بررسی داروی سوتالول

بررسی داروی سوتالول

قلب از مهم ترین اعضای بدن انسان است …

0 نظر

18 فروردین, 1400

قلب از مهم ترین اعضای بدن انسان است و مرکز اصلی سیستم گردش خون در بدن می باشد. هر گونه اختلالی در قلب باعث آسیب رسیدن به کل بدن می شود. بیماری آریتمی قلبی، یکی از شایع ترین مشکلاتی قلبی است که معمولا برای درمان این عارضه دارویی به نام سوتالول تجویز می شود. در ادامه به معرفی و بررسی این دارو می پردازیم:

 

بررسی داروی سوتالول

معرفی داروی سوتالول

سوتاتول که معمولا به فرم قرص در داروخانه ها عرضه شده است؛ دارویی است که برای درمان عارضه های قلبی مثل آریتمی های قلبی و آریتمی های بطنی و فوق بطنی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این داروی سوتالول نوعی مسدود کننده بتا می باشد که با تاثیر گذاشتن بر روی پاسخ به پیغام های عصبی در قلب، باعث کاهش و تعادل تعداد ضربان قلب شده و منجر به افزایش زمان تحریک ناپذیری سلول های قلبی می گردد.

مقدار و روش مصرف داروی سوتالول

نحوه مصرف دارو سوتالول جهت درمان آریتمی قلبی بزرگسالان: در ابتدا مقدار 80 میلی گرم دو مرتبه در روز تجویز شده و در ادامه بر حسب نیاز و تحمل بیمار هر 2 الی 3 روز این مقدار افزایش می یابد اما حداکثر مصرف این دارو 160 میلی گرم دو بار در روز است.

عوارض جانبی مصرف داروی سوتالول

مصرف داروی سوتالول در برخی از افراد با علائم و عوارض جانبی همراه است. تعرق شدید، تنگی نفس، سرگیجه، سر درد، اسهال، درد معده و تهوع و استفراغ، احساس ضعف و خستگی از جمله این عوارض هستند که در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید به پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم

پیش از شروع مصرف داروی سوتالول بهتر است این نکات را بدانید:

  • داروی سوتالول احتمال دارد منجر به افزایش میزان آنزیم های کبدی و قند خون در بدن شود.
  • مصرف داروی سوتالول در افراد مبتلا به بیماری های چون نارسایی کلیه و دیابت توصیه نمی شود.
  • اگر با مصرف داروی سوتالول دچار افسردگی شدید از مصرف این دارو جدا خودداری کنید.
  • در صورت فراموش کردن نوبت داروی سوتالول، بلافاصله اقدام به مصرف این دارو نمایید البته اگر بین مصرف دو نوبت 4 ساعت فاصله بود منتظر توبت مصرف بعدی باشید.
  • حتی اگر احساس بهبودی دارد از قطع خودسرانه و ناگهانی دارو جدا خودداری کنید چرا که این کار ممکن است سبب بروز حملات قلبی شود.
  • در مدت زمان مصرف داروی سوتالول، بررسی های عملکرد قلب، تعیین نبض، اندازه گیری میزان فشار خون، ثبت نوار قلبی و ضربان قلب الزامی می باشد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *