آشنایی با مواد تشکیل دهنده مولتی ویتامین مینرال

آشنایی با مواد تشکیل دهنده مولتی ویتامین مینرال

ویتامین ها و مواد معدنی از ضروری ترین …

0 نظر

25 اسفند, 1399

ویتامین ها و مواد معدنی از ضروری ترین ارکان برای سلامت بدن هستند. بهترین راه برای تامین املاح و ویتامین های مفید برای بدن، داشتن رژیم غذایی کامل و متنوع است. اما در شرایطی ممکن است فرد نتواند از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی نیاز روزانه خود به ویتامین ها و املاح مغذی را تامین کند. در این شرایط می توان با استفاده از مکمل های غذایی و قرص های مولتی ویتامین مینرال به این نیاز پاسخ داد. در ادامه به آشنایی با مکمل های مولتی ویتامین و شناخت ترکیبات آن می پردازیم.

معرفی مولتی ویتامین مینرال

گرچه مولتی ویتامین ها نمی توانند جایگزین مواد غذایی و طبیعی شوند اما به عنوان مکمل های غذایی می توان از آنها استفاده نمود. در واقع مولتی ویتامین ها شامل ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند که به شکل قرص، شربت، پودر  و در برند های مختلف در داروخانه ها موجود می باشند که بدون نسخه پزشک و به راحتی می توانید آنها را تهیه کنید.

آشنایی با ترکیبات مولتی ویتامین مینرال

همانطور که قبلا اشاره شد ترکیبات مکمل های مولتی ویتامین، شامل ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی می باشند اما همه مولتی ویتامین ها ترکیبات یکسانی ندارد و ممکن است برخی از این مکمل های شامل طیف وسیعی از مواد مغذی و برخی دیگر فقط شامل چند ویتامین و مواد معدنی باشند. بهترین نوع مکمل مولتی ویتامین، مکملی است که شامل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین K و ویتامین‌های گروه B باشد. همچنین در ترکیبات بیشتر مولتی ویتامین ها مواد معدنی چون آهن، کلسیم، روی، منیزیم، مس، ید، سلنیوم، پتاسیم، کروم، منگنز و فسفر موجود هستند البته دوز این مواد در محصولات مختلف، متفاوت است. برخی از مکمل های مولتی ویتامین، ممکن است علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، حاوی مواد مغذی مثل جینسینگ، کو آنزیم کیوتن، رویال ژلی، عصاره گیاهان، آسید های آمینه یا ترکیباتی از این دست باشند.

عوارض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن

ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن بسیار مهم و ضروری هستند و گاهی حتی کمبود یک ویتامین آثار جبران ناپذیری برای بدن به دنیال دارد. از جمله مهم ترین عوارض کمبود این مواد، به موارد زیر اشاره نمود:

کمبود ویتامین A: شب کوری، خشکی چشم، پوست و مو
کمبود ویتامین‌های گروه B: خستگی، کم‌خونی، تحریک پذیری اعصاب
کمبود ویتامین C: تضعیف سیستم ایمنی بدن، خونریزی از لثه
کمبود ویتامین D: ضعف استخوان‌ها، گرفتگی عضلات
کمبود ویتامین E: ضعف عضلانی، کاهش وضوح دید
کمبود ویتامین K: خونریزی بیش از حد از هر زخم
کمبود کلسیم: گرفتگی عضلات و سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا
کمبود آهن: رنگ پریدگی، کم خونی، احساس ضعف و خستگی
کمبود روی: ریزش مو، کند شدن روند بهبود زخم
کمبود منیزیم: گرفتگی عضلانی، خستگی و ضعف

آشنایی با مواد تشکیل دهنده مولتی ویتامین مینرال

روش درست مصرف مولتی ویتامین مینرال

برای مصرف درست مولتی ویتامین ها بهتر است طبق دستور پزشک یا بر اساس روش مصرف روی بسته بندی عمل کنید. اما به طور معمول مولتی ویتامین ها را می توان روزانه، 1 ساعت قبل از غذا، یا 2 ساعت پس از غذا مصرف کنید.

تداخلات مصرف با مولتی ویتامین مینرال

بهتر است از مصرف همزمان آنتی‌اسیدها، لبنیات، چای و قهوه به همراه مکمل های مولتی ویتامین خودداری کنید. همچنین از مصرف بیش از اندازه مقدار تجویز شده مولتی ویتامین ها جدا بپرهیزید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *