معرفی داروی تایکرب TYKERB

معرفی داروی تایکرب TYKERB

معرفی داروی تایکرب TYKERB تایکرب، نام تجارتی دروی …

0 نظر

1 آبان, 1400

معرفی داروی تایکرب TYKERB

تایکرب، نام تجارتی دروی لاپاتینیب است که برای درمان انواع جدی و پیشرفته یا متاستاتیک سرطان پستان، از آن استفاده می شود. همچنین در ترکیب داروهای دیگر (کاپسیتابین یا لتروزول) نیز قرار می گیرد. البته ممکن است پزشک تان در صورت صلاحدید، در شرایط دیگر نیز آن را برای مصرف شما تجویز نماید.

شکل فراورده

تایکرب در قرص های 250 میلی گرمی در دسترس بیماران قرار دارد.

شیوه تاثیرگذاری

داروی تایکرب با هدف جلوگیری از رشد سلول های سررطانی، پروتئین تیروزین کیناز را مهار کرده و از این طریق از رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند. این دارو از یک سو گیرنده های فاکتور رشد اپیدرمال و از طرف دیگر گیرنده رشد اپیدرمال انسانی 2- (HER-2) و محور رشد تومور را مهار می کند. علاوه بر آن از انتقال پیام های HER-2 برای فعال سازی رشد سلول های سرطانی، ممانعت می کند.

فارماکودینامیک

تایکرب در اصل یک داروی ریز مولکول و عضوی از گروه 4- آنیلین کینازولین از مهار کننده های کیناز، است.

فارماکوکینتیک

در ارتباط با مشخصات فارماکوکینتیک داروی تایکرب، می توان این توضیح را ارائه کرد که آن دارو جذب خوراکی ناقص و متغیر دارد و حداکثر غلظت پلاسمایی تاکرب، پس از 4 ساعت حاصل می شود. تایکرب بیش از 99%به پروتئین های پلاسما، عمدتا آلبومین و آلفا- 1- اسید گلیکوپروتئین، پیوند می یابد. تایکرب عمدتا توسط CYP3A4 و CYP3A5 متابولیزه می گردد. تایکرب با مقادیر تکرار شونده، از نیمه عمر 24 ساعته برخوردار است. از طرف دیگر حذف تایکرب و لاپاتینیب عمدتا به وسیله متابولیسم CYP3A4/5 با دفع اندک (کمتر از 2%) صورت می گیرد. دفع تایکرب از طریق مدفوع بوده و میزان آن حدود 27% است.

موارد مصرف تایکرب

داروی لاپاتینیب با نام تجاری تایکرب برای درمان سرطان های پستان و پستان متاستاتیک مورد استفاده قرار می گیرد. تایکرب همچنین در Breast Cancer و Gastric Cancer )Orphan و Esophageal Cancer (Orphan) نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تایکرب

مقدار مصرف تایکرب

مصرف داروی تایکرب تنها با اجازه و تجوز پزشک، مجاز است. در این رابطه یادآور می شود اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردید، هرگز نباید در نوبت بعدی، دوز آن را دو برابر کنید. البته درمان و مصرف دارو تا پیشرفت بیماری یا سمیت غیر قابل قبول، ادامه می یابد.

موارد احتیاطی

در یک حالت کلی، برای شناخت موارد احتیاطی در مصرف دارو، می باید قبل از شروع درمان با آن دارو، پزشک خودتان را از مصرف هر گونه داروی دیگر مطلع کنید. (از جمله داروهای نسخه ای، غیرنسخه ای، گیاهی، ویتامین ها)  زیرا تایکرب با بسیاری از داروهای شایع و در دسترس، تداخل دارد. تاکید می شود بدون اجازه پزشک، حتی آسپرین و دیگر ترکیبات حاوی آسپرین را نیز مصرف ننمایید. همچنین بدون تایید پزشک هیچ گونه واکسیناسیون و یا ایمونیزاسیون را نیز دریافت نکنید. در مورد زنان به ویژه اگر حامله بوده و یا ممکن است حامله شوند، باید قبل از شروع درمان به وسیله تایکرب، موضوع را به اطلاع پزشک مربوطه برسانند. دسته دارویی لاپاتینیب که تایکرب نیز جزو آنها است، در حاملگی D بوده و ممکن است وجود آن در بدن زنان باردار، برای جنین مضر باشد. به همین دلیل حتی زنانی که نوزادانی دارند، باید از مصرف تایکرب در دوره شیردهی اجتناب نمایند.

عوارض جانبی

فهرست نسبتا مفصلی از عوارض جانبی احتمالی که ممکن است برای بیماران به هنگام مصرف داروی تایکرب ایجادشود، وجود دارد که به این شرح می باشد:

تهوع، سردرد 2، بی خوابی، استفراغ، تنگی نفس، اسهال، بثورات جلدی، صدمه جدی به کبد، خستگی مفرط، پشت درد، درد در اندام های انتهایی، بی اشتهایی، سوء هاضمه، ضعف خارش شدید، التهاب بافت موکوسی دهان، پنومونی، خشکی پوست، خون دماغ، مشکلات برای ناخن.

در این میان عوارض جانبی شایعی نیز دیده شده که عبارت است از: عوارض گوارشی (اسهال، تهوع، درد معده، زخم های دهانی)، عوارض پوستی (راش، خشکی پوست)، عوارض خونی (آنمی، نوتروپنی، ترومبوسیتوپنی)

تداخل دارویی

همچون عوارض جانبی، فهرست بلندی هم از تداخل دارویی تایکرب وجود دارد که با هم مروری بر آن فهرست خواهیم داشت:

ارگوتامین سی، دانوروبیسین، آریپیپرازول، اپرپیتانت، اورولیموس، ایتراکونازول، بوسنتان، پوساکونازول، توپوتکان، فنوباربیتال، فنی توئین، وریکونازول، کلاریترومایسین، کاربامازپین، فنتانیل، رانولازین، تری فلونوماید، پروکائین. آمید، اسپارفلوکساسین، وندتانیب، الوکسادولین، دولاسترون، آکسیتینیب، دوفتیلید، بپریدیل، پازوپانیب، آرسنیک تری. اکساید، ومورافنیب، جفیتینیب، ادوکسابان، بتریکسابان، جمتوزومب، گرپافلوکساسین، هالوفانترین، فلیبانسرین، ریوسیگوآت، بداکیلین، الباسویر/ گرازوپرویر، انترکتینیب، اولیندومایسین، رمدسیویر، کانابیدیول، تالازوپاریب، فیداکسومیسین

منع مصرف

مصرف این دارو برای کسانی که به آن دارو و ترکیباتش حساسیت دارند، منع شده است.

شرایط نگهداری

برای نگهداری دارو، ان را دور از دسترس کودکان و در دمای 15- 30 درجه قرار دهید.

تولیدکنندگان

داروی تایکرب در کشور بریتانیا تولید می شود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *