کنترل دیابت با مولتی ویتامین ها

کنترل دیابت با مولتی ویتامین ها

امروزه سبک زندگی و تغذیه ای نادرست باعث …

0 نظر

25 فروردین, 1400

امروزه سبک زندگی و تغذیه ای نادرست باعث شده افراد برای تامین ویتامین مورد نیاز بدنشان به جای مصرف مواد غذایی از مکمل های غذایی استفاده کنند. اما بیشتر مکمل ها برای همه ی افراد مناسب نیستند. به خصوص اگر فرد دارای بیمار های مزمن همچون دیابت باشد. که در این مواقع لازم است از مکمل های ویژه بیماران دیابتی استفاده کند. در این مقاله کنترل دیابت با مولتی ویتامین ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

دیابت چیست؟

دیابت یکی از انواع بیماری های مزمن است که به علت ناتوانی بدن در تبدیل قند به انرژی به وجود می آید. و باعث تجمع گلوگز در خون و اصطلاحا افزایش قند خون می شود. دیابت در صورتیکه کنترل یا درمان نشود می تواند منجر به بیماریهای قلبی عروقی، سکته ها، نارسائی کلیه، کوری و قطع اندام گردد.

دیابت سه نوع است :

دیابت نوع 1 : نوع 1 که در آن تولید انسولین در بدن کاهش یافته یا کلا قطع می شود. و بیمار برای ادامه حیات، مجبور به تزریق انسولین می شود. این نوع دیابت اکثرا در کودکان و نوجوانان دیده می شود.

دیابت نوع 2 : در این دیابت بدن به اندازه کافی نمی تواند انسولین تولید کند یا از انسولین تولید شده نمی تواند استفاده کند. این نوع دیابت در سنین بالای 40 سال و به دلیل چاقی یا سابقه ارثی ایجاد می شود.

دیابت بارداری :  این دیابت در دوران بارداری بروز می کند و اثرات ناخوشایندی روی مادر و جنین می گذارد. و اگر درمان نشود تبدیل به دیابت نوع 2 خواهد شد.

 

 

مولتی ویتامین های ایده آل برای افراد دیابتی

 

کنترل دیابت با مولتی ویتامین ها

بیماران دیابتی برای کنترل قند خونشان لازم است که در کنار درمان های دارویی، رژیم غذایی خاصی نیز داشته باشند از این رو ممکن است بدنشان با کمبود ویتامین مواجه شود که حتما برای جبران این کمبود باید از مکمل های غذایی استفاده کنند. این مکمل ها باید حاوی ویتامین های موثر در کاهش دیابت نوع 1 و 2 باشند. که این ویتامین ها به شرح زیر می باشند :

مصرف ویتامین D :

آزمایشات مختلف پزشکی نشان داده اند مصرف کافی ویتامین D خطر ابتلا به دیابت به خصوص نوع 2 را کاهش می دهد. همچنین ویتامین D به ترشح انسولین در بدن کمک کرده و موجب کاهش قند خون ناشتا نیز می شود. اما باید به اندازه مصرف شود چرا که مصرف بی رویه ویتامین D به سلامت افراد آسیب جدی وارد می کند.

مصرف ویتامین های گروه B :

تمام ویتامین های گروه B به کنترل سطح قند خون کمک کرده و با کاهش هموسیستئین در بدن زمینه ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

مصرف ویتامین C :

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در صورتیکه روزانه دو مرتبه ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کنند، علاوه بر کاهش قند خونشان، بافت های بدنشان که در اثر دیابت آسیب دیده نیز ترمیم می شوند. همچنین ویتامین C از  وقوع حملات قلبی نیز پیشگیری می کند.

مصرف ویتامین E :

ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان است و موجب تنظیم قند خون می شود.

مصرف کروم :

آزمایشات پزشکی نشان داده میزان کافی کروم در بدن در تنظیم قند خون بسیار موثر است. کروم یکی از املاح ضروری در بدن می باشد که کمبود آن باعث افزایش قند خون، تری گلیسیرید خون و اختلالات عصبی خواهد شد.

مصرف منیزیم :

منیزیم نیز یکی از مواد ضروری در بدن است که میزان انسولین و قند خون را تنظیم می کند.

مصرف روی :

روی به ترشح انسولین و تنظیم قند خون کمک کرده و با افزایش مقاومت بدن، روند بهبود زخم های دیابتی را سرعت می بخشد.

مصرف مس :

یکی از بارزترین خواص مس خواص ترمیم کنندگی و ضد التهابی است. مصرف این ماده معدنی در افراد دیابتی در درمان زخم ها و مشکلات پوستی ناشی از بیماری بسیار موثر است.

 مصرف مکمل های حاوی روغن ماهی :

روغن ماهی سرشار از امگا 3 است که می تواند در افراد دیابتی به خصوص دیابت نوع 2، منجر به کاهش التهابات و بهبود عملکرد انسولین شود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *