نشانه های کمبود ویتامین B12 در بدن

نشانه های کمبود ویتامین B12 در بدن

ویتامین B12 که کبالالین نیز نام دارد از …

0 نظر

25 فروردین, 1400

ویتامین B12 که کبالالین نیز نام دارد از جمله ویتامین های محلول در آب است به این معنی که در بدن ذخیره نمی شود و ما برای مقابله با عوارض ناشی از کمبود آن باید دائما آن را مصرف کنیم. این ویتامین باعث عملکرد صحیح سیستم عصبی شده و به تولید DNA و گلبول های قرمز خون کمک می کند. گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات از جمله منابع دریافت ویتامین B12 هستند. در این مقاله به بررسی نشانه ها ی کمبود ویتامین B12 در بدن می پردازیم.

کمبود ویتامین B12 در چه افرادی دیده می شود

  • افرادی که با جراحی بخشی از روده شان حذف شده
  • افراد مبتلا به دیابت
  • گیاه خواران
  • افرادی که به مدت طولانی داروی ضد انعقاد مصرف می کنند
  • سالمندان

علائم کمبود ویتامین B12

زرد شدن رنگ پوست

از آنجا که کمبود ویتامین B12 باعث اختلال در تولید گلبول های قرمز خون می شود به همین علت کمبود این ویتامین باعث زرد شدن رنگ پوست می گردد. ویتامین B12 نقش مهمی در تولید DNA مورد نیاز برای تولید گلبول های قرمز دارد و کمبود آن با ایجاد اختلال در روند تولید گلبول های قرمز موجب بروز نوعی کم خونی در بدن به نام مگابا می شود که در این بیماری سلول های قرمز تولید شده در مغز استخوان بزرگ و شکننده هستند. به دلیل بیش از حد بزرگ بودن این گلبول های قرمز،  توانایی عبور از مغز استخوان و ورود به گردش خون را ندارند به همین علت پوست رنگ خود را از دست داده و زرد می شود. شکنندگی این سلول ها هم باعث شکست بیش از حد بیلی روبین می شود و بیلی روبین نیز ماده ای است که باعث زرد شدن پوست و چشم می شود.

احساس ضعف و خستگی

همانطور که گفته شد کمبود ویتامین B12 باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز خون می شود در نتیجه بدن گلبول های قرمز کافی برای رساندن اکسیژن به تمام سلول ها را ندارد. همین امر سبب بروز احساس ضعف و خستگی در فرد می شود. این نوع کم خونی در سالمندان به نام کم خونی pernicious شناخته می شود.

نشانه های کمبود ویتامین B12 در بدن

احساس سوزن سوزن شدن

آسیب های عصبی از جمله عوارض دراز مدت کمبود ویتامین B12 است. به این دلیل که ویتامین B12 باعث متابولیسم ماده ای به نام میلین می شود. میلین مانند یک عایق از اعصاب در برابر آسیب ها محافظت می کند. بدون میلین اعصاب کار خود را به درستی انجام نمی دهند نتیجه این موضوع ایجاد مشکلات عصبی از جمله احساس سوززن سوزن شدن یا پارستزی است.

ایجاد زخم در دهان

گلسیت نوعی بیماری است که طی آن زبان دچار التهاب، قرمزی، تغییر شکل و درد می شود و دارای اثرات منفی روی صحبت کردن و غذا خوردن است. یکی از عوارض طولانی مدت کمبود B12 گلیست است. سایر عوارض کمبود این ویتامین در دهان شامل احساس سوزش و خارش و زخم دهان است.

سرگیجه و نفس تنگی

در اثر کاهش تعداد گلبول های قرمز ناشی از کمبود ویتامین B12 اکسیژن به درستی به سلول های بدن نمی رسد به همین علت فرد دچار کم خونی، سرگیجه و نفس تنگی می شود.

مشکلات بینایی

کمبود ویتامین B12  می تواند باعث آسیب های عصبی در سیستم بینایی فرد شود و همین امر موجب بروز اختلال در رساندن سیگنال ها از چشم به مغز انسان می شود در نتیجه فرد دچار تاری دید می شود.

تغییرات خلق و خو

کمبود ویتامین B12 می تواند بر خلق و خوی فرد نیز اثرات منفی گذاشته و حتی باعث افسردگی و زوال عقل نیز شود.

درجه حرارت بالای بدن

یکی از علائم نادر کمبود ویتامین B12 درجه حرارت بالای بدن است که دلیل قطعی آن مشخص نیست اما برخی پزشکان گسترش تب را عامل اصلی این موضوع می دانند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *