تاثیر ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا

تاثیر ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا

کمبود ویتامین D در همه جهان بسیار شایع …

0 نظر

25 اسفند, 1399

کمبود ویتامین D در همه جهان بسیار شایع است و ممکن است خیلی از افراد از کمبود آن در بدن خود اطلاع نداشته باشند. در ایران چیزی حدود 80 الی 90 درصد مردم با کمبود این ویتامین مواجه هستند. از زمان شیوع بیماری کرونا مصرف ویتامین D در بین مردم بسیار شایع شده است در صورتی که هنوز تاثیر قطعی این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به کرونا مشخص نیست و پژوهشگران همچنان در حال مطالعه روی این موضوع هستند.

معرفی ویتامین D

این ویتامین از نوع ویتامین های محلول در چربی است که به دو فرم D2 و D3 یافت می شود. به این ویتامین، ویتامین آفتاب نیز می گویند چون بهترین و موثرترین راه تولید آن در بدن از طریق تابش نور خورشید است. برخی از مهم ترین فواید ویتامین D شامل موارد زیر است:

  • تقوییت سیستم ایمنی
  • کمک به جذب کلسیم و افزایش استحکام دندان ها و استخوان ها
  • پیشگیری از آسم در کودکان
  • تنظیم قند خون در افراد دیابتی
  • پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی
  • پیشگیری از ام اس و آلزایمر
  • کاهش ابتلا به سرماخوردگی

 

 

تاثیر ویتامین D در پیشگیری از کرونا

در یکی از مطالعات که روی ۴۸۹ انجام شد مشخص شد که تست کرونا در افرادی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر از سایر افراد مثبت می شود و چنین افراد ی بیشتر در معرض نارسایی های تنفسی ناشی از کرونا و مرگ هستند.

در مطالعه ای دیگر مشخص شد که از 50 نفر از بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری بودند و به آن ها ویتامین D داده شد تنها یک نفر به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد و همچنین در مطالعه ای دیگر معلوم شد 13 نفر از 26 نفری که مکمل ویتامین D مصرف نکرده بودند به بخش مراقبت های ویژه منتقل شدند.

مطالعات دیگر نشان می دهد کمبود ویتامین D در افرادی که فشار خون بالا دارند و افراد مسن بیشتر دیده می شود و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس هستند.

تاثیر ویتامین D در کاهش عفونت تنفسی

عفونت‌ تنفسی مشکلی است که طی آن مجاری عبور هوا در اندام های بدن دچار اختلال می شوند. این عفونت شامل آنفولانزا، عفونت ریه و ذات الریه می باشد و سالانه جان افراد زیادی را در سطح دنیا می گیرد. آمارها نشان داده که در سال 2015 شانزده درصد از علل مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در اثر عفونت های تنفسی است. از آنجا که بیماری کرونا نیز نوعی بیماری تنفسی است می توان گفت که ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به آن موثر است اما هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *