درد کبد چرب و علائم آن

درد کبد چرب و علائم آن

کبد یا جگر دومین ارگان بزرگ بدن است …

0 نظر

22 فروردین, 1400

کبد یا جگر دومین ارگان بزرگ بدن است که در فعالیت های سوخت و ساز بدن  نظیر سم زدایی و گوارش نقش دارد. اگر کبد فردی بیشتر از ۵٪ چربی داشته باشد، فرد بیماری کبد چرب دارد. امروزه این بیماری یکی از رایج ترین بیماری هاست. در ادامه به بررسی کبد چرب و انواع آن می پردازیم، سپس علائم بیماری را معرفی می کنیم.

کبد چرب

در علم پزشکی کبد چرب حالتی برگشت پذیر است که از تجمع بیش از حد چربی در سلول های کبدی ایجاد می شود. این چربی ها با ایجاد التهاب در کبد، به آن آسیب می زنند و در موارد شدیدتر منجر به نارسایی کبد می شوند. امروزه دلایل زیادی مانند چاقی باعث افزایش شیوع این بیماری شده است.

انواع کبد چرب

 الکلی: در این نوع، کبد به علت مصرف زیاد الکل قادر به تجزیه چربی ها نیست. با اصلاح مصرف الکل این مشکل برگشت پذیر است، اما اگر فرد به مصرف الکل ادامه دهد، ممکن است مبتلا به سیروز کبدی شود.

 غیر الکلی: در این نوع نیز کبد در شکستن چربی ها به مشکل بر می خورد و چربی ها در کبد تجمع پیدا می کنند ولی بروز این مشکل ربطی به استفاده از الکل ندارد. در شدیدترین حالت منجر به سیروز کبدی و حتی نارسایی کبدی می شود.

علل ایجاد 

اگر بدن فرد چربی به مقدار زیادی تولید کند و یا اینکه نتواند چربی را تجزیه کند، کبد چرب ایجاد می شود. زیرا چربی های مازاد در سلول های کبدی تجمع پیدا می کند. ۴٠ درصد جمعیت کشور ایران به دلیل رژیم غذایی نامناسب دچار بیماری کبد می شوند. حتما می پرسید رژیم غذایی مناسب و نامناسب برای داشتن کبدی سالم چیست؟ در مقاله رژیم های غذایی مناسب پاکسازی کبد به تفصیل در این مورد توضیح داده ایم.

علائم 

کبد وظایف مهمی به عنوان دومین ارگان بدن انجام می دهد. تصفیه خون، کمک به مبارزه با عفونت ها و ایفای نقش در سوخت و ساز بدن، از وظایف مهم کبد هستند. اگر این عضو دچار مشکل شود، بدن با مشکلات زیادی در سلامت خود روبرو خواهد شد.

این بیماری علائم زیادی در بیمار ایجاد نمی کند و آن را به عنوان بیماری خاموش می شناسیم؛ البته گاهی بیمار علائمی مانند احساس درد در قسمت بالایی سمت راست شکم خود دارد و یا ممکن است فرد دچار خستگی یا بیحالی شود. گاهی بیمار دچار فیبروز کبدی و یا زخم در کبد می شود و اگر فیبروز کبدی با شدت بالا باشد، به آن سیروز کبدی گفته می شود. گاهی بیمار علائم دیگری دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند دلایلی مانند عفونت لثه و سینوزیت داشته باشد؛ گاهی علت بوی بد دهان بیماری کبد است.

خارش پوست

خارش پوست می تواند دلایل بدون اهمیت زیادی داشته باشد، و جدی گرفته نمی شود. اما گاهی خارش به دلیل وجود صفرا در خون است که باید پیگیری و مداوا شود.

آنژیوم عنکبوتی

برجستگی قرمز رنگ به اندازه سرسنجاق که دارای یک قسمت مرکزی است و رگ های خونی به صورت شعاعی از آن خارج می شوند؛ به این زائده آنژیوم عنکبوتی گفته می شود و در اثر ازدیاد استروژن در خون به وجود می آید، افزایش استروژن در خون می تواند دلایلی مانند  بارداری و یا درست عمل نکردن کبد داشته باشد.

کبد چرب

قرمزی کف دست

یکی دیگر از علائم این بیماری قرمزی و خارش کف دست است که به دلیل میزان نامناسب هورمون ها در خون باشد.

لک های پوستی و کک و مک

این علامت در بیماران کبدی بیشتر دیده می شود و معمولا به صورت لک های قهوه ای رنگ ظاهر می شوند.

درمان کبد چرب

فعلا داروی مشخصی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. برای بهبود آن، پزشکان پس از تشخیص موارد زیر را توصیه می کنند:

  • رژیم غذایی سالم
  • رسیدن به وزن مناسب
  • خودداری از مصرف مشروبات الکلی
  • استفاده از یک سری داروهای گیاهی مانند قرص لیورگل که حاوی عصاره گیاه خارمریم است.

هرچند این بیماری گاهی علائمی ندارد و بیماری خاموش است اما اگر جدی گرفته نشود می تواند تبدیل به مشکلات جدی تری چون سیروز کبدی شود. توصیه ما ارزیابی سالیانه آنزیم های کبدی از طریق آزمایش خون، جدی گرفتن علائم مذکور و اصلاح الگوی زندگی است.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *