منابع تامین منیزیم مورد نیاز بدن

منابع تامین منیزیم مورد نیاز بدن

منیزیم یکی از مواد معدنی مهم بدن است …

0 نظر

19 فروردین, 1400

منیزیم یکی از مواد معدنی مهم بدن است که در حفظ سلامت مغز و قلب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عضلات نقش دارد. کمبود این ماده منجر به اختلال در سلامت بدن می شود. در ادامه با نقش منیزیم در بدن و منابع غذایی تامین این ماده آشنا می شویم:

نقش منیزیم در بدن

بدن برای حفظ سلامت خود به منیزیم نیاز دارد. این ماده جزو فراوان ترین مواد معدنی موجود در بدن است. از جمله وظایف منیزیم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنترل قند و میزان فشار خون
  • پیشگیری از بروز افسردگی
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن
  • پیشگیری از سر درد
  • بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی

منابع تامین منیزیم مورد نیاز بدن

منیزیم در بسیاری از مواد غذایی و حتی در بدن انسان وجود دارد. بنابراین کمبود این ماده معدنی چندان شایع نیست اما گاهی ممکن است بدن دچار کمبود این ماده مهم شود. در این شرایط می توان با مصرف مواد غذایی و مکمل های حاوی کلسیم این کمبود را جبران نمود.

منابع تامین منیزیم مورد نیاز بدن

مواد غذایی سرشار از منیزیم

مواد غذایی مختلفی هستند که سرشار از منیزیم می باشند و با مصرف آن ها می توان کمبود منیزیم را جبران نمود. بسیاری از میوه ها و سبزیجات مثل اسفناج، برگ چغندر، موز و آووکادو، آجیل و دانه ها مثل بادام درختی، بادام هندی و دانه کدو و چیا، ماهی و غذاهای دریایی، حبوبات، شکلات تلخ سرشار از منیزیم می باشند.

مکمل ‌های حاوی منیزیم

گاهی ممکن است حتی با وجود رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، بدن با فقر و کمبود  این ماده مواجه شود در این شرایط باید با مصرف مکمل های حاوی منیزیم این کمبود را جبران نماید. البته برای تشخیص کمبود منیزیم در بدن و مقدار مورد نیاز بدن بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که مصرف بیش از حد منیزیم نیز عواقب و خطراتی برای بدن به دنبال خواهد داشت.

بدن به چه مقدار منیزیم در روز احتیاج دارد؟

میزان نیاز بدن به منیزیم در مردان و زنان و در سنین مختلف متفاوت است. مردان از سن 18 تا 30 سالگی به 400 میلی گرم و زنان 310 میلی گرم منیزم در روزز احتیاج دارد که این مقدار از 30 سالگی به بعد به میزان 420 میلی گرم در مردان و 320 میلی گرم در خانم ها تغییر می یابد. البته در دوران بارداری دوز مورد نیاز منیزیم در بدن بانوان به 360-350 میلی گرم در طول روز می رسد چرا که جنین برای رشد و سلامت خود به منیزیم احتیاج دارد.

مصرف بیش از حد منیزیم چه عوارضی دارد؟

اگرچه منیزیم یک ماده مهم برای بدن است اما مصرف بیش از اندازه این ماده عواقب و خطراتی را برای فرد مصرف کننده در پی خواهد داشت. اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، ناراحتی معده، تهوع، استفراغ، تاری دید، تنگی نفس از جمله عوارض شایع مصرف بیش از حد منیزیم می باشد.

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *