آشنایی با بیماری کیست مثانه

آشنایی با بیماری کیست مثانه

به کیسه هایی که درون آن ها مملو …

0 نظر

29 خرداد, 1400

به کیسه هایی که درون آن ها مملو از مایعات، هوا یا چرک باشد کیست گفته می شود. شاید تصور کنید کیست فقط مختص خانم هاست ولی این تصور اشتباه است و کیست علاوه بر تخمدان در سایر نقاط بدن نیز به وجود می آید. در این نوشته قصد داریم شما را با مشکل کیست مثانه آشنا کنیم.

کیست مثانه چیست؟

در بخش قبل گفتیم که به کیسه هایی که درون آن ها مملو از مایعات، هوا یا چرک باشد کیست گفته می شود. کیست مثانه معمولا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند اتفاق می افتد و در افراد دارای سیستم ایمنی نرمال به ندرت مشاهده می شود. کیست مثانه عمدتا در دیواره مثانه تشکیل می شود و عموما خوش خیم است اما در موارد نادر ممکن است به توده های سرطانی نیز تبدیل شود.

تفاوت کیست مثانه با پولیپ مثانه

عمدتا کیست مثانه و پولیپ مثانه علائمی شبیه به هم دارند اما پولیپ و تومور با رشد غیر طبیعی سلولی همراه است در صورتی که کیست این چنین نیست. تشخیص این دو نوع بیماری از هم مشکل است و تنها از طریق انجام سونوگرافی یا نمونه برداری توسط پزشک انجام می شود.

نشانه های ابتلا به کیست مثانه

معمولا کیست های مثانه علائمی خاصی ندارند مگر آن که با بیماری خاصی همراه شوند و یا بسیار بزرگ باشند که در این صورت موجب بروز علائمی از قبیل احساس پر شدن مثانه و نیاز فوری به ادرار کردن، درد به هنگام ادرار کردن، درد در ناحیه لگن و پهلو، خون در ادرار، تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار و بوی بسیار ناخوشایند ادرار می شود.

البته این علائم به علائم بیماری های زیر بسیار شبیه است:

  • رشد خوش‌خیم پروستات
  • سرطان مثانه
  • عفونت ادراری
  • سنگ کلیه یا مثانه

در نتیجه تنها با مشاهده علائم نمی توان به صورت قطعی گفت که فرد مبتلا به کیست مثانه است و برای تشخیص انجام معاینات و آزمایش های لازم ضروری است.

آشنایی با بیماری کیست مثانه

عواملی که باعث کیست مثانه می شوند

درست است که دلیل قطعی ایجاد کیست مثانه هنوز مشخص نشده اما عواملی مانند عفونت مجاری ادرار به صورت مکرر، سابقه سنگ مثانه یا کلیه، استفاده از سوند و سابقه داشتن جراحی مثانه یا جراحی در نواحی اطراف آن می توانند در بروز کیست مثانه دخیل باشند.

همچنین نوعی بیماری به نام سیستیت وجود دارد که طی آن کیست های متعددی که البته خوش خیم هستند در دیواره مثانه به وجود می آید و میزان شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.

نحوه ی تشخیص کیست مثانه

جهت تشخیص این بیماری پزشک برای بیمار آزمایش ادرار تجویز می کند تا فرد را از لحاظ ابتلا به عفونت بررسی نماید. اگر پزشک نسبت به وجود کیست در مثانه شما مشکوک شود شما را به متخصص اورولوژی ارجاع می دهد. پزشک اورولوژی نیز ممکن است برای تشخیص دقیق از تصویربرداری، بیوپسی و سیستوسکوپی استفاده نماید.

بیوپسی روشی است که طی آن لوله‌ای که در برگیرنده دوربین و سوزن به داخل بدن فرستاده می شود و بخشی از کیست به منظور بررسی برداشته می شود.

سیستوسکوپی نیز روشی است که طی آن لوله کوچکی وارد مثانه شده و محیط درون مثانه مورد بررسی قرار می گیرد.

عوارضی که کیست مثانه ایجاد می کند

این بیماری در اکثر مواقع بدون عوارض است اما گاهی ممکن است باعث بروز عفونت در کیست، پارگی کیست و احتباس ادرار شود.

نحوه درمان کیست مثانه

به دلیل آن که در اکثر موارد کیست باعث ایجاد علائمی خاصی در بدن نمی شود نیاز به درمان خاصی نیز ندارد اما در صورت پارگی کیست پزشک با انجام عمل جراحی آن ها را بر می دارد و چنانچه کیست همراه با عفونت ادراری و سنگ مجاری ادرار باشد پزشک درمان های اختصاصی را جهت رفع آن تجویز می کند.

اقدامات لازم جهت درمان خانگی انواع کیست

  • هر روز ۲ الی ۳ لیتر مایعات (به خصوص آب) بنوشید
  • ادرار و مدفوع خود را هرگز نگه ندارید
  • از نوشیدن الکل و قهوه بپرهیزید زیرا مثانه را تحریک می‌کنند
  • از نوشیدنی‌هایی که حاوی قند زیاد هستند، بپرهیزید
  • از ویتامین C به مقدار بیشتری در برنامه غذایی خود استفاده کنید
  • بهداشت عمومی بدن خود را رعایت کنید

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *