معرفی داروی پرولیا Prolia

معرفی داروی پرولیا Prolia

معرفی داروی پرولیا Prolia داروی پرولیا Prolia آنتی …

0 نظر

29 مهر, 1400

معرفی داروی پرولیا Prolia

داروی پرولیا Prolia آنتی بادی منوکلونال می باشد که به منظور هدف قرار دادن و تخریب سلول های خاصی در بدن، ساخته شده است. شیوه عملکرد پرولیا و آنتی بادی منوکلونال به گونه ای است که امکان محافظت از سلول های سالم از آسیب دیدن در بابر درمان با آن دارو را نیز فراهم می کند.

شکل داروی

داروی پرولیا در سرنگ های اماده تزریق 60 میلی گرم/ میلی لیتر عرضه می شود.

موارد مصرف

این دارو برای درمان عارضه پوکی استخوان در زنان بعد از شروع دوره یاسگی که انان را دچار ریسک و خطر بالایی برای ابتلا به شکستگی استخوان می کند، استفاده می شود. همچنین می تواند به عنوان گزینه مناسبی برای افزایش توده استخوانی در زنان و مردان در معرض خطر بالای شکستگی استخوان ناشی از درمان انواع خاصی از سرطان، مطرح شود.

مقدار مصرف

بدیهی است میزان مصرف دارو را پزشک معالج معین می کند. همچنین ممکن است هنگامی که بیمار با داروی پرولیا در حال درمان است، مصرف کلسیم و ویتامین D را هم به وی توصیه کند. در چنین وضعیتی، بیمار می باید فقط دوز تعیین شده کلسیم و ویتامین D را به مصرف رسانده و از مصرف مقادیر بیشتر ان اجتناب نماید.

آمپول پرولیا در زیر پوست معده، بالای ران و یا بازو توسط یک مراقب سلامت به بیمار تزریق می شود.

موارد احتیاط در مصرف داروی پرولیا

با توجه به اینکه در هنگام مصرف داروی پرولیا، خطر ابتلا به شکستگی استخوان افزایش می یابد، قبل از مشورت و کسب اجازه از پزشک، از مصرف دارو خودداری نمایید. همچنین قبل از شروع درمان ممکن است برای آگهی از وضعیت دندان های تان، نیاز به آزمایشی از آنها داشته باشید. در این رابطه، به راهنمایی های پزشکتان توجه کنید. در همین راستا و به هنگام مصرف دارو، باید توجه خاصی به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید. به همین منظور، دندان ها را به طور مرتب مسواک زده و آنها را با نخ دندان تمیز نگهدارید.

عوارض جانبی مصرف داروی پرولیا

این دارو دارای عوارض جانبی احتمالی است که بیشتر آن عوارض ممکن است در مدت کوتاهی بین چند روز تا چند هفته از بین برود. اما اگر شدت عارضه و یا عوارض مبتلابه بیشتر شده و یا پس از چند هفته از بین نرفتند، با پزشک یا دکتر داروساز خودتان مشورت کنید.

عوارض احتمالی عبارتند از: ریزش مو، مشکلات معده مانند درد شکم فوقانی، سردرد، عفونت های ریوی مانند برونشیت، فشار خون بالا، سرماخوردگی، درد مفصل، تورم در بازوها یا پاها که ممکن است باعث افزایش وزن شود، عفونت ادراری ( UTI)، درد اسکلتی عضلانی مانند درد در عضلات و استخوان ها واعصاب و تاندون ها و رباط ها، کمر درد، درد در بازوها یا پاها، سطح کلسترول بالای خون.

تداخل دارویی

نخست به خاطر بسپارید که پزشک خودتان را در مورد همه داروهایی که در حال مصرف شان هستید و یا داروهایی که مصرف آنها را شروع و یا متوقف کرده اید، مطلع سازید. زیرا مصرف داروی پرولیا ممکن است با مصرف داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی تداخل پیدا کند.

موارد منع مصرف

اگر میزان کلسیم خون بیماری کم باشد (هیپو کلسمی) نباید از داروی پرولیا استفاده کند. بدیهی است در صورت وجود آلرژی و حساسیت به داروی پرولیا، از مصرف آن باید اجتناب نمود. از سوی دیگر با توجه به اینکه مصرف داروی پرولیا خطر آسیب رساندن به جنین را در پی دارد، لذا زنان باردار نباید از آن استفاده کنند.

شرایط نگهداری

اگر بیمار در خانه تحت مراقبت و در حال استفاده از داروی پرولیا است، می باید ظرف اصلی دارو را در یخچال قرار داهید؛ البته نه به گونه ای که فریز شود. در بیرون از یخچال نیز، نباید دارو را در نور آفتاب قرار داد.

تولید کننده

این دارو دارو در کشور هلند تولید می شود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *