بررسی قرص کراتاگل ؛ موارد مصرف و عوارض جانبی

بررسی قرص کراتاگل ؛ موارد مصرف و عوارض جانبی

نارسایی قلبی بیماری خطرناکی است که با قرص …

0 نظر

28 مهر, 1400

نارسایی قلبی بیماری خطرناکی است که با قرص کراتاگل برطرف و کنترل می شود. در ادامه به بررسی قرص کراتاگل می پردازیم.

یکی از بیماری های خطرناک در خصوص قلب و عروق، نارسایی قلبی است. نارسایی قلبی یعنی اینکه قلب فرد بیمار نمی تواند خون را به درستی به سایر نقاط بدن پمپاژ کند. اگر علامت های نارسایی قلبی درمان نشوند به مرور زمان منجر به ناتوانی قلب و ضعف آن برای پمپاژ خون به سایر نقاط بدن می شود.

نارسایی قلبی یعنی ناتوانی قلب در خون رسانی به سایر نقاط بدن و نتیجه این نارسایی بزرگ و حجیم شدن بطن چپ است. برخی از علائم این بیماری تنگسی نفس، از دست دادن اشتها، تورم شکم و ضربان قلب نامنظم است.

گیاه کراتاگوس از جمله موادی است که در درمان نارسایی قلبی و کنترل فشار خون استفاده می شود. در ادامه با بررسی قرص کراتاگل با شما همراه هستیم.

بررسی قرص کراتاگل

با بررسی قرص کراتاگل همراه شما هستیم. در خصوص بیماری نارسایی قلبی گفتیم که ناتوانی در خون رسانی به برخی از نقاط بدن است. نشانه های نارسایی قلبی شامل تنگی نفس هنگام پیاده روی، دراز کشیدن و بالا رفتن از پله است. ضربان قلب نامنظم و خس خس سینه نیز از دیگر علائم نارسایی قلبی است.

داروی کراتاگل توسط شرکت گل دارو ساخته شده است و جهت درمان نارسایی قلبی تیپ 2، تنظیم ضربان قلب و فشار خون مصرف می شود. کراتاگل ترکیبی از عصاره خشک پودر برگ و گل کراتاگوس است.

کراتاگوس نام دیگر زالزالک وحشی درختچه ای است که دارای شاخه های خاردار است. کراتاگوس با کاهش فشار خون منجر به گشادی رگ های خونی می شود.

کاربرد این گیاه در درمان نارسایی های قلبی خفیف و کنترل افزایش خون است و با اثرگذاری بر عروق کرونر تنگی رگ ها را برطرف می کند. محتویات کراتاگوس کلاژن موجود در دیواره عروق را حفظ می کند و اثرگذاری خوبی در این قسمت دارد.

مکانیسم اثر کراتاگل

داروی کراتاگل به همراه داروی دیگوگسین سابقه مصرفی طولانی در خصوص نارسائی قلبی دارد. کراتاگل اثر گلیکوزیدهای قلبی را افزایش می دهد و این روند از طریق مهار آنزیم های تجزیه کننده که فسفو دی استراز نامیده می شوند به وقوع می پیوندد.

فلانوئیدهای موجود در این دارو هم باعث افزایش گردش خون در عروق کرونر می شود و هم کلاژن های موجود در عروق را حفظ می نماید. از دیگر اثرات کراتاگل اثر ملایم دیورتیکی است.

موارد مصرف کراتاگل

از این دارو جهت درمان موارد زیر استفاده می شود:

  • آنژین صدری
  • آریتمی قلبی
  • نارسایی قلبی تیپ 2
  • تنظیم ضربان های نامنظم قلب

موارد منع مصرف کراتاگوس

کودکان زیر 12 سال و کسانی که نسبت به این دارو حساسیت دارند یا نسبت به سایر ترکیبات آن آلرژی دارند نباید از آن استفاده کنند. در صورتی که 6 هفته از این دارو استفاده کردید و تغییری در روند بهبودی شما حاصل نشد یا در پی استفاده از این دارو آب در پاها جمع شد باید با پزشک مشورت کنید.

در صورتی که اطراف قلب و یا در دست و پای خود احساس درد داشتید و یا گلودرد را تجربه کردید فورا با پزشک خود مشورت نمائید.

عوارض جانبی کراتاگل

از جمله عوارض گوارشی این دارو می توان به ناراحتی های گوارشی، سردرد، افزایش تعداد ضربان قلب، بثورات پوستی، سرگیجه، تنگی نفس و نفخ اشاره کرد. در صورت بروز هر یک از این علائم و در صورتی که تدوام داشتند به پزشک مراجعه نمائید.

این دارو با وارفارین و هم خانواده های آن تداخل دارویی دارد. بنابراین از مصرف کراتاگل با این داروها اجتناب کنید. همچنین داروهایی که حاوی کراتاگل و مشتقات آن هستند باید زیر نظر پزشک مصرف شود و در طول دوره مصرف ضربان قلب بیمار بررسی شود.

در پایان باید بگوییم که مصرف هر دارویی به صورت خودسرانه اشتباه است و نباید بدون تجویز پزشک از آن مصرف کنید.

نظر شما در خصوص بررسی قرص کراتاگل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ثابت فارما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *