درمان گیاهی اسهال

درمان گیاهی اسهال

اسهالی نوعی بیماری گوارشی است که طی آن …

0 نظر

24 فروردین, 1400

اسهالی نوعی بیماری گوارشی است که طی آن مدفوع شل و آبکی و حجم آن افزایش می یابد. در طی اسهال مواد غذایی و نوشیدنی ها به سرعت از روده عبور می کنند و هیچ گونه مواد مغذی و مایعاتی جذب بدن نمی شود. اسهال از واکنش های طبیعی بدن است که خود به خود درمان می شود اما اگر بیش از چند روز طول بکشد و بافت آن آبکی بوده و در آن خون مشاهده شود باید به پزشک مراجعه شود.

اسهال حاوی خون، بسیار خطرناک بوده و می تواند نشانه نوعی بیماری در بدن باشد. کودکان و سالمندان بیش از سایرین در معرض کم آبی ناشی از اسهال هستند و باید حتما به پزشک مراجعه کنند اما بزرگسالان و گروه های کم خطر می توانند از داروهای گیاهی برای درمان این مشکل استفاده کنند.

علائم اسهال

  • درد و گرفتگی شکم
  • دفع مدفوع مکرر و شل
  • تب، لرز، احساس ضعف عمومی و تشنگی
  • کاهش وزن در صورت ادامه‌دار شدن

دلایل اسهال

  • بیماری های روده ای حاد که در این موارد خون نیز در اسهال مشاهده می شود.
  • واکنش بدن به برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی
  • حساسیت به شیرین کننده های مصنوعی نظیر سوربیتول و مانیتول
  • استفاده از لبنیات و شیر با وجود ابتلا به عارضه عدم تحمل لاکتوز

نوعی عارضه به نام اسهال مسافرتی نیز وجود دارد که در اثر خوردن غذاهای محلی یا آب چشمه پدیدار می شود و اگر خفیف باشد می توان آن را با داروی گیاهی درمان کرد.

معرفی بهترین داروهای گیاهی درمان اسهال

دارچین

از جمله ادویه های معطر و پرکاربرد است که طبع گرم و خشک دارد. دارچین خواص زیادی دارد که یکی از آن ها درمان اسهال است. دارچین باعث کنترل نفخ و حرکات روده شده و با داشتن خاصیت ضد باکتری و میکروب باعث پاکسازی بدن از عفونت می شود. برای درمان اسهال با دارچین روزانه 2 الی 4 گرم از آن را دم کرده و میل کنید.

 

درمان گیاهی اسهال

زنجبیل

زنجبیل یکی از قوی ترین داروهای گیاهی ضد اسهال است. این داروی گیاهی خاصیت ضد میکروبی و باکتری دارد و می تواند بدن را از عوامل بیماری زای ایجاد کننده اسهال پاکسازی کند. زنجبیل دارای خاصیت مسکن نیز هست و می تواند درد و نفخ شکم را تسکین دهد. مقدار مصرف زنجبیل برای درمان اسهال روزانه 2 تا 4 گرم به صورت دم کرده است. نکته مهم این است که مصرف زیاد زنجبیل باعث ایجاد مشکلات معده می شود.

نمک

زمان ابتلا به اسهال بدن مقدار زیادی آب و الکترولیت از دست می دهد. نمک حاوی سدیم است و سدیم یک الکترولیت به شمار می رود. همچنین نمک با حفظ Ph بدن می تواند عفونت را از بدن خارج کند. برای درمان اسهال با نمک یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیتر آب جوشیده حل کرده و در طی روز در فواصل معین مصرف کنید. بهتر است 2 قاشق غذاخوری شکر نیز به این محلول بیفزایید.

بابونه

از دیگر گیاهان قوی برای درمان اسهال بابونه است. این گیاه خاصیت ضد درد دارد بنابراین باعث درمان معده درد نیز می شود و التهاب روده را تسکین می دهد. برای استفاده از بابونه 1 قاشق از آن را به همراه 1 قاشق چای خوری نعنا دم کرده و دو الی سه بار در طول روز مصرف کنید.

 

درمان گیاهی اسهال

نکات مهم

 

  • اگر در دوره بارداری هستید برای درمان اسهال حتما باید به پزشک مراجعه کنید و اقدام به خود درمانی چه با گیاهان دارویی و چه داروهای شیمیایی نکنید.
  • اگر اسهال به دلیل نوع خاصی عفونت باشد ممکن است گیاهان دارویی باعث بدتر شدن آن شود.
  • در نوزادان مبتلا به اسهال نیز حتما باید به پزشک مراجعه شود و درمان گیاهی مجاز نیست.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *