لک بارداری و روش های درمان خانگی این نوع لک ها

لک بارداری و روش های درمان خانگی این نوع لک ها

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری متوجه …

0 نظر

23 شهریور, 1400

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری متوجه ظاهر شدن لک و تیرگی های روی پوست خود می شوند، این لک ها که لک بارداری یا ملاسما نامیده می شوند به رنگ قهوه ای هستند و ممکن است در هر نقطه ای از بدن ایجاد شوند اما اغلب روی پوست صورت و در نقاطی مثل پیشانی، گونه ها و بالای لب ظاهر می شوند.
بسیاری از لک های بارداری پس از زایمان یا در دوران شیردهی خود به خود رفع می شوند. اما برخی از این لک ها نیاز به درمان دارند. در ادامه با لک های بارداری و نحوه درمان این نوع لک ها بیشتر اشنا می شویم.

لک بارداری

علت بروز لک بارداری چیست؟

همانطور که اشاره شد لک های بارداری به رنگ قهوه ای هستند و عمدتا روی پوست صورت ظاهر می شوند. این لک ها به صورت متقارن و مسطح هستند و نسبت به سایر لک های پوستی وسیع تر می باشند.
لک بارداری سوزش، خارش و قرمزی ندارند و وجود آنها هیچگونه خطری برای سلامت مادر و جنین نخواهند داشت. این لک ها معمولا به دلیل تغییرات هورمونی، استرس، تغذیه نامناسب، نور خورشید، مصرف مواد ارایشی نا مناسب، مصرف برخی از دارو ها مانند قرص های ضد بارداری و ضد صرع، اختلالات غده تیروئید، ژنتیک و سابقه خانوادگی به وجود می آیند.

روش های پیشگیری از بروز لک بارداری

با رعایت چند نکته ساده می توان از بروز لک های بارداری جلوگیری نموده و یا به کاهش و درمان این لک ها کمک نمایید.

استفاده از کرم های ضد آفتاب برای پیشگیری از لک بارداری

احتمالا می دانید که نور آفتاب حاوی اشعه های مضر و خطرناک برای پوست می باشد و برای محافظت پوست در برابر اشعه های فرابنفش نور خورشید باید از کرم های ضد آفتاب استفاده نمود. در دوران بارداری نیز استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار حیاتی می باشد چرا که اشعه های مخرب نور آفتاب از مهم ترین دلایل بروز لک های بارداری می باشد. بهتر است در دوران بارداری از کرم های ضد آفتاب فیزیکی که فاقد مواد رنگی می باشند استفاده نمایید.

کاهش لک بارداری با استفاده از کرم های مرطوب کننده

برای جلوگیری از بروز لک های بارداری و کاهش لک های ایجاد شده حتما استفاده ار کرم های مرطوب کننده و آبرسان را در روتین روزانه مراقبت از پوست خود بگنجانید. چرا که مصرف محصولات مرطوب کننده در طولانی مدت باعث کاهش لک های پوستی به خصوص لک های بارداری می شود.

کاهش لک بارداری با استفاده از کرم های مرطوب کننده

تاثیر رژیم غذایی در کاهش لک بارداری

تغییرات هورمونی یکی از دلایل اصلی بروز لک بارداری می باشد. بنابراین برای کاهش این عامل با از مصرف مواد غذایی که سبب بر هم خوردن تعادل هورمون ها و افزایش میزان هورمون پروژسترون در بدن می شود، اجتناب کنید. همچنین خواب نا کافی و داشتن استرس نیز در بهم خوردن میزان تعادل هورمون ها موثر است، بنابراین برای جلوگیری از بروز لک بارداری باید خواب کافی داشته باشید و از استرس و اضطراب دوری کنید.

روش های درمان لک باردار

لک های بارداری در اغلب موارد پس از اتمام دوران بارداری رفع می شوند. اما اگر این لک ها پس از زایمان بر روی پوست صورت شما باقی مانده، نگران نباشید چرا که روش های متنوعی برای درمان این لک ها وجود دارد.
برای درمان لک بارداری می توان از متخصصین پوست کمک بگیرید. همچنین لایه برداری، مصرف کرم های درمانی و استفاده از ماسک های طبیعی نیز در درمان این نوع لک ها موثر هستند.

درمان لک بارداری با استفاده از ماسک های طبیعی

یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها برای درمان لک های پوستی، بخصوص لک بارداری استفاده از مواد طبیعی و ماسک های خانگی می باشد.
استفاده از ماسک های طبیعی در کنار درمان لک ها و روشن و شفاف نمودن پوست، باعث تقویت و تغذیه پوست می شوند. البته برای نتیجه گیری بهتر ماسک های خانگی باید بصورت مداوم و حداقل هفته ای 2 مرتبه از این ماسک ها استفاده نمایید.

رفع لک بارداری با ماسک عسل و جود دو سر

برای تهیه این ماسک باید مقدار کافی جو دو سر پخته شده را با عسل ترکیب کرده تا بصورت خمیر در آبد. خمیر حاصل شده را حدودا 10 الی 15 دقیقه روی صورت گذاشته و سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید.
ماسک عسل و جو دو سر، یک ماست لایه برداری می باشد. این ماسک با لایه برداری سطحی و حذف سلول های مرده پوست به رفع لک های صورت و روشن و شفاف شدن پوست کمک می نماید.

رفع لک بارداری با ماسک شیر و بادام

تعدادی بادام را به مدت یک شب در مقدار کافی شیر خیس نموده و سپس آن ها را له نمایید تا بصورت خمیر در آید. ترکیب به دست آمده را روی پوست گذاشته و بعد از سپری شدن 10 الی 15 دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید.

ماسک شیر و بادام یکی از بهترین ماسک های خانگی برای درمان لک های صورت می باشد. استفاده مداوم از این ماسک علاوه بر درمان لک های پوستی به روشن و شفاف شدن پوست کمک می نماید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *