چین و چروک و روش های درمان آن

چین و چروک و روش های درمان آن

وقتی وارد دهه ی چهارم زندگی می شوید، …

0 نظر

5 بهمن, 1399

وقتی وارد دهه ی چهارم زندگی می شوید، جوان ماندن و داشتن ظاهری زیبا به یکی از بزرگترین دغدغه های این دوره تبدیل می شود. در دهه ی چهارم زندگی به طور طبیعی پوست دیگر طراوت و شادابی گذشته خود را ندارد و چین و چروک ها بر روی پوست ظاهر می شوند ( گرچه در سنین پایین تر هم چین و چروک ها نمایان می شوند ولی معمولا در این دهه است که اهمیت پیدا می کنند و از نظر روانی روی فرد تاثیر می گذارند). از آنجا که همه ی افراد نمی توانند از ضد چروک ها استفاده کنند بنابراین بهترین راه به تاخیر اندختن بروز چین و چروک است.

در این مقاله سعی شده است به طورمختصر و مفید به این موضوع پرداخته شود و به اکثر سوالات در مورد چین و چروک پاسخ داده شود. در ادامه مقاله مطالب زیر را خواهید خواند:

  • پیری پوست
  • عوامل ایجاد چین و چروک
  • راه های پیشگیری از چین و چروک
  • درمان چین و چروک

پیری پوست

همه ی ارگان های بدن دچار پیری می شوند، اما پوست به عنوان بزرگترین ارگان بدن بیشتر از دیگر اعضای بدن علائم پیری را نشان می دهد. ژنتیک نقش مهمی در بروز چین و چروک دارد اما نمی توان نقش عوامل محیطی را نادیده گرفت. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در طولانی مدت و آن هم بدون محافظت حتی در سنین کودکی به شدت پوست را تخریب خواهد کرد و موجب بروز چین و چروک خواهد شد، استعمال دخانیات، استرس و تغذیه نامناسب از دیگر عوامل بروز چین و چروک هستند که با مدیریت آن ها می توان تا حدود بسیار زیادی از بروز علائم پیری پیشگیری کرد و آن را به تاخیر انداخت.

عوامل ایجاد چین و چروک

  • از دست دادن کلاژن یا کلاژن های غیر طبیعی : یکی از عوامل اصلی چین و چروک کاهش کلاژن و یا کلاژن های تغییر شکل یافته هستند. کلاژن تحت تاثیر عوامل محتلفی از جمله اشعه های UV و به طور طبیعی با بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند و فرایند گلیکاسیون که در آن مولکول های قندی به پروتئین ها می چسبند موجب تشکیل کلاژن های غیر طبیعی می شوند.

 

تخریب الاستین: الاستین نوعی پروتئین است که موجب کشسانی و خاصیت ارتجاعی پوست می شود و از افتادگی پوست جلوگیری می کند. این پروتئین وقتی که پوست در معرض تابش نور خورشید است، آسیب می بیند  و شدت این آسیب بستگی به نحوه ی محافظت از پوست در برابر آفتاب دارد هر چه بهتر و به طور صحیح از ضد آفتاب ها استفاده شود شدت آسیب الاستین کمتر خواهد شد و پیری پوست به تعویق می افتد.

 

کوتاهی تلومرها: تلومرها قسمت انتهایی کروموزوم  هستند امروزه مطالعات زیادی در حال بررسی نقش دقیق تر تلومرها در فرایند پیری و سرطان هستند. آنچه تاکنون ثابت شده است این است که اشعه UV می تواند باعث کوتاهی تلومرها شود.

 پیشگیری از چین و چروک

محافظت از پوست در برابر اشعه های UV: استفاده از ضد آفتاب یکی از موثرترین و ساده ترین راه پیشگیری از چین و چروک است. ضد آفتاب بدون شک اولین محصولی است که می توان ادعا کرد هم ضد افتادگی، ضد لک و ضد چروک است. در واقع یک محصول کامل برای حفاظت از پوست و به تعویق انداختن پیری است. پس در استفاده از ضد آفتاب دقت کنید و وسواس به خرج دهید و آن را جز حذف نشدنی روتین مراقبت از پوستتان قرار دهید.

چه مقدار کرم ضد آفتاب استفاده شود؟ حداقل ¼ قاشق چای خوری  برای صورت کافی است. هنگامی که دیگر اعضای بدن مانند گردن، گوش، قفسه سینه و بازوها در معرض نور خورشید هستند، ضد آفتاب برای آن نواحی را فراموش نکنید.

 کرم ضد آفتاب چه مدت باید روی پوست باشد؟  هر روز بدون استثنا استفاده شود، هنگامی که در جای مسقف و درون ساختمان هستید، مقدار کرمی که صبح استفاده می کنید تا ظهر کافی است. اما اگر بیش از ۳ یا ۴ ساعت در معرض مستقیم نور خورشید هستید حتماً ضد آفتابتان را تمدید کنید.

از لایه بردارهای BHA و AHA استفاده کنید. پوست برای بازسازی نیاز به لایه برداری دارد. بر خلاف اسکراب ها که پوست را خراش می دهند لایه بردارهای AHA و یا BHA با لایه برداری ملایم و بدون آسیب زدن به پوست موجب می شوند پوست های مرده از سطح پوست جدا شوند و پوست بازسازی شود. هر دو نوع لایه برادر برای تولید کلاژن بسیار موثر عمل می کنند و در کنار ضد آفتاب دومین محصولات ضد پیری موثر به حساب می آیند. 

استفاده از محصولات ضد چین و چروک با مواد موثره مانند: رتینوئیدها، ویتامین سی، ویتامین ای، هیالورونیک اسید و نیاسین آمید 

درمان چین و چروک با روش های تهاجمی

  • بوتولونیوم توکسین A معروف به بوتاکس: بوتاکس روند پیری پوست را به تاخیر نمی اندازد و تنها علائم پیری پوست که همان چین و چروک های پوست هستند را از بین می برد. پس از تزریق بوتاکس یک هفته طول می کشد تا تاثیر آن مشاهده شود. تاثیر بوتاکس موقت و حدود 4 تا 6 ماه است و برای رفع چین و چروک نیاز به تزریق مجدد است. 
  • استفاده از فیلر ها دیگر روش رفع چین و چروک است و بیشتر برای نواحی خط لبخند استفاده می شود.
  • استفاده از لیزر دیگر روش تهاجمی برای رفع چین و چروک است.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *