آشنایی با قرص آلپرازولام

آشنایی با قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام، دارویی است که به جهت کنترل …

0 نظر

25 اسفند, 1399

قرص آلپرازولام، دارویی است که به جهت کنترل اختلالات عصبی مانند اضطراب، افسردگی، بی خوابی، بی قراری و دیگر مشکلات عصبی تجویز می شود. این محصول معمول به فرم های قرص، قرص مایع، تجزیه کننده و قرص‌های طولانی مدت یافت می شود و با نام های دیگری چون زاناکس و نیراوام نیز شناخته می شود.

مکانیزم عمل قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام یا زاناکس جزو داروهای ضد افسردگی و آرامش بخش به شمار می رود و به منظور درمان اختلالات خواب، اضطراب و… تجویز می گردد. این قرص یا سرکوب فعالیت سیستم عصبی مرکزی، باعث کاهش فعالیت و واکنش مغز شده و منجر به استراحت مغز و سیستم عصبی می شود که این مسئله باعث ایجاد تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک می گردد. به طور کلی مصرف این دارو اثر آرامبخش و کسل کنندگی داشته و سبب حس نشاط و خوشی کاذب شده در فرد مصرف کننده می شود.

 

آشنایی با قرص آلپرازولام

 

روش و مقدار مصرف قرص آلپرازولام

دوز مصرفی مناسب این دارو حداکثر تا ۴ میلی‌گرم در روز بوده و بهتر است با معده خالی و قبل از صرف غذا مصرف شود. مصرف حودسرانه و بدون تجویز پزشک قرص آلپرازولام به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که این دارو اعتیاد آور است و باعث وابستگی فرد مصرف کننده می شود.

عوارض جانبی مصرف قرص آلپرازولام

از جمله عوارض جانبی مصرف قرص آلپرازولام می توان به مواردی چون : وابستگی شدید، لرزش، حالت تهوع، تشنج، خواب‌آلودگی، اختلال تعادل در راه رفتن، تکلم غیرقابل فهم، تاری دید، ناراحتی‌های گوارشی اشاره نمود. این دارو، جزو اعتیاد آور ترین قرص های آرامش بخش شناخته شده است و مصرف طولانی مدت این دارو توصیه نمی شود.

مصرف در بارداری و شیردهی

مصرف آلپرازولام در بارداری به دلیل خطرات اختمالی آن بر روی جنین، توصیه نمی‌شود. همچنین در دوران شیردهی نیز، ممکن است با مصرف این دارو، آلپرازولام وارد شیر مادر گردد و تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. بنابراین مصرف آلپرازولام در دوره شیردهی نیز اکیدا توصیه نمی‌شود.

موارد منع مصرف

مصرف همزمان قرص آلپرازولام با هر نوع مواد مخدر و اعتیاد آور به شدت خطرناک است و ممکن است منجر به مشکلاتی چون خواب آلودگی شدید، تنفس سخت، کما یا مرگ گردد. همچنین مصرف این دارو با دارو های ضد قارچی، آنترواکونازول یا کتوکونازول مجاز نیست.

در صورت ابتلا به بیماری های افسردگی، آسم یا سایر مشکلات تنفسی، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، صرع، تشنج و مشکلات کبد و کلیه ، قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت نمایید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *