های گروه B است که به آن B7 و ویتامین H نیز گفته می شود. بیوتین در لبنیات، مغزها، حبوبات، بروکلی، قارچ، غلات کامل، موز، آووکادو، گوشت، زرده تخم مرغ و جگر یافت می شود. رژیم های غذایی مختلفی برای کنترل بیماری ام اس وجود دارد اما هنوز آزمایشی که نشان دهد آیا بیوتین موجود در منابع غذایی می تواند در روند بهبود بیماری ام اس تاثیر بگذارد، انجام نشده است.

نقش بیوتین در کنترل ام اس

طی تحقیقات مختلف مشخص شده است که مصرف دوزهای بالای از بیوتین در بیماران ام اس می تواند باعث بهبود عملکرد سلول های عصبی آسیب دیده، بهبود بینایی و کاهش ناتوانی و کاهش فلج عضلانی شود.

چگونگی اثر گذاری بیوتین در درمان ام اس

پژوهشگران هنوز نتوانسته اند نحوه اثرگذاری بیوتین در درمان ام اس را به طور دقیق مشخص کنند اما بیوتین یکی از مهم ترین فاکتورهای آنزیم های 5-کربوکسیلاز است. آنزیم های 5-کربوکسیلاز باعث سنتز اسیدهای چرب و تولید انرژی می شوند. در واقع بیوتین باعث کمک به عملکرد صحیح سیستم عصبی می شود به این صورت که باعث میلین سازی و تشکیل دوباره غلاف میلین به دور سلول های عصبی و تامین انرژی برای نورون ها می شود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *