معرفی داروی لاکتولوز اوسمولاک Osmolak Lactuhose

معرفی داروی لاکتولوز اوسمولاک Osmolak  Lactuhose

معرفی داروی لاکتولوز اوسمولاک Osmolak Lactuhose لاکتولوز اوسمولاک …

0 نظر

1 آبان, 1400

معرفی داروی لاکتولوز اوسمولاک Osmolak Lactuhose

لاکتولوز اوسمولاک دارویی مناسب برای درمان یبوست و دفع ساده مدفوع است. این فرآیند از طریق کمک لاکتوز موجود در لاکتولوز اوسمولاک  به فعالیت روده بزرگ امکان پذیر می شود. لاکتوز در روده توسط باکتری های طبیعی به اسید لاکتیک، اسید فرنیک و اسید استیک تبدیل شده و فشار هیپر اسموتیک در روده ایجاد می کند. این عمل مالا سبب جذب آب و افزایش حجم محتوای روده و در نتیجه افزایش حرکات پرپستالتیک روده می گردد. زمان تاثیر گذاری لاکتولوز اوسمولاک بین 24 الی 48 ساعت می باشد.

شکل دارو

داروی لاکتولوز اوسمولاک به شکل شربت ارائه می شود. هر شیشه شربت 250 میلی لیتری لاکتولوز اوسمولاک، حاوی 10 گرم لاکتوز درهر 15 میلی لیتر است.

موارد مصرف

داروی لاکتولوز اوسمولاک در درمان یبوست و دفع آسان مدفوع در بیماران، کاربرد دارد.

موارد احتیاطی در مصرف لاکتولوز اوسمولاک

  •  در هنگام مصرف شربت لاکتولوز اوسمولاک، باید نوشیدن مایعات کافئین دار نظیر نوشابه، چای و قهوه را به حداقل رساند. این نوع نوشیدنی ها باعث افزایش دفع ادرار شده و بدین ترتیب بدن، آب بیشتری را از دست می دهد و در نتیجه یبوست تشدید می گردد.
  •  افرادی که از داروی ملی دیگری و یا داروی ضد اسید معده استفاده می کنند، باید این موضوع را به اطلاع پزشک معالج شان برسانند.
  •  در صورت وجود علائم آپاندیسیت و نیز تا دو ساعت پس از مصرف داروهای دیگر، از مصرف شربت لاکتولوز اوسمولاک خودداری شود.
  • علیرغم اینکه مقدار ملینی که در نتیجه مصرف شربت لاکتولوز اوسمولاک توسط مادران شیرده، وارد شیر انان شده، اندک است، ولی باز هم بهتر است مادران شیرده از مصرف داروی لاکتولوز اوسمولاک اجتناب نمایند. زیرا ممکن است مواد ملین وارد شیر شده و از طریق ان کودکان شیرخوار را دچار اسهال کند.

عوارض جانبی

داروی لاکتولوز اوسمولاک اساسا عارضه کمی را به همراه دارد. با این حال فرد مصرف کننده آن، ممکن است دچار تشنگی، کرامپ، ایجاد گاز، آروغ زدن، سکسکه، اسهال، ناراحتی معده ونفخ شود. در صورت شدت گرفتن علائم مذکور، بیمار می باید با پزشک مشورت کند. اما اگر فرد بیمار و مصرف کننده لاکتولوز اوسمولاک دچار درد معده، پیچش شکم یا استفراغ شدید شد باید مصرف دارو را قطع و بلافاصله به پزشک مراجعه نماید.

شایع ترین عارضه مصرف داروی لاکتولوز اوسمولاک  اسهال می باشد که در مصرف دوزهای بالای لاکتولوز اوسمولاک  ایجاد می گردد که به نوبه خود سبب اختلال الکترولیتی مانند هیپوکالمی و هیپرناترمی و ازدست دادن آب می شود.

در یک حالت کلی داروی لاکتولوز اوسمولاک نباید در بیماران مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به آپاندیسیت حاد، انسداد روده و خونریزی گوارشی از مقعد استفاده گردد.

باید به خاطر سپرد امکان دارد ظاهر شدن اثرات شربت لاکتولوز اوسمولاک دو تا سه روزطول بکشد. اما اگر پس از گذشت چند روز بیمار احساس کرد داروی لاکتولوز اوسمولاک در او تغییری ایجاد نکرده است، باید با پزشک مشورت نماید.

تداخل دارویی

نکاتی که در رابطه با بحث تداخل دارویی با لاکتولوز اوسمولاک باید به خاطر سپرد، بدین شرح می باشد:

  • سابقه پزشکی و داروهایی که بیمار مصرف می کند، ممکن است با مصرف شربت لاکتولوز اوسمولاک سازگار نباشد و یا نیاز باشد که پزشک معالج، دوز مصرفی شربت را تغییر دهد. به طور کلی ممکن است ملین ها با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین، آنتی بیوتیک ها مثل تتراسایکلین و سیپرفلوگزاسین و همچنین داروهای قلبی تداخل داشته باشند.
  • بهتر است همزمان با مصرف شربت لاکتولوز اوسمولاک، از مصرف داروهای دیگری مانند: امانتادین، کلیدنیوم سی، بلادونا، تری هگزیفنیدیل، آتروپین، دی سیکلومین، بی پریدین، تولترودین، اکسی بوتینین، هیوسین، اجتناب گردد.
  • به همین ترتیب از مصرف همزمان شربت لاکتولوز اوسمولاک با داروهایی مثل متادون، هیالورونیداز، لیکوریک، تترابنازین، جین سنگ، سیکلوپورین، آزاتیوپرین، دروپریدول خودداری شود. ولی در صورت نیاز، قبل از مصرف همزمان آنها، با پزشک مشورت شود.
  • در یک حالت کلی، برای مصرف هر نوع داروی خوراکی همزمان با شربت لاکتولوز اوسمولاک، آن دارو حداقل دو ساعت قبل یا بعد از  لاکتولوز اوسمولاک مصرف شود.

منع مصرف

افرادی که دارای آپاندیسیت، خونریزی کولون یا روده بزرگ، دیابت نوع دوم، بیماری و ناراحتی های قلبی، فشار خون بالا و انسداد روده هستند، هرگز نباید از داروی لاکتولوز اوسمولاک استفاده کنند. در مورد بیماران کبدینیز، قبل از مصرف لاکتولوز اوسمولاک، موضوع بید به اطلاع پزشک معالج رسانده شود.

شرایط نگهداری

شربت لاکتولوز اوسمولاک  در یخچال و یا در دمای معمولی اتاق بین 20- 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود. اما نباید آن را در فریزر قرار داد. همچنین نظیر دیگر داروها، شربت لاکتولوز اوسمولاک را نیز از دسترس کودکان دور کرد.

تولید کننده شربت لاکتولوز اوسمولاک

کشور ترکیه تولید کننده شربت لاکتولوز اوسمولاک است.

برندهای شربت لاکتولوز اوسمولاک

دیگر برندهای شربت لاکتولوز اوسمولاک عبارتند از:

Lactulose Movelax  و  Lactulose Oral solution

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *