داروی کاربامازپین و موارد مصرف آن

داروی کاربامازپین و موارد مصرف آن

بیماری صرع یا تشنج از جمله بیماری هایی …

0 نظر

22 مهر, 1400

بیماری صرع یا تشنج از جمله بیماری هایی است که نتیجه بروز اختلال در فعالیت های الکتریکی مغز است. داروی کاربامازپین برای درمان این بیماری است.

بیماری صرع یا تشنج از جمله بیماری‌هایی است که در آن اختلال در جریان الکتریکی سلول‌های مغزی باعث تشنج می‌شود. کاربامازپین دارویی است که توسط بیماران مبتلا به صرع به کار می‌رود.

اصولا تشنج هنگامی رخ می‌دهد که در کنش و واکنش‌های الکتریکی مغز اختلالی رخ دهد. داروی کاربامازپین این جریان الکتریکی را کم می‌کند و به کمک سایر داروهای ضد تشنج از بروز حملات احتمالی جلوگیری می‌کند. در ادامه با مجله ثابت فارما همراه ما باشید تا موارد مصرف و عوارض جانبی این دارو را بررسی کنیم.

داروی کاربامازپین

همان‌طور که گفتیم، کاربامازپین در صورتی تجویز می‌شود که بیمار دچار بیماری صرع یا تشنج است. جریان الکتریکی مغزی زمانی که بیش از حد می‌شود، دچار اختلال می‌گردد و نهایتا فرد تشنج می‌نماید. قرص کاربامازپین میزان جریان الکتریکی را تحت کنترل درمی‌آورد.

از این دارو همچنین هنگامی که فرد دچار دردهای مزمن عصبی مانند سوزش و درد شدید عصبی است استفاده می‌شود. موارد مصرفی کاربامازپین به این دو بیماری خلاصه نمی‌شود و ممکن است روانپزشک در مواقعی که فرد به اختلال دوقطبی دچار است کاربامازپین نسخه نماید.

نکات قبل از مصرف این دارو

اگر باردار هستید با حین اقدام به بارداری و در دوران شیردهی هستید، می‌بایست با پزشک معالج خود مشورت نمائید. همچنین اگر سابقه بیماری‌های کلیوی، کبدی، قلبی و چشمی دارید باید قبل از مصرف کاربامازپین با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف این دارو ممکن است با برخی داروهای دیگر ناسازگار باشد و عملکرد آنها را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین قبل از شروع دوره مصرفی حتما لیستی از داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک معالج قرار دهید.

توصیه های قبل از مصرف

داروی کاربامازپین توسط شرکت‌های دارویی مختلفی ساخته می‌شود و این امکان وجود دارد که داروی هر شرکت اثر متفاوتی با دیگر شرکت‌ها داشته باشد. برای مثال قرص برخی شرکت‌های دارویی باید کامل بلعیده شوند و نباید بیمار قرص را خرد یا نصف کند.

داروی کاربامازپین

برخی برندهای کاربامازپین باید پیش از غذا و برخی پس از غذا مصرف شوند. با این اوصاف بهتر است همان نسخه‌ای که پزشک نوشته را اجرا نمائید و قبل از مصرف نیز بروشور دارو را به دقت مطالعه کنید یا از داروساز سوالات خود را بپرسید.

در صورت تمام شدن داروی مصرفی‌تان از تغییر نام و برند خودداری کنید و اگر داروی موردنظر در دسترس نبود حتما با پزشک مشورت نمائید. با استفاده از این قرص احتمال افزایش افکار ناراحت کننده بالا می‌رود و در این خصوص جای هیچگونه نگرانی نیست.

کاربامازپین اثرات سوء روی جنین دارد. بنابراین پیش از اقدام به بارداری یا شک به بارداری سریعاً با پزشک خود مشورت کنید. به هنگام شروع دوره این بیماری ممکن است دفعات و مراتب تشنج شما بیشتر شود و در روند همیشگی آن اختلال رخ دهد ولی به مرور زمان این مشکل رفع می‌شود.

عوارض مصرف کاربامازپین

از جمله عوارضی که وقوع آنها در بیماران شایع است می‌توان به خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و تاری دید اشاره کرد. همچنین ممکن است هنگام مصرف این دارو، خشکی دهان را تجربه کنید. برای رفع این مشکل می‌توان از آدامس یا آبنبات استفاده کرد.

تهوع، گلودرد، تغییرات شدید حلق و خو، مشکلات حرکتی، احساس لرزش، سرفه، زخم دهانی و ورم پا و مچ دست از دیگر عوارض داروی کاربامازپین هستند که در صورت بروز هر یک باید به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از مصرف این دارو احتمال بروز برخی عوارض به شدت کم است اما باید بدانیم که نادر بودن این عوارض دلیلی بر بی‌اهمیتی آنها نیست. در صورت داشتن علائم زیر حتماً پیگیری‌های لازم را به عمل آورید.

اگر سرفه با گلودرد، خشکی و التهاب چشم، پدیدار شدن لکه‌های قرمز پوستی را تجربه کردید سریعا به مراکز درمانی مراجعه نمائید.

هشدارهای لازم مصرف کاربامازپین

اگر در حال مصرف این دارو هستید و پاسخ مثبتی از آن گرفته‌اید بهتر است مصرف آن را به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا سب وقوع تشنج می‌شود. توصیه ما این است که مصرف دارو آهسته و تدریجاً قطع شود.

مصرف دارو ممکن است منجر به لوکوپنی و عفونت‌های میکروبی شود. همچنین با مصرف کاربامازپین احتمال اینکه زخم‌ها دیرتر بهبود یابند وجود دارد. در صورت داشتن علائم قلبی و عروقی مصرف دارو باید قطع گردد.

نظر شما در خصوص داروی کاربامازپین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ثابت فارما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *