هر آنچه درباره فولیک اسید باید بدانید

هر آنچه درباره فولیک اسید باید بدانید

فولات و فولیک اسید فرم های محلول در …

0 نظر

18 فروردین, 1400

فولات و فولیک اسید فرم های محلول در آب ویتامین B9 هستند. نوع فولات به صورت طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد و فولیک اسید نوع سنتزی آن است.

فولیک اسید ( فولات)

شاید این سؤال برای شما پیش آمده که فولات دربدن چه نقش هایی ایفا می کند. در زیر به برخی اعمال حیاتی آن اشاره می کنیم:

  • ساخت، ترمیم و متیله کردن DNA
  • تقسیم سلولی
  • تبدیل هموسیستئین به متیونین و یا اس- آدنوزیل متیونین، که هر دو در بدن نقش مهمی ایفا می کنند.
  • بلوغ گلبول های قرمز خون

فولات بیشتر در برگ های سبز، حبوبات و دانه های روغنی یافت می شود. فولیک اسید فرم سنتزی فولات است که در برخی شرایط مانند دوران بارداری استفاده می شود.

افرادی که به میزان کافی فولات در مواد غذایی دریافت نمی کنند و از مکمل فولیک اسید نیز استفاده نمی کنند، دچار کمبود فولات می شوند. این مشکل در افرادی که بیماری سلیاک دارند نیز دیده می شود. در بیماری سلیاک جذب مواد غذایی از روده کوچک دچار مشکل می شود.  علائم کمبود فولات عبارتند از:

  • ابتلا به کم خونی مگالوبلاستیک
  • افزایش مقدار هموسیستئین در خون
  • تنگی نفس
  • تحریک پذیری
  • ضعف
  • خستگی

کاربرد فولیک اسید

پیشگیری از نقص مادرزادی جنین

تحقیقات نشان می دهد مصرف مکمل فولیک اسید از نقص مادرزادی نوزاد در لوله های عصبی جلوگیری می کند. مصرف روزانه مکمل های بارداری مخصوصا اگر سه ماه قبل از بارداری آغاز شود، انواع مواد مغذی ضروری برای مادر باردار را تأمین میکند. اکثر مکمل های دوران بارداری فولات مورد نیاز روزانه را تأمین می کنند. تنوع این مکمل ها زیاد است به طور مثال قرص پریناتال ۲۱ سنتری که ساخت کشور امریکاست.

فولیک اسید

کمبود فولیک اسید

مشکل افرادی که کمبود فولات دارند با مصرف مکمل فولیک اسید مانند کپسول فولیک اسید یوروویتال، برطرف می شود. این مشکل در کشورهایی که این ماده را به یک سری مواد غذایی مصرفی مردم مانند پاستا اضافه می کنند، دیگر وجود ندارد.

بیماری های قلبی- عروقی و سکته قلبی

فولیک اسید به همراه ویتامین های ب۶ و ب۱۲ سطح هموسیستئین خون را کنترل می کنند.  بالا رفتن هموسیستئین خون،  ریسک ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را بالا می برد.

سرطان

برخی مطالعات نشان می دهد فولات احتمال ابتلا به بسیاری سرطان ها را کاهش می دهد.

افسردگی

یک سری مطالعات مصرف فولیک اسید را برای کاهش علائم افسردگی پیشنهاد می کنند.

فراموشی

البته در این زمینه مطالعات کافی برای اثبات تأثیر فولیک اسید در فراموشی وجود ندارد. ولی یک سری مطالعات ارتباط بین کمبود فولات و فراموشی را پیدا کرده اند.

تقریبا تمام افراد نیاز به استفاده از این مکمل به صورت روزانه دارند؛ مخصوصا خانم ها در سنین باروری که احتمال بارداری خواسته و یا ناخواسته وجود دارد. لازم به ذکر است بهتر است این مکمل با معده خالی استفاده شود.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *