معرفی رینوکورت Rhinocort

   معرفی رینوکورت Rhinocort

معرفی رینوکورت Rhinocort رینوکورت درمان مناسبی برای مبتلایان …

0 نظر

1 آبان, 1400

معرفی رینوکورت Rhinocort

رینوکورت درمان مناسبی برای مبتلایان به بیماری های آسم مزمن، پروفیلاکسی و درمان علامتی رینیت آلرژیک، سندروم کروپ (croup syndrome) در کودکان می باشد. جزا فراورده و یا نام ژنریک رینوکورت، Budesonide است.

مکانیسم تاثیر گذاری

رینوکورت، بودزوناید کورتیکو استروئید با فعالیت گلوکو کورتیکوتئیدی غالب بوده و دارای اثرات مهاری روی ماست سل ها، ائوزینوفیل ها و ماکروفاژها شده و بدین ترتیب قادر به مهار ریلیز سیتوکین ها می شود.

شکل فرآورده

رینوکورت به شکل اسپری 64 میکرو گرمی در داروخانه ها عرضه می گردد.

موارد مصرف رینوکورت

اسپری رینوکورت در درمان آسم مزمن، پروفیلاکسی و درمان علامتی رینیت آلرژیک و در مان سندروم (croup syndrome)  در کودکان به کار برده می شود.

موارد احتیاطی

در هنگام مصرف اسپری رینوکورت باید موارد زیر را به خاطر سپرد و همواره مد نظر قرار داد:

  •  مصرف مقادیر زیاد اسپری رینوکورت و طی دوره های بلند مدت درمانی، می تواند باعث مهار محور هیپوفیز- هیپوتالاموس- آدرنال گردد.
  • قطع مصرف اسپری رینوکورت حتی اگر از راه استنشاقی نیز باشد، میباید به شکل تدریجی انجام گردد.
  • جهت جلوگیری از خشن شدن صدا، التهاب گلو و ایجاد کاندیدیاز، فرد بیمار بعد از هر بار مصرف اسپری رینوکورت باید دهان خود را آب شستشود دهد.

تداخل دارویی

مصرف همزمان اسپری رینوکورت با داروهای دیگر، ممکن است تداخل دارویی بوجود آورده و علاوه بر آن عملکرد داروها را نیز تغییر داده و خطر ابتلا به عوارض جانبی مصرف اسپری رینوکورت را به طور جدی افزایش دهد. برای جلوگیری از بوجود امدن چنین وضعیتی، نخست فهرستی از تمام داروهایی (شامل داروهای با نسخه/ بدون نسخه و محصولات گیاهی) که مصرف می شود، تهیه شده و آن را به اطلاع پزشک و دکتر داروساز رسانده شود.

از سوی دیگر هنگام مصرف اسپری رینوکورت، در صورتی که می باید بیمار دارو یا داروهای دیگری را نیز مصرف کند، برچسب آنها را مطالعه کند. زیرا اگر همراه با مصرف اسپری رینوکورت، داروهای مشابه کورتیکو استروئیدهای دیگر مانند پردنیزون (Prednisone) را استفاده نماید ، خطر ابتلایش به عوارض جانبی مصرف اسپری رینوکورت افزایش پیدا می کند.

علاوه بر موارد مذکور، بیمار باید به خاطر داشته باشد دوز داروی مصرفی را بدون اجازه پزشک تغییر نداده و یا ان را ترک ننماید.

موارد منع مصرف اسپری رینوکورت

در هنگام مصرف اسپری رینوکورت باید به موارد زیر توجه شود:

  • در صورت انقضاء تاریخ مصرف دارو، از به کار بردن آن خودداری شود.
  • هرگز نباید مصرف اسپری رینوکورت به فرادی که دارای علائم مشابه با بیمار هستند، تجویز گردد.
  • از مصرف اسپری رینوکورت بیش از آنچه که پزشک تعیین نموده، خودداری شود.

شرایط نگهداری

اسپری رینوکورت در دمای زیر 25 درجه سانتی گراد و به دور از دسترس کودکان نگهداری شود. از خاطر نرود که اسپری رینوکورت مذکور نباید منجمد شود.

تولید کننده

کشور سوئد تولید کننده اسپری رینوکورت است.

برندها

برندهای اسپری رینوکورت عبارت است از: Rhinocort aqua  , Rhinocort allergy spray

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *