آشنایی با ویروس کرونا، راه های انتقال و درمان آن

آشنایی با ویروس کرونا، راه های انتقال و درمان آن

آشنایی با ویروس کرونا ویروس کرونا یا کووید …

0 نظر

29 خرداد, 1400

آشنایی با ویروس کرونا

ویروس کرونا یا کووید 19 یکی از جدیدترین اعضای خانواده Corona virus می باشد. کرونا ویروس ها که از زمان گذشته تاکنون منشا بسیاری از بیماری های تنفسی همچون سرماخوردگی ویروسی، سندرم حاد تنفسی سارس و سندرم حاد تنفسی خاورمیانه بوده اند اکنون باعث بروز بیماری حاد تنفسی کووید 19 در انسان ها و بعضا حیوانات شده اند. کویید 19 برای نخستین بار در دسامبر 2019 در بازار فروش محصولات غذایی دریایی و حیوانات زنده در شهر ووهان چین مشاهده شد و در مدت زمان کوتاهی باعث مرگ هزاران نفر در این شهر گردید. متاسفانه با انتشار کویید 19 و همه گیر شدن آن، میلیون ها نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده و روزانه هزاران نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهند.

راه های انتقال ویروس کرونا

اصلی ترین راه انتقال ویروس کرونا از طریق ترشحات تنفسی ناشی از عطسه، سرفه یا صحبت کردن افراد ناقل در هوا می باشد. این ترشحات به دلیل وزن سنگینی که دارند به جای معلق ماندن در هوا روی اجسام و اشخاصی که در فاصله‌ی 1 یا 2 متری آنها وجود دارند نشسته و موجب انتشار آلودگی می شوند. بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی اصلی ترین راه های انتقال کرونا ویروس را به شرح زیر اعلام کرده است :

  1. ایستادن در فاصله ی 1 یا 2 متری از فرد مبتلا و قرار گرفتن در معرض سرفه و عطسه او باعث انتقال بیماری خواهد شد.
  2. دست دادن به فرد آلوده و یا دست زدن به وسایل آلوده شده توسط عطسه و سرفه فرد مبتلا و مالیدن دست ها به ناحیه چشم، دهان و بینی سبب ورود ویروس به بدن خواهد شد.
  3. نتایج جدیدترین مطالعات آزمایشگاهی نشان داده ویروس کرونا در مدفوع نیز وجود داشته و در صورت رعایت نکردن بهداشت و شستشوی نامناسب دستها، می تواند باعث انتقال بیماری به دیگران شود.
  4. ویروس کرونا در بعضی از حیوانات نیز مشاهده شده است. به همین دلیل تماس با حیوانات به خصوص حیوانات غیر خانگی ممکن است باعث انتقال بیماری به فرد شود.

 

آشنایی با ویروس کرونا، راه های انتقال و درمان آن

 

علائم

ویروس کرونا از لحاظ علائم ظاهری شبیه سایر بیماری های ویروسی همچون سرماخودگی و آنفولانزا است. که با توجه به سن، سابقه داشتن بیماری و سطح سیستم ایمنی فرد می تواند خفیف یا شدید باشد. به طور کلی هر فرد که دارای علائم زیر باشد احتمالا به ویروس کرونا مبتلا شده و باید سریعا به پزشک مراجعه کند :

  • تب
  • خستگی
  • سرفه ی خشک
  • تنگی نفس
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • بدن درد و کوفتگی
  • سرگیجه شدید
  • عدم توانایی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • آبی یا خاکستری شدن پوست لب و زیر ناخن ها
  • اختلال در بویایی و چشایی
  • اسهال و تهوع

این موارد از شایع ترین علائم ابتلا به بیماری کویید 19 هستند که ممکن است همه یا چند مورد از آن به صورت خفیف تا شدید طی 2 تا 14 روز در فرد بیمار مشاهده شود. این مدت دوره نهفتگی بیماری است و شخص در طی این مدت می تواند بیماری را به سایرین نیز منتقل کند. در افرادی همچون سالمندان و کودکان که سطح سیستم ایمنی بدن پایین است علائم بیماری به صورت حاد تری ظاهر می شود. کرونا در سالمندان می تواند موجب ابتلا به پنومونی یا ذات الریه شده و در کودکان نیز منجر به بروز تشنج، مشکلات جدی تنفسی، لک های پوست، اسهال و تهوع شدید می شود.

 

آشنایی با ویروس کرونا، راه های انتقال و درمان آن

 

راه های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

توصیه های سازمان بهداشت جهانی جهت پیشگیری از انتقال کرونا به شرح زیر می باشد :

  1. از هرگونه تماس فیزیکی و نزدیک مثل بغل کردن، بوسیدن و دست دادن خودداری کرده و روزانه چندین با دستهای خود را با آب و صابون و زل های ضد عفونی کننده حاوی الکل به مدت 20 ثانیه شستشو دهید.
  2. به هنگام عطسه و سرفه حتما توسط دست یا دستمال جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. و سپس دستمال آلوده را داخل سطل زباله بیاندازید.
  3. به هنگام بیرون رفتن در صورت استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف، حتما بعد از هر بار استفاده آنها را درون سطل زباله انداخته و معدوم کنید.
  4. در مکان های سرپوشیده یا پرجمعیت حتما از ماسک استفاده کرده و حداقل 1 متر با سایر افراد فاصله داشته باشید.
  5. از دست زدن به حیوانات و جوندگان غیر خانگی پرهیز کرده و در صورت داشتن حیوانات خانگی پس از هر تماس دست های خود را کاملا ضدعفونی کنید.
  6. میوه و سبزیجات را ضدعفونی کرده و به دقت بشویید. سایر مواد غذایی به خصوص انواع گوشت را کاملا پخته و سپس مصرف کنید.
  7. در صورت مشاهده علائم بیماری از رفتن به مکان های پر جمعیت، استفاده از نقلیه عمومی و مسافرت کردن جدا خودداری کنید.

راه درمان

ویروس کرونا ساختاری بسیار پیچیده و متغییر دارد. از این رو با وجود اینکه بسیاری از شرکت های داروسازی در داخل و خارج اقدام به تهیه و تولید واکسن و انواع داروهای گیاهی و شیمیایی کرده اند اما هنوز نمی توان این اقدامات را به عنوان درمان اصلی کرونا به شمار آورد. و به طور کلی می توان عنوان کرد که تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است. اما نتایج گزارشات پزشکی معتبر نشان داده اند که استراحت کردن، مصرف مایعات فراوان و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی در بهبودی افراد مبتلا به کرونا داشته است. همچنین طبق نظر سازمان بهداشت جهانی بهترین راه درمان و ریشه کنی کرونا رعایت نکات مربوط به راه های انتقال آن است و اگر این امر محقق شود امکان از بین رفتن این بیماری فراهم خواهد شد.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *