روش های مراقبت از پوست چرب

روش های مراقبت از پوست چرب

برای مراقبت صحیح از پوست و داشتن پوستی …

0 نظر

14 فروردین, 1400

برای مراقبت صحیح از پوست و داشتن پوستی سالم و شاداب بهتر است ابتدا نوع پوست خود را بشناسیم. پوست چرب، یکی از انواع مختلف پوست می باشد. ترشح چربی بیش از حد پوست، مهم ترین نشانه پوست چرب است. همانطور که می دانید چربی پوست اگر کنترل نشود باعث بروز جوش و آکنه بر روی صورت می گردد. بنابراین با رعابت نکات مراقبتی ساده، به راحتی می توانید فعالیت غدد چربی پوست را کنترل نمایید. در ادامه با روش های مراقبت از پوست چرب آشنا می شوید.

تشخیص نوع پوست چرب

همه افراد به صورت طبیعی مقداری چربی روی پوست خود دارند. اما در پوست های چرب، این چربی بیش از حد و آزار دهنده است که به واسطه این چربی بیش از حد، پوست براقی دارند. افرادی که دارای پوست چرب هستند اگرچه کمتر دچار مشکلاتی چون خشکی پوست می شوند اما بیشتر از سایر پوست ها در معرض بروز جوش و آکنه هستند و منافذ روی پوستشان بزرگتر و نمایان تر است.

چرا پوست چرب می شود؟

عوامل زیادی در تعیین نوع پوست افراد تاثیر گذار هستند. وراثت، یکی از اصلی ترین این عوامل است البته عوامل محیطی و سبک زندگی هر فرد نیز در نوع پوست نقش دارند. چربی پوست در اثر اختلال در عملکرد غدد روی پوست و ترشح بیش از حد چربی حاصل می شود. از مهم ترین دلایل اختلال در فعالیت این غدد و در نتیجه چرب شدن پوست می توان به مواردی چون رژیم غذایی نامناسب، مصرف غذاهای سرخ شده و پر کالری، مشکلات هورمونی، خواب نا منظم، مصرف برخی از داروها، آب و هوای گرم و مرطوب، استفاده از محصولات آرایشی و…. اشاره نمود.

 

روش های مراقبت از پوست چرب

روش های مراقبت از پوست چرب

چربی پوست اگرچه آزار دهنده است اما مشکلی غیر قابل حل نیست. شما می توانید به راحتی و با رعایت نکات ساده چربی پوست خود را کنترل نمایید. در ادامه به بررسی راه های مراقبت از پوست چرب می پردازیم:

لوازم آرایشی و بهداشتی را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید

برای حفظ سلامت پوست خود، لازم است برای انتخاب لوازم آرایشی و مراقبتی پوست، حتما نوع پوست خود را در نظر بگیرید چرا که طراحی و تولید این لوازم بر اساس انواع پوست صورت گرفته است. بطور مثال شوینده های پوست چرب، دارای فرمولاسیون کنترل کننده و کاهش دهنده چربی پوست می باشند..

تونر را فراموش نکنید

برای پاکسازی کامل منافذ پوست از آلودگی، باید از تونر استفاده نماید. شوینده های پوستی قادر به نفوذ به منافذ پوستی نیستند و عدم استفاده از تونر باعث تشدید چربی پوست و بزرگتر شدن منافذ می شود.

مرطوب کننده های پوست چرب

این باور اشتباهی است که افراد دارای پوست چرب احتیاجی به استفاده از مرطوب کننده ندارند. مصرف مرطوب کننده ها برای هر نوع پوستی، حتی پوست های چرب ضروری است البته مرطوب کننده های پوست چرب فاقد روغن هستند.

بخور و پاکسازی پوست

پاکسازی پوست باعث کاهش چربی پوست، کوچک شدن منافذ و بهبود جوش و التهابات پوستی می شود. برای پاکسازی پوست می توانید از اسکراب ها استفاده کنید. البته قبل از مصرف اسکراب بهتر است پوست بخور داده شود چرا که بخور، باعث باز شدن منافذ و پاکسازی بهتری آنها می گردد.

از ماسک های مناسب پوست چرب استفاده کنید

ماسک های طبیعی تاثیر زیادی در بهبود مشکلات پوستی دارند. با استفاده از ماسک های طبیعی و ساده به راحتی می توانید چربی پوست خود را کنترل کنید. به منظور نتیجه گیری کامل، بهتر است هفته ای دو مرتبه از این ماسک ها استفاده کنید.

معرفی ماسک های خانگی مناسب پوست چرب

ماسک های زیادی برای کنترل و کاهش چربی پوست وجود دارد که ما به اختصار به معرفی برخی از این ماسک ها پرداخته ایم. لطفا قبل از استفاده از این ماسک ها حتما مقدار کمی از ماسک را روی پوست داخلی بازو تست کرده و اگر حساسیتی دیده نشد، سپس آن را استفاده کنید.

ماسک خاک رس

ماسک خاک رس یکی از موثر ترین و راحت ترین ماسک های مناسب پوست چرب و جوش دار می باشد. استفاده از این ماسک سبوم و چربی پوست را کاهش داده و باعث از بین رفتن آلودگی های روی پوست می گردد.

مواد لازم برای تهیه این ماسک عبارت است از:

  • خاک رس بنتونیت: دو قاشق غذاخوری
  • چای سبز: یک قاشق چای‌خوری
  • آب‌لیمو: یک قاشق غذاخوری

مواد بالا را با هم مخلوط نموده که به صورت خمیر در آیند سپس مقدار کافی از ماسک را روی صورت خود بمالید و صبر کنید تا خشک شود. پس از گذشت 15 الی 20 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

ماسک موز و عسل

ماسک موز و عسل در واقع یک ماسک لایه بردار خانگی است. برای تهیه این ماسک به روش زیر عمل کنید:

  • عسل: یک قاشق مرباخوری
  • موز: یک ‌تکه از موز

ابتدا موز را له کرده و سپس عسل را به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را روی پوست خود بمالید و حدودا 15 دقیقه صبر کنید، سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

ماسک جو و تخم ‌مرغ

ماسک جو و تخم مرغ نیز تاثیر خوبی روی کوچک شدن منافذ و کاهش چربی پوست دارد.

  • عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • سفیده تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • جو: ۱ قاشق غذاخوری

جو آسیاب شده را با سفیده تخم مرغ و عسل مخلوط کرده و ماده حاصل شده را روی پوست خود بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

عوامل تشدید کننده چربی پوست

برای کنترل چربی پوست، در کنار روتین پوستی منظم و رعایت نکات ذکر شده باید از انجام برخی از کارها که باعث تشدید چربی پوست و اختلال در عملکرد هورمون های چربی می شود جدا خودداری کنید. مصرف غذاهای سرخ شده و چرب، شیرینی ها و مواد قندی، استعمال دخانیات و شست و شوی بیش از حد صورت از جمله این کارها هستند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *