معرفی ویتامین های ممنوعه برای کبد چرب

معرفی ویتامین های ممنوعه برای کبد چرب

امروزه تغییر سبک زندگی، کاهش تحرک و استفاده …

0 نظر

23 فروردین, 1400

امروزه تغییر سبک زندگی، کاهش تحرک و استفاده از مواد غذایی ناسالم سبب شیوع بیماری کبد چرب شده است. همه می دانند که ویتامین ها برای بدن بسیار مفید هستند اما نکته عجیب این است که بعضی از ویتامین ها برای افراد مبتلا به کبد چرب نه تنها مفید نیست بلکه مضر بوده و سلامت آن ها را به خطر می اندازد. در این مقاله با هم به شناخت این ویتامین ها و پیامدهای مصرف آن می پردازیم.

کبد چرب چگونه به وجود می آید؟

کبد چرب به معنای تجمع چربی اضافی در کبد است. این بیماری به دو دسته کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم بندی می شود. نوع الکلی در اثر مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی و نوع غیر الکلی در اثر کلسترول بالا، کم کاری تیروئید، دیابت، تخمدان پلی کیستیک، مصرف فست فود و غذای ناسالم، کم تحرکی و… به وجود می آید.

خستگی‌ مزمن، بی‌اشتهایی و یبوست از جمله علائم کبد چرب هستند و در موارد حاد این بیماری می تواند منجر به احساس درد در ناحیه فوقانی راست شکم شود. این بیماری با تغییر سبک زندگی قابل کنترل است و طی درمان فرد باید از مصرف غذاها و ویتامین هایی که باعث تشدید مشکل می شود خودداری کند.

کدام ویتامین ها برای کبد چرب مضر هستند؟

ویتامین ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند و مقدار اضافی آن ها دفع می شود اما ویتامین های محلول در چربی که شامل ویتامین های A ،E ،D و K است در کبد و بافت چربی بدن ذخیره می شوند. این ویتامین ها به آسانی از بدن خارج نشده و تجمع زیاد آن ها در کبد باعث بروز مشکل می شود.

 

معرفی ویتامین های ممنوعه برای کبد چرب

ویتامین  A

به دلیل آن که محلول در چربی است برای کبد مضر است و می تواند باعث بزرگ شدن بیش از حد کبد شود. نتیجه این موضوع بروز علائمی مانند بزرگ شدن شکم، خارش پوست، خستگی مزمن، کاهش اشتها، کاهش وزن، زرد شدن رنگ پوست و تشدید مشکل کبد چرب است.

ویتامین K

این ویتامین نیز محلول در چربی بوده و در منابع غذایی مختلف یافت می شود و به علت تجمع در بدن، فرد دچار کمبود آن نخواهد شد اما باید توجه کرد که مصرف زیاد ویتامین K  باعث مسمومیت و نارسایی کبدی و بدتر شدن بیماری کبد چرب می شود.

ویتامین  D

مصرف ویتامین D در بین مردم برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار رایج است اما به علت اینکه این ویتامین محلول در چربی است در بدن ذخیره می شود و مقدار زیاد آن باعث ایجاد کبد چرب می شود.

ویتامین  E

از دیگر ویتامین های محلول در چربی است که بدن روزانه به مقدار ۱۰۰۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارد. اگر این ویتامین بیش از حد مجاز مصرف شود در بافت های کبدی ذخیره شده و فرد مبتلا به کبد چرب می شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 محلول در آب است اما نکته جالب این است که کبد می تواند مقادیر اضافی از آن را در خود ذخیره کند. وجود مقادیر مجاز از این ویتامین باعث حفظ سلامت کبد می شود اما اگر سطح ویتامین B12 از حد مجاز بیشتر شود می تواند باعث آسیب های کبدی شود.

برای آشنایی با مواد غذایی مفید برای کبد چرب به مقاله رژیم های غذایی مناسب پاکسازی کبد مراجعه کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *