تزریق واکسن آنفلوانزا در افراد میانسال و کهنسال

تزریق واکسن آنفلوانزا در افراد میانسال و کهنسال

یکی از مهم ترین راه ها برای بالا …

0 نظر

20 خرداد, 1400

یکی از مهم ترین راه ها برای بالا بردن سطح بهداشت جامعه و افزایش کیفیت زندگی واکسیناسیون در بزرگسالان است. طبق آمارها تا سال 2050 تعداد افراد بالای شصت سال در دنیا به بیش از ۱/۲ میلیارد نفر و تعداد افراد بالای هشتاد سال از ۱۲۵ میلیون در سال ۲۰۱۵، به ۴۳۴ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. واکسیناسیون افراد میانسال و کهنسال تاثیر زیادی در جلوگیری از بیماری های مختلف به خصوص بیماری های عفونی دارد و باعث افزایش سطح کیفیت بهداشت جامعه می شود. در ادامه به بررسی اهمیت واکسیناسیون و واکسن آنفلوانزا در افراد بزرگسال می پردازیم.

علت اهمیت واکسیناسیون در افراد میانسال و کهنسال

با افزایش سن سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و انسان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی و بیماری هایی مانند فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و دیابت قرار می گیرد که این بیماری ها نیز شرایط را برای ابتلا به بیماری های عفونی مساعدتر می کنند.

کدام واکسن ها برای سنین میان سالی و کهن سالی توصیه شده اند؟

طبق توصیه CDC، در افراد بالای ۵۰ سال تزریق واکسن های آنفلوانزا، ذات الریه (Pneumonia)، زونا (Herpes Zoster) و سیاه سرفه (Pertussis) مهم است. در این مقاله قصد داریم به بررسی واکسن آنفلوانزا بپردازیم.

بیماری آنفلوانزا Influenza

بیماری های زمینه ای و ضعف سیستم ایمنی دو عاملی هستند که باعث می شوند یک فرد کهنسال یا میانسال در برابر ویروس آنفلوانزا آسیب پذیر تر باشد. طبق گزارش CDC، پنجاه درصد موارد بستری و 64% موارد مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در افراد بالای 65 سالی است که واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده اند.

CDC توصیه می کند برای جلوگیری از خطرات این بیماری در افراد بالای 65 سال، این افراد باید هر سال از اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر یک دوز واکسن آنفلوانزا با فرمول ویروس غیرفعال شده دریافت کنند. البته سایر گروه های سنی نیز می توانند این واکسن را دریافت کنند اما اهمیت تزریق آن در افراد بالای 65 سال بیشتر است.

اهمیت واکسیناسیون در افراد بزرگسال (واکسن آنفلوانزا)

عوارض واکسن آنفلوانزا

عوارض این واکسن شامل سردرد، تب خفیف، تهوع، درد عضلانی و قرمزی، حساسیت و ورم موضعی در محل تزریق است.

برای جمعیت میانسال و کهنسال چه نوع واکسنی باید انتخاب شود؟

از آنجا که با افزایش سن سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، در افراد با سنین بالا واکسن با دوز بالا توصیه می شود زیرا می تواند بر ضعف سیستم ایمنی غلبه کند. چنین واکسنی ۴ برابر میزان آنتی ژن بیشتر در مقایسه با دوز استاندارد دارد.

انواع واکسن آنفلوانزا

  1. واکسن تهیه شده از ویروس زنده ضعیف شده
  2. واکسن نوترکیب آنفلوانزا
  3. واکسن تهیه شده از ویروس غیرفعال شده

میزان ایمنی که پس از تزریق واکسن آنفلوانزا ایجاد می شود

ویروس موجود در واکسن آنفلوانزا معمولی شامل بخش غیرزنده و غیرفعال ویروس است و به هیچ وجه باعث بیماری نمی شود بلکه تنها سیستم ایمنی را برای ایجاد پادتن تحریک می کند. ویروس موجود در سایر واکسن ها نیز ویروس زنده ضعیف شده است که این مورد نیز هرگز نمی تواند باعث بیماری زایی شود بلکه تنها سبب تحریک سیستم ایمنی می گردد.

در مواردی که پس از تزریق واکسن نیز بیماری مشاهده می شود به احتمال بسیار قوی ویروس همزمان با تزریق یا پیش از آن وارد بدن شده است. بیماری که پس از واکسیناسیون ایجاد شود بسیار ضعیف تر خواهد بود و به سرعت درمان می شود.

نکته مهم این است که بروز عوارض ناشی از واکسن مانند درد عضلانی، درد ناحیه تزریق و تب، ناشی از ورود ویروس به بدن بوده و نشان دهنده اثر بخش بودن واکسن و تحریک سیستم ایمنی به افزایش تولید پادتن می باشد.

برای کسب اطلاعات  بیشتر این مقاله را مطالعه فرمایید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *